پلوتو در مقابله با خورشید قرار می گیرد

شامگاه یازدهم تیر ماه سال جاری سیاره پلوتو در مسابقه با تنها ستاره منظومه شمسی خورشید قرار می گیرد.

الهام نیری روابط عمومی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار علمي  باشگاه خبرنگاران گفت: زمانی که جرمی سماوی مانند سیارات و سیارک ها در مقابله با زمین قرار دارند آن جرم در تمامی طول شب در آسمان قابل رویت می شود.

وی افزود: در چنین شرایطی این جرم معمولا در نزدیکترین فاصله با زمین قرار می گیرد که به همین دلیل بزرگ تر و درخشان تر از نگاه ناظران زمینی به نظر می رسد.

نیری اظهار داشت: زمانی که یک سیاره ی بیرونی(سیارات خارج از مدار زمین) زاویه ای 180 درجه در آسمان را تشکیل دهند در حالت مقابله جای گرفته که پس از غروب خورشید آن جرم از شرق طلوع کرده و در آسمان شب خودنمایی می کند.

وی تصریح کرد: زمانی که سیاره داخلی در مقابله قرار می گیرد ناظران زمینی می توانند آنها را به صورت قرص کامل در آسمان تاریک رصد کنند که به این حالت از جرم بدر آن جرم می گویند و بیشترین زمان را در شب سپری می کند.

نیری خاطرنشان کرد: مقابله فقط برای سیارات خارجی رخ می دهد و هنگامی که ناظران زمینی بتوانند سیارات خارجی مانند مریخ را در آسمان رصد کنند یعنی این در مقابله با خورشید قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: سیاره پلوتو نیز شامگاه امشب در مقابله قرار می گیرد که بهترین زمان برای رصد آن ساعت 24 و در ارتفاع 40 درجه است و علاقه مندان می توانند برای رصد آن از ابزار ابتیکی و چشم مسلح استفاده کنند./ع2

برچسب ها: پلوتو ، سیاره ، خورشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار