"زوج درمانی در اطلس اجتماعی ایران " کتابی موثر و مفید که از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر و به عرصه نشر رسیده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سخن در مورد خانواده و موضوعات پیرامونی آن از دیرباز مورد توجه پژوهشگران و خردورزان بوده است و هر صاحب قلم وصدایی، می‌خواسته است که بنیان و کارکردهای خانواده را از پلیدی‌ها وزشتی‌ها دور ساخته و نهاد خانواده را از بی سروسامانی نجات داده و باعث همدلی و دوستی بیش از پیش، بین ارکان و اعضای خانواده شود.
خانواده می‌تواند منشأ تحولات عظیم فردی و اجتماعی و رشد ارزش‌های انسانی باشد. خانواده به عنوان یك واحد یا نهاد جهانی، در جوامع مختلف، كم و بیش دارای كاركردها و وظایف مشتركی است. كاركرد مطلوب در خانواده باعث می‌شود تا روابط مختلف عاطفی، روانی و حتی اقتصادی و اجتماعی در میان یک جامعه به بهترین شكل خود صورت پذیرد.
بالا بردن سطح بهره‌وری و بهره‌گیری از توانایی‌ها و پتانسیل‌های مختلف افراد جامعه، منوط به توجه ویژه به نهاد خانواده است.
خانواده‌های امروز به دنبال تغییر در الگوهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظایر آن، دچار بحران‌های مختلفی شده‌اند و شنیده‌ها و دیده‌ها حکایت از آن دارد که ، روابط درون خانواده، روابط بین اولیاء ، میزان رشد جمعیت، نقش های سیاسی و اجتماعی موجود در خانواده و عناصری از این قبیل ، باعث پدید آمدن بحران در خانواده شده است. عامل اقتصادی نیز نقش مؤثری در پیدایش بحران در خانواده ایفا می كند. تغییر الگوها، بالا رفتن میزان مصرف در خانواده ها، ناهماهنگی بین میزان درآمد و هزینه ها و همچنین گسست نسل ها، باعث پیدایش بحران در این نهاد گردیده است. (منظور از «گسست نسل ها» تفاوت ارزشی بین دیدگاه های اولیاء و فرزندان است).
مواردی از قبیل رشد جمعیت، مسئله اقتصادی، اختلاف والدین با یكدیگر، تنش های سیاسی و اجتماعی، در ایجاد بحران نقش دارند كه با مطالعات مستمر و برنامه ریزی عملی باید بتوان تا حدی بحران در خانواده را مهار و كنترل كرد، در غیر این صورت این بحران به نسل های بعد و ابعاد مختلف خانواده منتقل خواهد شد .
همزیستی، ازدواج ، روابط بین زن و مرد ، روابط بین اولیاء و فرزندان و همچنین میزان وابستگی در خانواده های امروز، دچار مشكل شده است و هر كدام از زمینه های یاد شده، نیاز به اصلاح، مشاوره و برخوردهای مناسب دارد؛ در غیر این صورت بحران هرچه بیشتر تشدید می شود.
یكی از نمودهای بحران، در ازدواج های ناموفق و متلاشی شده منعكس است. این امر موجب می‌شود تا نظم عاطفی كودك در خانواده دچار مشكل گردد، بزهكاری افزایش یابد، ترك تحصیل و جدا شدن از خانواده افزایش یابد و به طور كلی رفتارهای نابهنجار هر چه بیشتر در خانواده ها گسترش یابد، كه دنیای همصنعتی بیش از جهان سوم با این وضعیت روبه روست.
خانواده به عنوان نهادی که نقش بسزایی در سالم سازی وپرنشاط کردن تمامی ارکان جامعه بزرگ بشری دارد از نظر صاحب این اثر دور نبوده و به دنبال اطلاعاتی که در نشست‌های مشورتی با موکلان و مخاطبان خویش به دست آورده است، مایل بوده در زمینه زوج درمانی، نوشتاری را به جامعه خویش تقدیم کند .                                                                                                    
دراین کتاب همانطور که از نامش پیداست سعی براین شده است که از آرمان گرایی وآسمانی نگریستن به زندگی مشترک و ازدواج جلوگیری شود و با زبان نزدیک به جامعه خودمان در مورد بایدها و نبایدهای زندگی صحبت شود و به همین دلیل جغرافیای اجتماعی زوج درمانی، دراطلس اجتماعی ایران انتخاب شده است که تا با رویکرد ایرانی - اسلامی به زندگی زن و شوهر نگریسته شود.
زوج درماني در اطلس اجتماعي ايران اثر دكتر مرتضي بهشتي را انتشارات كتاب نيستان در 312 صفحه و قيمت 7500 تومان منتشر كرده است./ي2
برچسب ها: کتاب ، زوج درمانی ، نیستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار