تحولات مصر شب گذشته باحضور هادي سيدافقهي و حسين ريوران در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ تحولات مصر پس از مرسي، شب گذشته در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري با حضور هادي سيدافقهي ديپلمات پيشين ايران و حسين رويوران کارشناس مسائل خاورميانه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

حسين رويوران در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينکه چرا مرسي به راحتي از سوي نظاميان کنار گذاشته شد، گفت: مرسي با 51 درصد آراي عمومي در مصر به قدرت رسيد، اين در حاليست که بنا به مسائل عديده‌اي حکومت يکساله آن به طول نيانجاميد و سقوط کرد.

*** مرسي با سياست انحصار طلبي اولين شکاف را در انقلاب به وجود آورد

وي تاکيد کرد: مرسي با سياست انحصار طلبي، اولين شکاف را در جبهه انقلاب به وجود آورد به گونه‌اي که بسياري از نيروها را به سمت بيرون هدايت کرد و حکومت اقليت را برعهده گرفت.

اين کارشناس مسائل خاورميانه با بيان اينکه مرسي نماينده يک حزب بود نه يک ائتلاف اظهار داشت: مرسي نماينده مواضع اخوان المسلمين بود، به طوري که با رفتار انحصار گرايانه انقلاب را به نفع يک گروه مصادره کرد و اين موضوع سبب شد تا با يک واکنش اجتماعي گسترده روبرو شود.

رويوران با اشاره به اينکه دولت مرسي در اقليت کامل قرار گرفته بود گفت: ايجاد شکاف‌هاي اجتماعي در داخل، انحصار طلبي، خودمحوري و تشکل محوري از جمله آفاتي است که دولت مرسي را دچار مشکل کرد و به جاي اينکه اکثريت اجتماعي را گسترش دهد، متاسفانه به دولت اقليت تبديل شد.

وي خاطرنشان کرد: انحصارطلبي و ارزش قائل نشدن براي ديگران جزو رويکردهاي حاکم بر رفتار اخوان المسلمين بود که يکي از عوامل سقوط دولت مرسي بود.

اين کارشناس مسائل خاورميانه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چرا مرسي در طي يکسال حکومتش نتوانست سياست‌هايش را به پيش ببرد اضافه کرد: در طي دو سه سال اخير، اخوان المسلمين از يک جريان آرمانگرا به جريان اقتدارگرا تبديل شده بودند.

*** اخوان المسلمين هيچ تئوري و نظريه‌اي را براي حکومت‌ نداشتند

رويوران با اشاره به اينکه اخوان المسلمين دچار يک نوع دگرديسي شده بود ادامه داد: زيرپاگذاشتن اصول به دليل اقتدارگرايي از بزرگترين اشکالات اخوان المسلمين در طول 2، 3 سال اخير بود اين در حالي بود که اين جريان طبيعتا بايد در جهت امت اسلامي حرکت مي کرد، اما متاسفانه از هدف اصلي امت عقب نشيني کرد.

وي با اشاره به اينکه اخوان المسلمين با انحصار گرايي از جامعه جداشد اظهار داشت: اخوان المسلمين تصور نمي‌کرد که به قدرت برسد، به همين دليل هيچ تئوري و نظريه‌اي را براي حکومت داري خود نداشتند، اين در حاليست که هرجامعه اي براي حاکم کردن ارزش هاي خود بايد داراي تئوري و نظريه مشخص و واحدي باشد.

اين کارشناس مسائل خاورميانه با بيان اينکه اين جريان به قدري ضعيف شد که از مقبوليت اجتماعي برخوردار نبود و در نهايت سبب اعتراضات مردمي شد گفت: اخوان المسلمين از اصول خود منحرف شد به طوري که در کارنامه خود توفيقي به دست نياورد و توانمندي از خود برجاي نگذاشت.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چرا اخوان المسلميني ها چرا شيفته شده بودند گفت: کساني که اقتدارگرا هستند در درک واقعيت دچار اشتباه محاسبه مي شوند.

اين کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به اينکه هزاران داوطلب اخوان المسلمين زماني که آرمانگرا بودند در جنگ سال 1947 با اسرائيل جنگيدند افزود: اين جريان ذاتا ضد اسرائيلي است، به طوري که در جنگ با اسرائيل تعداد بسياري از اخوان المسلميني‌ها به شهادت رسيدند.

رويوران با اشاره به اينکه اخوان المسلمين دچار تحول فقهي قبل از قيام شده بود، خاطرنشان ساخت: اخواني‌ها معتقد به بحث غلبه بودند اما زماني که مي‌خواستند عليه مبارک قيام کنند به دنبال مجوز شرعي بودند، به همين دليل در يک فرآيند اجتهاد عليه مبارک قيام کردند.

وي افزود: اخوان به دليل اينکه دچار تفکر محافظه کارانه شده بود نتوانست در مورد فلسطين موضع درستي را اتخاذ کند.

*** ‌ اخوان المسلمين نسبت به مسائل منطقه دچار اشتباه محاسبه شد

اين کارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به گفته حماس مبني بر اينکه آزادي عمل در دوران مبارک بيشتر از زمان مرسي بود تصريح کرد: اخوان المسلمين نسبت به بسياري از مسائل منطقه موضع کاملا نادرستي را در پيش گرفت، بنابراين متاسفانه به دليل خودشيفتگي و اقتدارگرايي دچار اشتباه محاسبه شد.

در ادامه هادي سيدافقهي در پاسخ به سوال اول مجري مبني بر اينکه چرا اخوان المسلمين نتوانست دولت را حتي به مدت يکسال به سرانجام برساند گفت: بايد نگاه ايدئولوژيک نسبت به ساختار سازماني درون اخوان المسلمين داشته باشيم، زيرا آنها با نگاه ساختار سازماني و سلسله مراتب تشکيلاتي وارد حاکميت شدند.

اين ديپلمات پيشين ايران با اشاره به اينکه در درون تشکيلات اخوان المسلمين بحث اطاعت و تبعيت اعضا از مرشد مطرح بود، ادامه داد: زماني که مرشد دستور صادر مي‌کند، بايد اعضا براساس سمع و اطاعت عمل کنند، بنابراين اخوان المسلمين وقتي وارد حاکميت شدند با اين نگاه به بدنه حاکميت نگريستند.

سيدافقهي با اشاره به اينکه اخوان المسلمين زماني که در حاکميت قرار گرفته بودند از مرشد خود اطاعت مي‌کردند گفت: اين جريان به عواملي همچون تمدن تاريخي، اقليت ها، مذهب، فرهنگ و نقش مصر در تحولات منطقه و بسياري از معادلات و فرآيندهاي اثرگذار ديگر توجه نکردند.

اين ديپلمات پيشين ايران با اشاره به رابطه ارگانيکي مرسي با اخوان المسلمين افزود: مرسي نتوانست خود را از رابطه ارگانيکي و تعهد اخلاقي و سازماني برهاند.

*** نگاه ايدئولوژيک به تشکيلات حاکميتي عامل سقوط مرسي بود

وي با بيان اينکه مرسي درصدد بود تا نگاه سلسله مراتبي و سمع و اطاعت را در دولت خود تسري دهد اظهار داشت: يکي از عوامل سقوط زودهنگام و زودرس اخوان المسلمين نگاه ايدئولوژيک به تشکيلات حاکميتي بود که براساس فرمول سمع و اطاعت طراحي شده بود.

سيدافقهي ادامه داد: اگر اخوان المسلمين مي خواهد خود را بعد از اين شکست کمرشکن آسيب شناسي کند بايد دوباره به حيات سياسي مصر بازگردد و روند ديگري را در پيش بگيرد.

اين ديپلمات پيشين ايران در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چرا اخوان المسلمين پس از به قدرت رسيدن از اصول خود دوري کرد گفت: مرسي و اخوان المسلمين پيش از به قدرت رسيدن داراي اصول خاصي در خصوص اسرائيل، فلسطين و ارتجاع عرب بودند ولي پس از به قدرت رسيدن دگرگون شدند.

وي اضافه کرد: آنها قبلا خارج از حيطه قدرت سياسي بودند اما زماني که وارد قدرت شدند براي خود يکسري معادلات، تشريفات، پروتکل، قوانين و مقررات بين المللي را وضع کردند به گونه اي که مي گويند اکنون که به قدرت رسيده‌ايم بايد پروتکل و تعهدات را رعايت کنيم.

اين ديپلمات پيشين ايران گفت: اکثر قدرتمندان زماني که به قدرت مي‌رسند به انکار صحبت‌هاي پيشين خود مي‌پردازند اما متاسفانه آنها به قدري شيفته قدرت مي شوند که ديگر بسياري از مسائل را نمي بينند و دست به انکار مي‌زنند.

سيدافقهي با اشاره به آخرين سخنراني مرسي در مصر افزود: مرسي در آخرين سخنراني خود بسيار محکم و استوار و با اعتماد به نفس حرف مي زد، اين در حالي بود که پايه هاي حکومتي لق شده و ديگر رفتني بود.

وي با اشاره به اينکه حس انکار مرسي با قدرت به وجود آمده بود گفت: مرسي از مشاوران دلسوز نه چاپلوس در امور کشورداري استفاده نکرد و اين موضوع يکي از عواملي بود که موجب غرق شدنش در ورطه هلاکت شد.

*** مرسي از آرمان فلسطين دفاع نکرد

اين ديپلمات پيشين ايران با اشاره به اينکه مرسي حتي يکبار هم از آرمان فلسطين دفاع نکرد ادامه داد: اخوان المسلمين به قدري از فقه واقع سياسي دور شده بود که از خطوط قرمز عبور کرد و به نابودي رسيد.

وي با اشاره به بسته شدن تونل‌هاي رفح در غزه از سوي اخوان المسلمين گفت: مرسي حتي ساعت عبور و مرور معبر رفح را هم زياد نکرد و اين عامل دهها عملکرد ديگر موجب سقوط وي از قدرت شد.

سيدافقهي افزود: اخوان المسلمين به قول خود عمل نکرد و در نهايت همه عوامل دست به دست هم دادند تا موجب ريزش آنها شد و جامعه اين جريان را به حال خود رها کرد و به اين سرنوشت دچار شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: رویوران ، رفتار ، مرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار