سي ان ان:

اکوادور در برابر فشار آمریکا، سر تعظیم فرود نخواهند آورد

به دنبال هشدار وزارت امور خارجه آمریکا به دولت اکوادور، مبنی بر به خطر افتادن روابط تجاری دو کشور در صورت قبول درخواست پناهندگی اسنودن، مقامات اکوادور با قاطعیت اعلام کردند که زیر بار تهدیدات این چنینی نخواهند رفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه خبری "سی ان ان" در مقاله‌ای به قلم "کاترین ای شویچت" می‌نویسد: مقامات سرسخت اکوادور در حالی که درخواست پناهندگی ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق "ان اس ای"،‌ آژانس امنیت ملی آمریکا را بررسی می‌کنند،‌ اعلام کردند که در برابر فشار آمریکا، سر تعظیم فرود نخواهند آورد.


*** اکوادور در برابر تهدید و اهانت آمریکا کوتاه نمی‌آید
رئیس‌جمهور اکوادور و دیگر مقامات ارشد این کشور، روز پنجشنبه اعلام کردند که حاضرند از منافع تجاری حاصل از توافق گمرکی این کشور با آمریکا که در ازای مبارزه با قاچاق مواد مخدر صورت گرفته بود، صرف نظر کنند.
«رافائل کوره‌آ»، رئیس‌جمهور اکوادور در روز پنجشنبه با تصریح اظهارات مقامات دولت گفت: «با وجود تهدیدها، اهانت و گستاخی برخی از بخش‌های آمریکا، که به خاطر موضوع اسنودن، اکوادور را به لغو تعرفه‌های ترجیحی تهدید می‌کنند،‌ این کشور به جهان اعلام می‌کند که به طور یک جانبه و بدون بازگشت، از تعرفه‌های ترجیحی صرف نظر می‌کند.»
رئیس‌جمهور اکوادور طی یک سخنرانی آتشین با قاطعیت اعلام کرد که از ادعای خود عقب نشینی نخواهد کرد. وی گفت: «این بسیار شرم آور است که تلاش کنید تا دولتی را به خاطر پذیرفتن یک درخواست پناهندگی، سلب مشروعیت کنید.» 

*** اکوادور در حال بررسی درخواست پناهندگی اسنودن
به گفته مقامات اکوادور، آنها هنوز مشغول ارزیابی درخواست پناهندگی اسنودن به کشورشان هستند. اسنودن کسی است که به خاطر افشای اسناد طبقه بندی شده در مورد برنامه‌های جاسوسی آمریکا، تحت تعقیب قرار دارد و برای پناهندگی، به این کشور آمریکای جنوبی اعتماد کرده است. 
اسنودن که با اتهام جاسوسی در آمریکا رو به رو است، از سوی منتقدان به خیانت متهم شده در حالی که طرفدارانش او را قهرمان می‌نامند.
ماجرای اسنودن، برای کوره‌آ، اقتصاد دانی که منتقد معروف امپریالیسم آمریکا است، فرصتی فراهم کرده تا بتواند بدین وسیله ازعقاید خود حمایت کرده و به منتقدان خود ضربه وارد کند.
رئیس‌ جمهور اکوادور پس از آنکه سرمقاله روزنامه واشنگتن پست این هفته، «قوانین تبعیض آمیز و سختگیرانه» در اکوادور را مورد انتقاد قرار داد، با بیان اینکه این کشور در حال بررسی درخواست پناهندگی اسنودن است، در رسانه‌های اجتماعی سریعا واکنش نشان داد.

*** رسانه‌ها در تلاش‌اند تا اذهان عموم را به نقطه دیگری منحرف کنند تا مردم دنیا مسائلی را که اسنودن افشا کرده، فراموش کنند
به گفته کوره‌آ،‌ «این بیشتر شبیه یک جوک است. قدرت رسانه‌های بین المللی به اندازه‌ای است که تمام توجهات را روی اسنودن و کشورهایی که از وی حمایت می‌کنند، متمرکز کرده‌اند و تلاش  می‌کنند تا مردم چیزهای وحشتناکی را که اسنودن برای مردم آمریکا و کل مردم جهان افشا کرده است، فراموش کنند.»
با این حال، علی رغم تصمیم مقامات اکوادور، برخی در مورد عواقب وخیم شدن روابط این کشور با آمریکا، ابراز نگرانی کرده‌اند. رئیس اتاق بازرگانی اکوادور نیز تصمیم دولت را مبنی بر لغو قرارداد تجاری بین آمریکا و اکوادور، مورد انتقاد قرار داد.
«بلاسکو پناهررا پادینا»، معاون سابق رئیس‌جمهور اکوادور و منتقد سرسخت دولت کوره‌آ نیز گفت که این تصمیم تاثیری به شدت منفی بر این کشور بر جای خواهد گذاشت.

*** هشدار آمریکا به اکوادور در صورت پیشنهاد پناهندگی به اسنودن
طبق آمار و ارقامی که آمریکا منتشر کرده است، مجموع مبادلات تجارتی بین آمریکا و اکوادور در سال گذشته به بیش از 16 میلیارد دلار رسید. تقریبا نیمی از تجارت خارجی اکوادور به آمریکا متکی است. به گفته تحلیل گران، قرارداد تجاری بین این دو کشور، که به اکوادور این امکان را می‌دهد تا در ازای همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، به واردات و صادرات کالاها با تعرفه‌های پایین بپردازد، موجب رشد تجارت و بازرگانی بین دو کشور شده است. 
روز پنجشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داد که در صورت پیشنهاد پناهندگی به اسنودن از جانب اکوادور، روابط اقتصادی آمریکا و اکوادور به خطر خواهد افتاد.
«پاتریک ونترل»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «اعطای پناهندگی از طرف آنها به اسنودن، تبعاتی خوبی ندارد. این کار مشکلات زیادی را برای روابط دوجانبه این دو کشور، به دنبال خواهد داشت.» وی افزود «لغو موافقت نامه‌های تجاری، دقیقا یکی از گزینه‌های آمریکا برای اکوادور به شمار نمی‌رود. اینها مقررات تجاری یک طرفه‌ای است که به نفع برخی از محصولات اکوادور تصویب شده و تمدید آنها جزو اختیارات کنگره است.»

*** رئیس‌جمهور اکوادور پیش‌دستی کرد
این موافقت نامه، ماه دیگر به پایان می رسد. به گفته «ویسنته آلبرنوز»، رئیس بخش اقتصاد دانشگاه آمریکا در شهر کیتو (پایتخت اکوادور)، بنا به اعتقاد بسیاری، این موافقت نامه تجدید نخواهد شد. از این رو رئیس‌جمهور اکوادور با علم به این موضوع که این توافقنامه تمدید نمی‌شود، در قبال آمریکا پیش‌دستی کرده است.
«جرج لئون»، جامعه شناس اکوادوری هشدار داد که نقش اکوادور در رابطه با موضوع اسنودن، می‌تواند تاثیر منفی بر سرمایه گذاران بگذارد. به گفته وی، اکوادور به دنبال جذب سرمایه گذاران است و موضع افراطی دولت، به نفع این قضیه نیست. اما موضوع اسنودن و تصمیم اکوادور، سبب شد تا کوره‌آ تصویر خود را به عنوان یک رهبر چپ گرا در منطقه ارتقا دهد.


*** مقامات اکوادور خطاب به آمریکا: پولتان را پس می‌دهیم؛ شان و منزلت ما فروشی نیست
روز پنجشنبه،‌ مقامات اکوادور اعلام کردند که حاضرند سالانه 23 میلیون دلار ـــتقریبا به همان میزانی که به گفته مقامات، اکوادور از کاهش تعرفه‌ها سود کرده است ـــ به آمریکا بدهند. 
تا پایان روز پنجشنبه، هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر لحن دولت در صحبت‌های کوره‌آ به چشم نمی‌خورد. وی اعلام کرد که دولت اکوادور، با توجه به درخواست پناهندگی اسنودن، با اختیار کامل و بدون توجه به هیچ گونه پیمان و قرارداد تجاری و یا دیگر فشارهای بین المللی، تصمیم خواهد گرفت. به گفته وی: «شان و منزلت ما هیچ قیمتی ندارد.»



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار