طي ساليان گذشته با حفر چاه هاي مجاز و غيرمجاز در دشت هاي اطراف درياچه اروميه اين درياچه را فداي كشاورزي كردند و اكنون با توجه به بي فايده بودن احياء آن نبايد كشاورزي را فداي درياچه اروميه كنند.

پروفسور "پرويز كردواني" پدر كويرشناسي ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، گفت: در زمستان سال گذشته 30 سانتي متر آب درياچه اروميه بالا آمد اما هم اكنون در فصل تابستان سطح درياچه پايين رفته است.
وي افزود: آب كافي براي ريختن به درياچه اروميه ندارند اگر داشتند در طول 10 سال گذشته كه درياچه در حال خشك شدن بود اين كار را انجام مي دادند.
پروفسور "كردواني" تصريح كرد: بيش از 24 هزار حلقه چاه مجاز و غيرمجاز در دشتهاي اطراف درياچه اروميه از قبل انقلاب تاكنون حفر شده است.
اين چهره ماندگار ايراني بيان كرد: در گذشته آب شيرين دشتها به درياچه مي رفت  اما هم اكنون آب شور درياچه اروميه براساس حفر چاه هاي آب بسيار داخل چاههاي آب حفر شده و دشتها مي شود.
وي اظهار داشت: براساس گفته مسئولان 203 هزار هكتار از آب دشت هاي اطراف هفت شهرستان آذربايجان شرقي در نتيجه نفوذ آب درياچه شور شده است.
پروفسور"كردواني" تصريح كرد: براساس گفته "قاضي پور" نماينده مردم اروميه در طي 6 ماه گذشته 50 روستا به دليل شور شدن آب دشت خالي شده كه تمام اين مسايل ناشي از پيش روي آب شور درياچه به چاههاي حفر شده در دشتها است.
پدر كويرشناسي ايران بيان كرد: هر قدر آب در داخل درياچه بريزند آب چاهها بيشتر شور مي شود و مسايل حادتر مي شوند.
وي افزود: به دليل كم آب شدن درياچه اروميه تأمين آب براي حيوانات جزاير درياچه اروميه با مشكل روبرو و با هلي كوپتر و وسايل ديگر آب به جزاير اين درياچه براي مصرف حيوانات مي برند.
"كردواني" تأكيد كرد: تا زمانيكه درياچه آب داشت اطراف درياچه و جزاير آن با كمبود آب روبرو نبودند حالا كه سطح آب پايين رفته اطراف جزيره هاي درياچه خشك شده و هواي گرم و خشك از اطراف درياچه به چشمه هاي جزاير نفوذ كرده است.
اين چهره ماندگار ايراني تصريح كرد: نخستين استاد دانشگاه اروميه در سال 1345 و بنيان گذار اين دانشگاه بودم و كاملا به اهميت درياچه واقف هستم.
وي اظهار داشت: متأسفانه در طي ساليان گذشته از درياچه اروميه غفلت كردند اين درياچه با حفر بيش از 20 هزار حلقه چاه مجاز و غيرمجاز فداي توسعه كشاورزي شد.
پرفسور"كردواني" تأكيد كرد: حالا اگر در چاهها را نيز ببندند درياچه اروميه احياء نخواهد شد و در شرايط كنوني نبايد كشاورزي را فداي درياچه اروميه كنيم. 
اين چهره ماندگار ايراني بيان كرد: بارها گفتم و تأكيد مي كنم درياچه اروميه بايد خشك شود و تبديل به پارك زيباي گياهي شود چون از نظر اقتصادي، اجتماعي و سياسي به صرفه است.
وي افزود: از نظر سياسي باعث مهاجرت مردم به شهرها مي شود.
"كردواني" تصريح كرد: حيوانات جزاير درياچه اروميه بايد به صورت موقت به جاي ديگري برده شود و 12 سانتي متر ماسه بر روي اين جزاير بپاشند كه 90 درصد آن ماسه و 5 درصد آن شن همراه با بذر گياه باشد و پس از انجام اين امور حيوانات را برگرداندند./ي2

گفتگو از: مرضيه اميري

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار