"تريتا پارسي" و "رضا مرعشي" در مقاله جديد خود در الجزيره به خطاهاي مداوم محاسباتي دولت آمريکا در مورد کشورمان مي پردازند. نويسندگان مقاله معتقدند که آمريکايي ها بدليل عدم باور به قدرت و اراده ملت ايران دچار ضعف بينايي در مورد تحولات این کشور هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه الجزيره ؛ نويسندگان مقاله با اشاره به اشتباهات استراتژيک دولت آمريکا در قبال کشورمان مي نويسند "پيروزي "حسن روحاني" در انتخابات رياست جمهوري ايران نشان داد که آمريکايي ها دست کم در سه مورد پيرامون تحولات ايران همواره دچار خطا شده اند." 

نويسندگان مقاله به ادعاهاي رسانه هاي غربي در مورد نتيجه انتخابات رياست جمهوري کشورمان مي پردازند و در اين باره مي نويسند " برخي از تحليلگران غربي مدعي شدند که انتخابات در ايران واقعي نيست و نتيجه آنگونه که ملت ايران مي خواهند رقم نخواهد خورد. با اين حال نتيجه انتخابات ايران نشان داد که واشنگتن و تحليلگران غربي و بخصوص تحليلگران سياسي آمريکايي در مورد انتخبات ايران دچار خطا شده بودند. اما براستي دليل اين خطاي ديد چيست (؟) چگونه مي توان ديدگاه واشنگتن را در بررسي تحولات ايران تقويت کرد (؟) در اين ميان، دست کم سه عامل عمده وجود دارد که علت اصلي خطاي محاسباتي دولت آمريکا در مورد تحولات ايران بوده اند." 

نويسندگان مقاله پس از اين به برشمردن علل اصلي خطاي محاسباتي آمريکايي در مورد تحولات کشورمان و از جمله آنها انتخابات مي پردازند و در اين باره مي افزايند "نخستين مسئله اي که مي بايد به آن اشاره کرد "کوربيني" سياسي دولت آمريکا در مورد تحولات ايران است. آمريکايي ها در طول ساليان گذشته ناتوان از تحليل صحيح تحولات داخلي ايران بوده اند و به همين دليل نيز در پيش بيني رويدادها به خطا رفته اند. به همين خاطر واشنگتن همواره از رويدادهاي داخلي ايران شگفت زده شده است. حال با پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران بايد اين پرسش را از تحليلگران غربي که شائبه هايي را در مورد انتخابات ايران مطرح کرده بودند پرسيد که چگونه نامزد مورد حمايت اکثريت مردم در انتخابات به پيروزي رسيد (؟) اين موضوع نشان داد که آنان در تحليل هاي سياسي خود بسيار ضعيف هستند." 

نويسندگان مقاله با رد ادعاي واهي دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا در اين باره که تحريم هاي ضد ايراني دولت آمريکا بر نتيجه انتخابات رياست جمهوري تاثيرگذار بوده مي افزايند "دولت اوباما مدعي است که تحريم هاي وضع شده آن کشور عليه ايران بر نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران تاثيرگذار بوده است. ادعاي اوباما در حالي واهي است که پيش از انتخابات هيچ يک از تحليلگران آمريکايي نتيجه انتخابات را پيش بيني نمي کردند در نتيجه اين موضوع نشان مي دهد که تحريم ها نقشي در تصميم گيري راي دهندگان ايراني نداشته و آنان خود نامزد مورد نظرشان را برگزيده اند. موضوع اصلي آن است که ملت ايران مي دانند که نظام امين راي آنان است. ايرانيان به همين خاطر در انتخابات رياست جمهوري امسال شرکت کردند که به سلامت آن اطمينان داشتند." 

نويسندگان مقاله در نهايت با اشاره به تکرار اشتباهات دولت آمريکا در قبال کشورمان مي افزايند "متاسفانه هيچ گونه شواهدي وجود ندارد که نشان دهد واشنگتن از مواضع قبلي خود در قبال ايران فاصله گرفته و سعي کرده تا واقعيت ها را بپذيرد. مشکل اصلي آنست که دولت آمريکا تصميم ندارد اراده ملت ايران را برسميت بشناسد و آن را باور کند. انتخابات ايران و پيروزي روحاني در نتيجه برگزاري آن اين فرصت را فراهم نموده تا دولت آمريکا بازنگري اي در سياست هاي خود در قبال ايران انجام دهد. دولت آمريکا پيش از تغيير موضع در قبال ايران مي بايستي ذهنيت و ديدگاه خود در قبال ملت ايران را تغيير دهد." 



برچسب ها: آمریکا ، ایران ، اشتباه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار