یکسال از ثبت جهانی بلندترین برج آجری جهان گذشت، برجی که گلستان و گنبد را به گردشگری جهان پیونده زده است.


به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران 10 تیرماه سال گذشته گنبدقابوس در سی و شمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر سن پترزبورگ روسیه به ثبت جهانی رسد.
 
این اثر تاریخی ارزشمند به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسیده و تنها اثر جهانی استان گلستان به شمار می رود.
 
رئیس میراث فرهنگی گنبدکاووس گفت: بمناسبت اولین سال ثبت جهانی برج قابوس، مراسم جشنی در جوار برج قابوس برگزار می شود و حدود 30 مهمان ویژه کشوری به منطقه برای حضور در این جشن سفر می کنند.
 
قدرت شاکری افزود: تمامی اتوبوسهای بین شهری برای جابجایی مسافران در این روز رایگان بوده و علاوه بر این تمام موزه های استان برای بازدیدکنندگان رایگان است.
 
تخصیص اعتبارات ویژه جهانی
 
وی به مزایای ثبت جهانی برج قابوس اشاره و اضافه کرد: از امسال اعتبارات از طریق یونسکو تخصیص می یابد که بین یک تا دو میلیارد تومان خواهد بود و این اعتبارات در اختیار شهرداری گذشته می شود تا برای نگهداری و توسعه برج هزینه شود.
 
وی عنوان کرد: یکی از اقدامات خوب و مهم بعد از ثبت برج، استقرار پایگاه برج قابوس و شهر جرجان در شهر گنبدکاووس است که می تواند برای روشنایی، رطوبت زدایی، فنس کشی دور تپه و ... اعتبارات لازم تخصیص یابد.
 
شاکری گفت: برای اولین بار عید نوروز امسال، بیشترین بازدیدکننده خارجی را داشتیم و 120 هزار نفر در ایام نوروز از برج قابوس بازدید کردند.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی گنبدکاووس، شناخته شدن شهرستان گنبدکاووس در سطح جهانی بیان کرد و گفت: با استقرار پایگاه برج قابوس کارهای تحقیقاتی نیز در این شهر صورت خواهد گرفت.
 
احداث موزه فرش ترکمن
 
وی یکی دیگر از مزیتها را احداث موزه فرش ترکمن استان است که 95 درصد کار آن انجام شده و بعد از ماه مبارک رمضان افتتاح می شود.
 
وی اظهار داشت: برنامه های سالروز ثبت جهانی برج قابوس شامل، برپایی 30 غرفه نمایشگاهی برای شناساسی و معرفی صنایع دستی و گردشگری شهرستان است.
 
مدیر کل این دستگاه اجرایی با اعلام این خبر گفت: 10 تیرماه سال گذشته، گنبد قابوس در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو درشهر سن پترزبورگ روسيهبه ثبت رسید.
 
قربان عباسی درادامه افزود: اين اثرتاريخي ارزشمند به عنوان پانزدهمين اثر تاريخي ايران در فهرست جهاني به ثبت رسيد و افتخار ملی را رقم زد.
 
گنبد قابوس شاهکار معماری
 
به گفته وي، گنبد قابوس يادگاري از تمدن قرن دهم ميلادي است که به عنوان يک شاهد منحصر به فرد از يک سنت با اهميت است و اين اثر را بايد شاهکار معماري و يادمان‌سازي بشر با هندسه منحصر به فرد و تکنولوژي مخصوص دانست.
 
عباسی در ادامه از برپایی جشن نکوداشت سالروز ثبت گنبد قابوس با حضور مسئولین و هم استانی های عزیز در جوار این اثر تاریخی ارزشمند خبرداد و افزود: همان گونه که ثبت اين اثر نمادي از تلاش و کوشش سازمان و اداره کل ميراث فرهنگي استان است، تلاش خواهيم کرد در ارتباط با ثبت دیگر آثار بي بديل تاريخي استان همچون دیوار بلند تاریخی گرگان وشهر باستانی گرگان گام هاي بلندي برای سرافرازی ایران عزیز برداريم.
 
برج قابوس ، بلندترین برج آجری جهان و یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است که درشمال شهر گنبد قابوس و در سه کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل زیار قرار دارد.
 
این برج بر روی تپه‌ای به بلندی 15متر قرار گرفته وبه سال397 هـ.ق به‌عنوان یادمان شمس‌المعالی قابوس بن و شمگیر ساخته شده است ارتفاع این برج 55 متر و با احتساب بلندی تپه در مجموع 70 متر از سطح زمین است.
 
میل گنبد بیش از هزار سال، سرفرازانه سر به آسمان کشیده و تمدن کهن مردم این دیار را رخ جهانیان می کشد، این بنا از چهار بخش تشکیل شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می شود و ارتفاع بنا 70 متر ، بدنه بنا 37 متر و دارای 10 ترک است.
 
این بنای باشکوه به دستور قابوس بن وشمگیر، مشهورترین پادشاه آل زیار که به گفته "یاقوت حموی" هم جنگجویی بی همتا و هم ادیبی فاضل بود، ساخته شد و لازم است در حال حاضر پس از گذشت قرنها، این بنا با همکاری مردم و همت مسئولان به آیندگان منتقل شود./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.