صنعت گردشگری امروزه یکی از اقتصادیترین فعالیتها در چرخهی ملی کشورها، بهخصوص از جهت اشتغال و ارزآوری و رونق مناطق مختلف تلقی میشود که علاوه بر آن، دارای مزایای ارتباطی، سیاسی، فرهنگی و تأثیرات بینالمللي خاص خود نيز هست. به همین دلیل، اغلب کشورهای جهان از این فعالیت به منزلهی ابزاری راهبردی در توسعه اقتصادی استفاده ميكنند.
از نظر سازمان جهانی جهانگردى، مذهب به عنوان یکی از اصلیترین انگیزههای سفر شناخته شده است.گردشگری وسیلهای است که افراد را با مذاهب و فرهنگهای متفاوت به یکدیگر پیوند میدهد و به آنها کمک میکند تا همدیگر را با وجود تنشهای سیاسی و اجتماعى، بهتر درک کنند.
شهر مقدس مشهد، شهری با کارکردهاي گوناگون ديني، فرهنگي، اقتصادي، زیارتی و... زمینهی مناسبی را برای توسعه در ابعاد مختلف دارد كه توجه و تأمل در هر يك از آنها ميتواند اين كلانشهر ايران زمين را در عرصههاي مختلف جهاني بيش از پيش مطرح كند.
توجه به گردشگری مذهبی یکی از راههاي مهم و عمدهی درآمدزايي در دنياي امروز براي توسعه شهري به حساب ميآيد كه پايتخت معنوي كشور ما نيز از اين قاعده مستثني نيست. در قاره آسيا كشورهاي مسلماني همچون عربستان و مالزي با ديدگاههاي گوناگون و با داشتن چنین زمینهای، علاوه بر ارتقای فرهنگ و عناصر وابسته به آن، پویایی جریانهای مولّد اقتصاد شهری منتج از جذب گردشگران داخلی و خارجی را به دست آوردهاند.
در بررسيهاي مختلف اقتصاددانان، نحوهی هزینهی گردشگران در يك شهر، یکی از مباحث مورد توجّه در فرآیند درآمدزايي گردشگری است. به طور کلی هزینههای یک گردشگر، شامل مواردی چون هزینهی غذا و خوراک، تفریحات و بازيها، بازدید از اماكن گوناگون، تردد و حمل و نقل درون و برون شهري، اقامتهاي پايدار و ناپايدار، گشت و گذار، خدمات ارتباطی، خدمات شهری و مانند آن است.
طبق مطالعات انجام شده در دنيا، و به طور معمول بیش از 60 درصد از هزینههای گردشگران صرف اقامت میشود. در حالي كه كارشناسان اقتصادي با بهرهگیری از روشهاي مختلف تحقيقي_تحلیلی دريافتهاند که عمدهی هزینههای گردشگران در شهر مشهد مقدس، مربوط به خرید از بازار میشود و اين يعني كمترين سهم از اين درآمد هنگفت براي مديريت شهري كلانشهري مثل مشهدالرضا(ع)!!!
در عین حال بر خلاف یافتههای تحقیقات پیشین در مورد اختصاص بیش از 60 درصد از هزینههای گردشگری به اقامت در مقصد، یافتههای تحقیقات ديگر مؤید این است که گردشگران، کمترین هزینه را برای تأمین محل اقامت خود در شهر مشهد صرف کردهاند. بالا بودن هزینهی واحدهای اقامتی، وجود تنوع در واحدهای اقامتی، گسترش واحدهای اقامتی غیرمجاز و كاهش میزان درآمد سالانهی زائران، از جمله دلایلی است که میتوان برای توجیه این وضعیت مطرح نمود، وضعيتي كه به جز اصناف مرتبط، نگراني مسوولان مديريت شهري را نيز به همراه دارد.
راهكارهايي براي افزايش زمان اقامت در مشهد
مشهد دومین کلانشهر کشور، بهدلیل وجود بارگاه منور امام هشتم شیعیان، علی ابن موسی الرضا(ع) و دارا بودن جاذبههای مختلف گردشگری، همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بهخصوص در ایام خاصی از سال بوده است. نوروز، تابستان، ايام ولادت و شهادت حضرت امام رضا(ع) جزء زمانهايي است كه با فرا رسیدن آن انبوهی از مسافران به مشهدالرضا سفر میکنند تا علاوه بر زیارت، از جاذبههای گردشگری آن استفاده کنند.
اهميت تجربههای شهری در مشهد مقدس همواره با واژه توریست و گردشگر مذهبی توام بوده است. مشهد تلفیقی از بناها با معماری سنتی و مدرن است، رسیدن به درک صحیحی از آنچه در معماری شهر مشهد جاری است، نیازمند مرور تاریخی و بررسی جنبههای مذهبی این شهر است و باید در این خصوص بیشتر تحقیق شود. توریسم میتواند به نقطه عطف تحول در یک کشور یا شهر مبدل شود، بررسی ویژگیهای عادی زندگی روزمره مردم ،در کنار فعالیتهای محلی ساکنان یک سرزمین ،همواره در توجه گردشگران است که این مهم اگر با معماریهای خاص و جذابتوام شود میتواند در جذب هر چه موثرتر و بیشتر گردشگر موثر باشد.
صاحبنظران صنعت گردشگری بر این باورند که به لحاظ موقعیت فرهنگی ـ مذهبی خاص ایران در میان کشورهای دیگر، گردشگری مذهبی جای رشد و توسعه بسیاری در کشور ما دارد؛ با این وجود گردشگری مذهبی در ایران با وجود 8 هزار و 919 مکان مذهبی مقدس، هنوز فاقد ساماندهی تخصصی و متمرکز بوده و این وضعیت نابسامان حتی در شهرهای مهمی چون مشهد و قم نیز مشاهده میشود. بنابراین شهر مقدس مشهد با قدمتی دیرینه و دارا بودن جاذبههای گردشگری به خصوص وجود بارگاه امام هشتم(ع) میتواند به کانون گردشگری مذهبی در دنیا تبدیل شود.
علاوه بر مضجع شریف امام هشتم(ع) در مشهد مقدس، آب و هوای مطلوب، قدمت دیرینه، پشتوانه فرهنگی و ادبی در خراسان، وجود آرامگاه شاعران و نامآوران بزرگی همچون فردوسی، خيام، كمالالملك، اخوان ثالث و جاذبههای گردشگری و ییلاقات دلپذیر از مهمترین عواملی است که میتواند به جذب گردشگر در این شهر مذهبی کمک کند. بسیاری از شیعیان جهان به خصوص ساکنان کشورهای حاشیه خلیج فارس علاقه فراوانی برای سفر به دومین کلانشهر مذهبی دنیا دارند. بنابراین لزوم معرفی جاذبههای گردشگری مشهد و فراهم ساختن زمینههای ورود راحتتر گردشگران، میتواند به رونق اقتصادی این شهر کمک کند.
اما ماندگاری زائران در مشهد به برنامهریزی نیاز دارد و میتوان برای افزایش ماندگاری زائران از راهكارهايي مثل ايجاد تنوع در محيطهاي اسكان با امكانات متفاوت، توسعه اماكن فرهنگي _ رفاهي_تفريحي، برگزاري جشنوارهها و همايشهاي ملي و بين المللي، نوسازي بافت فرسوده، توسعه اطراف حرم و ساماندهي مشاغل اطراف حرم رضوي و... بهره برد. البته اسکان مسافران و زائران یکی از مقولههای مهمی است که باید در بعد پژوهشی در دستگاههای اجرایی به آن پرداخته شود .
يكي ديگر از راههاي توسعه گردشگري مذهبي در شهر مشهد مقدس و سوق دادن گردشگران و زائران داخلي و خارجي به اين شهر تکمیل و گسترش راههاي مختلف دسترسي به اين شهر است. يكي از اين راههاي ارتباطي از طريق خطوط ریلی ایران با خط ریلی عراق است كه ميتواند كمك شاياني به انتقال گردشگران و زائران حوزه خليج فارس از اين مسير به مشهد باشد، تا در ابعاد مختلف اعم از اطلاع رسانی و معرفی آن تا توسعه زیرساختها، امکانات خدماتی و رفاهی مورد نیاز گردشگری مذهبی در سطح چشم انداز توسعه ارتقا یابد.
به نظر ميرسد در راستاي رسيدن به يك نقطه ايده آل و مطلوب، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، شهرداري مشهد و ساير سازمانها و نهادهاي مرتبط ميتوانند با اقدامات خود و با ايجاد جاذبههای مختلف، زائران و گردشگران را ترغيب كنند برای حضور طولانیتر در مشهد برنامهريزی كنند.
يكي از راهكارهای افزايش مدت اقامت زائران، حمايت از بخش خصوصی در زمينه ايجاد جاذبههای گردشگری است. عملكرد متوليان و دستاندركاران مرتبط با صنعت گردشگری نشان میدهد كه مشهد به عنوان قطب گردشگری مذهبی ايران و جهان اسلام در زمينه ارائه بستههای متفاوت جذب مخاطب، برنامهای برای زائران و گردشگران داخلی و خارجی ندارد و در اين رابطه بايد كاري كارستان صورت بگيرد.
به عقيده كارشناسان در ساير كشورهای دنيا كارهای زيادی انجام میدهند تا گردشگر را جذب كنند و مدت ماندگاري وي را افزايش دهند، ولی در مشهد تاكنون آن طور كه شايسته است از ايدهها، امكانات و ظرفيتهای موجود استفاده نشده است.
البته نبايد فراموش كرد كه گردشگري مذهبي، به ویژه در سه دههي اخير گسترش قابلتوجهي در مشهد داشته است. ورود میلیونی زائران و مسافران به مشهد، آثار بسیار شگرفی در شکوفایی و رونق اقتصاد این شهر، ایجاد فرصتهای شغلی، ایجاد منابع درآمدی، تبادل فرهنگی اجتماعی و... داشته است. تعداد زائران و گردشگران وارد شده متغير و بين 15 تا 20 میلیون نفر و حتي تا 30 ميليون نفر نيز ذكر شده است. اين حجم از گردشگر بر بخش خدمات بهشدت تأثیر گذاشته و بيشترين درصد شاغلان را به خود اختصاص داده است. بر اين اساس، گردشگري مذهبي توانسته است به عنوان مهمترين عامل در تحول ساختار اقتصادی شهر مقدس مشهد ايفاي نقش نمايد.
اميد است مسؤولان شهر مشهد به عنوان دومين کلانشهر کشور و دومین کلانشهر مذهبی جهان پس از شهر مکه، با رويكردي متفاوت نسبت به گذشته و با برنامهريزي منسجمتر به فكر جذب و بالابردن ماندگاري گردشگران و زائران باشند.
يادداشت: وحيد مدرس زاده