معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه ايران يکي از امن‌ترين کشورها براي سرمايه‌گذاري در بخش پتروشيمي است، گفت: توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي از مهمترين ارکان «حماسه اقتصادي» است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، محمدرضا رحيمي صبح امروز( سه شنبه) در جريان سفر به استان خوزستان در دومين همايش بين‌المللي فرصتهاي سرمايه‌گذاري در صنايع تکميلي پتروشيمي خوزستان که در سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي(ماهشهر) برگزار شد، با تاکيد بر اينکه ايران يکي از امن‌ترين کشورها براي سرمايه‌گذاري در بخش پتروشيمي است، گفت: تملک، آماده‌سازي و اعطاي زمين و تجهيزات، معافيت‌ها و تخفيف‌هاي مالياتي، گمرکي و بيمه‌اي و مواردي از اين دست در جهت ايجاد انگيزه براي سرمايه‌گذاري در ايران فراهم شده است.
 
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه تکميل زنجيره ارزش پتروشيمي مي‌تواند بهترين جايگزين براي صادرات نفت خام باشد، تصريح کرد: اگر بگونه‌اي عمل شود که محصولات پتروشيمي تبديل به محصولات نهايي شود و خام فروشي در اين حوزه اتفاق نيافتد، در افق 1404 بيش از 25 درصد جمعيت فعال کشور در زنجيره ارزش پتروشيمي داراي شغل پايدار خواهند بود و سهم عمده‌اي در سرانه توليد ناخالص داخلي خواهد داشت.
 
رحيمي افزود: توسعه پتروشيمي علاوه بر تامين نياز داخل با تنوع بخشي به سبد صادرات گامي جهت رهايي از صادرات تک‌محصولي بوده و باتوجه به ظرفيتهاي عظيم کشور، توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي از مهمترين ارکان «حماسه اقتصادي» است.
 
وي در ادامه با اشاره به پيشينه يكصد ساله صنعت نفت کشور و توانمندي‌ها و قابليت‌هاي بسيار كارشناسان و شركتهاي ايراني در صنايع بالادستي و پايين دستي نفت، گفت: امروز صنعت نفت ما در فضاي خارج مرزها نيز فعال است و صنعتگران ايراني در پيشبرد امور نفت و گاز برخي كشورهاي همجوار نقش قابل توجهي ايفا مي‌نمايند.
 
معاون اول رئيس‌جمهور ادامه داد: اين صنعت سهم عمده‌اي در اقتصاد كشور دارد و در صنايع بالادستي و پايين‌دستي شاهد رشد قابل ملاحظه‌اي بوده و قادر است با سهم بالاي خود در ايجاد تقاضاي مولد براي كل صنايع، زمينه‌ساز رونق و محرك اقتصاد كشور باشد.
 
رحيمي استان خوزستان را برترين استان از لحاظ منابع عظيم نفت و گاز دانست و با بيان اينکه ايجاد مجتمع‌هاي پتروشيمي و پالايشگاهي مي‌تواند بستر و زمينه فرصتهاي شغلي مناسب و پايداري را ايجاد کند، افزود: خوشبختانه با سرمايه‌گذاريهاي دولت نهم و دهم، زيرساختها و صنايع بالادست پتروشيمي آماده شده و اكنون زمان عطف توجه بيشتر به صنايع پايين دست پتروشيمي با اشتغالزايي و ارزش افزوده فرا رسيده است.
 
وي با بيان اينکه سرمايه‌گذاري در صنايع پتروشيمي ايران به دلايل مختلف از مزيت‌هاي رقابتي و جذابيتهاي غيرقابل انکاري برخوردار است، خاطرنشان کرد: اولين عامل وجود ذخاير عظيم گازي است؛ جمهوري اسلامي با برخورداري از حدود 16 درصد ذخاير گاز جهان، براي دهها سال، خوراک و انرژي مورد نياز صنايع گوناگون از جمله پتروشيمي را با اطمينان و قيمتي رقابتي در اختيار دارد.
 
معاون اول رئيس‌جمهور همچنين از وجود نيروهاي متخصص، جوان و کارآمد بومي که براي مديريت کلان پروژه‌ها تربيت شده‌اند، به عنوان ديگر مزيت سرمايه‌گذاري در ايران ياد کرد و اظهار داشت: دسترسي سهل و آسان به آبهاي آزاد بين‌المللي، رشد تقاضاي داخلي، تکميل زنجيره ارزش محصولات پتروشيمي، وجود زيرساختهاي مناسب و امکانات فراوان مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، خصوصا حوزه‌هاي استراتژيک ماهشهر و عسلويه، از جمله عللي هستند که آينده درخشاني را براي اين صنعت رقم مي‌زنند.
 
رحيمي خاطرنشان کرد: با توجه به اين مزايا، دولت جمهوري اسلامي ايران تلاشهاي بسياري نموده تا با اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي، زمينه حضور بخش خصوصي در اين صنعت فراهم شود و بر اثر اين تلاشها، به‌تدريج شرکت ملي صنايع پتروشيمي از حالت بنگاه‌داري خارج شده و بصورت يک سازمان حاکميتي - توسعه‌اي درآمده که وظيفه سياستگذاري جهت توسعه پتروشيمي را برعهده خواهد داشت.
 
وي افزود: با همت مسئولان و سرمايه‌گذاري‌هاي سالهاي اخير، ظرفيت نصب شده توليدات پتروشيمي به حدود57 ميليون تن رسيده و سهم صادرات محصولات پتروشيمي از صادرات غيرنفتي به 37 درصد افزايش يافته است.
 
معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه با بيان اينکه صنعت پتروشيمي کشور براي اجراي 69 طرح جديد با ظرفيت ساليانه 61 ميليون تن و سرمايه‌گذاري حدود 50 ميليارد دلاري برنامه‌ريزي کرده، گفت: مالکيت و مديريت بخش اعظم اين طرحها در اختيار بخش خصوصي است.
 
رحيمي از جمعيت 600 ميليوني کشورهاي پيرامون ايران به عنوان بازار هدف مناسبي جهت صدور صنايع تکميلي پتروشيمي ياد کرد و افزود: اين مهم باعث ثمرات و برکاتي از قبيل توسعه مناطق مرزي، افزايش ضريب امنيت مرزها، جلوگيري از مهاجرت مرزنشينان به مناطق مرکزي و افزايش ارتباطات اقتصادي با کشورهاي همجوار خواهد شد.
 
وي اضافه کرد: همچنين صادرات محصولات باکيفيت حوزه صنايع تکميلي پتروشيمي مي‌تواند زمينه صدور پيام فرهنگي انقلاب اسلامي را نيز فراهم کند.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار