معاون معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سالانه 6.5 میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن استان استخراج می‌شود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران  بیرجند

محمد سالاری اظهار داشت: خراسان جنوبی در بخش ذخایر معدنی رتبه هشتم کشور را دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون برای 318 معدن استان پروانه بهره‌برداری صادر شده، گفت: مقدار ذخایر معادن خراسان جنوبی بیش از 685 میلیون تن است.

معاون معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: از مجموع 68 نوع ماده معدنی موجود در کشور 35 نوع آن در خراسان جنوبی شناسایی شده است.

سالاری میزان استخراج اسمی انواع مواد معدنی استان را سالانه 6.5 میلیون تن برشمرد و متذکر شد: این میزان استخراج برای فرآوری به کارخانجات استان، خارج استان، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

این مسئول با اشاره به مزیت‌های معادن و صنایع معدنی درتوسعه اقتصاد منطقه تصریح کرد: اهتمام درتوسعه معادن و حضور بخش خصوصی می‌تواند یکی از مصادیق حماسه اقتصادی در استان باشد.

صدور 397 فقره گواهی اکتشاف در خراسان جنوبی

معاون معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه معدن نخستین حلقه زنجیر تولید واشتغال پایدار است، اضافه کرد: تشکیل ستاد اجرایی توسعه معادن در استان می‌تواند در اشتغالزایی نقش بسزایی داشته باشد.

سالاری خاطرنشان کرد: با صدور 379 فقره پروانه اکتشاف معتبر برای اشخاص حقیقی وحقوقی و سرمایه‌گذاری بیش از یک‌هزار و 300 میلیارد ریال برای بیش از 6 هزار و 200 نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال شده است.

وی در راستای مبحث اصلاح قانون معادن به ماده پنج آن اشاره کرد و افزود: به منظور فراهم کردن بستر لازم برای اکتشاف و تعیین ذخایر معادن استان، برای 11 شهرستان مساحتی حدود 18 هزار و800 هکتار و تعداد 16 پهنه با اولویت فلزی در ستاد اجرایی توسعه بخش معدن استان تصویب شده است.

این مسئول با اشاره به تمرکز معادن استان اذعان داشت: شهرستان نهبندان با داشتن 76 معدن فعال و نیمه فعال جزو قطب معدنی کشور محسوب می‌شود که رتبه نخست از لحاظ تعداد معادن را به خود اختصاص داده و شهرستان‌ طبس با 73 معدن و سربیشه با 42 معدن در رده‌های بعدی قرار دارند.

سالاری با بیان اینکه تعداد 379 فقره گواهی کشف و بهره‌برداری دراستان صادر شده، متذکر شد: شهرستان نهبندان با تعداد87 گواهی کشف رتبه نخست، طبس با 68 فقره، خوسف با 61 فقره و قاین با 49 فقره در رتبه‌های بعدی  قراردارند.

معاون معادن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اذعان داشت: معادن خراسان جنوبی از نظر نوع ذخایر معدنی شامل 65 فقره معدن مس، 59 فقره معدن آهن و 39 فقره معدن سنگ است./س

برچسب ها: معدن ، سازمان ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.