به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛شافعی با درخواست از مردم که دید کلان به خودروسازی داشته باشند به آمار تولید خودرو ایران اشاره کرد و افزود: در سال 2001 میلادی ایران نوزدهمین تولیدکننده خودرو بود و در سال 2011 کشورمان رتبه 13 دنیا را کسب کرد، اما در سال 2012 رتبه ما با 5 پله نزول به 19 رسید.
وی با بیان اینکه در سال 81 صادرات اندکی داشتیم و واردات خودرو نداشتیم، تصریح کرد: در سال 89 حدود 48 هزار خودرو وارد و در مقابل 85 هزار خودرو صادر شد.
وی با اشاره به اینکه قیمت هر خودرو وارداتی بهطور میانگین 30 هزار دلار و صادراتی 5 هزار دلار بوده است، یادآور شد: سال گذشته افزایش شدید قیمت را داشتیم البته خودروسازان نموداری را به ما دادهاند که بر اساس آن شاخص قیمت کالاهای مصرفی از سال 76 تا 91 حدود 10 برابر شده در حالی که قیمت خودرو در این مدت دو برابر شده است.
رییس هیاتعامل ایدرو اظهار کرد: خودروسازان میگویند افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش قیمت سایر کالاها مانند آلومینیوم، فولاد، مس، لاستیک و... اجتنابناپذیر بوده است.
شافعی با اشاره به تصمیم دولت برای قیمتگذاری خودرو در حاشیه بازار، گفت: در دوره هاشمی نیز این تصمیم را گرفتیم و آن را اجرایی کردیم، در کلان قضیه باید به خودروسازی توجه کنیم تا از این دوران عبور کنیم.
وی با اشاره به اینکه خودروسازان متناسب با برداشتهای خود افزایش قیمت دادند، خاطرنشان کرد: از خودروسازان میخواهیم که مشتری را محور قرار دهند و وفای به عهد کنند و این وفای به عهد یک تکلیف قانونی است.
وی گفت: خودروسازان میگویند دولت حق ندارد محصول ما را قیمتگذاری کند، قانون هم این را میگوید و دولت نهی شده از قیمت گذاری مگر در کالاهای اساسی و انحصاری. البته قانون تکلیف کرده اگر دولت قیمتگذاری میکند و نرخها پایینتر از قیمت معادل روز باشد باید مابهالتفاوت آن را دولت پرداخت کند.
انتهاي پيام/