مهدی زارع، معاون پژوهش پژوهشگاه زلزله در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: پایتخت جدید باید از تمام جنبه ها کم خطر بوده و میزان ریسک پذیری و آسیب آن از نظر موقعیت های طبیعی پائین بوده و زیرساخت مقاوم داشته باشد.
وی افزود: تهران با مشکلات حمل و نقل، آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند . پس از وقوع زلزله ترمیم مشکلات تهران با مشکل مواجه است.
زارع ادامه داد: به دلیل توسعه زیاد بخش هایی که در گذشته توسعه یافت، ریسک زندگی در تهران زیاد است؛ همچنین رشد تهران با وضع فعلی عملاً با تخریب فضا و بافت ها همراه است.
معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله اظهار داشت: پایتخت جایگزین می تواند در قسمت جنوب به شرق و غرب کشور قرار بگیرد که نقش مهمی در کاهش جمعیت تهران دارد.
وی یادآور شد: جاذبه های شهر و گردشگری در تهران با فقر روبرو است و پایتخت جدید نیازمند جاذبه های شهری و گردشگری است.
زارع خاطرنشان کرد: تجربه انتقال پایتخت در کشورهای ترکیه و پاکستان (از آنکارا تا استانبول) و از کراچی به راولبندی (اسلام آباد) اتفاق افتاده است./ح