یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: درگير کردن مصر با تنش‌هاي سياسي، مذهبي، اقتصادي و نيز فرآيند گذار از دوران دیکتاتوری سابق، چالش‌هاي اصلي این کشور است که بايد گروه‌هاي اسلامي و دولت مصر با ظرفيت فراجناحي و با رويکرد منعطف در صيانت از دستاوردهاي بيداري اسلامي عمل کنند.

" رضا طلايي‌نيک "در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در مورد نقش بيداري اسلامي در تحولات مصر و عاقبت مرسي، گفت: مصر از يک خلاء بزرگ راهبردي در مديريت پس از انقلاب مواجه است بنابراین فقدان رهبري کارآمد در چالش‌هاي يک سال اخير موثر بوده است.

وي افزود: فقدان رهبري نافذ در مديريت بيداري اسلامي در مصر، به آسيب‌پذيري سياسي منجر شده و مخالفان بيداري اسلامي در داخل و خارج این کشور از ضعف رهبري، در تحولات اين کشور سوء استفاده مي‌کنند.

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: درگير کردن مصر با تنش‌هاي سياسي، مذهبي، اقتصادي و نيز فرآيند گذار از دوران دیکتاتوری سابق، چالش‌هاي اصلي این کشور است که بايد گروه‌هاي اسلامي و دولت مصر با ظرفيت فراجناحي و با رويکرد منعطف در صيانت از دستاوردهاي بيداري اسلامي عمل کنند.

طلايي‌نيک اظهارداشت: بهره‌برداران اصلي در قوت گرفتن جريانات تکفيري و درگيري‌هاي سياسي مصر، صهيونيست‌ها و حاميان مبارک خواهند بود.

وی افزود: مخالفان بيداري اسلامي در داخل و خارج مصر از هر نقطه ضعفي براي انحراف و تضعيف قيام مردم استفاده مي‌کنند بنابراین استفاده حداکثري از همه ظرفيت‌هاي ديني و سياسي با کنار گذاشتن تعصبات غيرمنطقي براي گروه‌هاي اسلام‌گراي این کشور يک نياز است.

این کارشناس مسائل راهبردی ادامه داد: برخي واکنش‌هاي تعصبي و بي‌تفاوتي نسبت به منتقدان و برخي از وقايع مصر، از نقاط ضعف دولت و شخص مرسي است که زمينه موج‌سازي و اختلافات دروني و فشارهاي خارجي را افزايش مي‌دهد.

طلایی‌نیک اظهارداشت: برخي بي‌تفاوتي‌ها و رويکردهاي تعصبي در حمله به شيعيان و به ويژه شهادت شيخ شحانه، علاوه بر ساير مسائل، به اتحاد بيداري اسلامي در مصر آسيب مي‌زند که بايد در صيانت از قيام اسلامي در این کشور، رهبران اخوان‌المسلمين و ساير گروه‌ها تلاش کنند.

طلايي نيک تصريح کرد: در استفاده از ظرفيت‌هاي ارتش و ساير بخش‌هاي حکومتي، دولت مصر بايد از تجربيات انقلاب‌هايي مانند انقلاب اسلامي ايران استفاده کند چرا که الگوگيري از تجارب انقلاب اسلامي کشورمان، براي برون رفت از تهديدات دروني و سياسي در مصر بسيار مفيد است.

وي تاکيد کرد: آمریکا، غرب و کشورهای مرتجع منطقه در کمين انحراف و انسداد بيداري اسلامي در مصر هستند که بايد انقلابيون و رهبران اسلامي و سياسي این کشور با درک آسيب‌هاي داخلي و خارجي با هرج و مرج، تحرکات سياسي و مذهبي، مقابله مدبرانه و هماهنگي داشته باشد.

اين کارشناس مسائل راهبردي در پايان خاطرنشان کرد: با توجه به ادامه روند تحولات مصر، عاقبت مرسي در راستاي نوع رفتار وی و اخوان‌المسلمين با مخالفان و مديريت تنش‌ها و چالش‌هاي سياسي این کشور رقم خواهد خورد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: مصر ، تنش ، دولت ، مرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار