تيراژ كتاب كودك و نوجوان در كشور پايين بوده با توجه به مخاطب بيش از 12 ميليوني اين گروه سني حداقل تيراژ سالانه بايد 300 هزار نسخه باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، "سيد صادق رضايي" مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در مراسم افتتاحيه‌ي شانزدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان ظهر امروز در كانون برگزار شد گفت: در اين جشنواره كتاب‌هاي برتر 5 سال اخير ناشرين حوزه كودك و نوجوان به نمايش گذاشته شده است.


وي افزود: در مجموع 300 عنوان كتاب برتر سال 85 تا 90 در معرض ديد علاقه‌مندان و ادبيات كودك و نوجوان قرار گرفته تا بتوانند از اين كتابها بهره ببرند.
"رضايي" تصريح كرد: از اين پس جشنواره كتاب كودك و نوجوان به صورت سالانه برگزار مي‌شود چرا كه سالانه به طور متوسط حدود هزار عنوان كتاب تاليفي چاپ اول داريم.
مديرعامل كانون بيان كرد: امسال براي نخستين بار در تقويم كشورمان 18 تير به عنوان روز ملي ادبيات كودك و نوجوان نامگذاري شد به همين منظور اين جشنواره را به مناسبت اين روز برگزار كرديم.


وي اظهار داشت: اين جشنواره فرصت خوبي است تا برترين كتابهاي كودك و نوجوان به خانواده‌ها و حتي خود بچه‌ها معرفي شود.
"رضايي" تصريح كرد: بايد به منتقدين اجازه بدهيم تا ادبيات كودك و نوجوان را نقد كنند نسبت ادبيات كودك به بزرگ‌سال رابطه‌ي مادر و فزرند است.
مديرعامل كانون بيان كرد: آنچه دارايي ما در ادبيات بزرگسال محسوب مي‌شود نشات گرفته از ادبيات كودك و نوجوان است.
وي افزود: ما بيش از 12 ميليون مخاطب كودك و نوجوان داريم اگر آنها در اين سن طعم لذت مطالعه را بچشند در بزرگسالي به صورت حرفه‌اي كتاب مي‌خوانند.
"رضايي" تاكيد كرد: در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان متوسط تيراژ كتاب كودك و نوجوان سالانه 10 تا 15 هزار جلد در چاپ اول بوده و اگر با استقبال روبرو شود به 50 هزار نسخه در سال مي‌رسد.
وي ادامه داد: براي اين تعداد مخاطبين كودك و نوجوان حداقل تيراژ بايد 300 هزار نسخه باشد.
مديرعامل كانون تصريح كرد: براي اينكه تيراژ كتاب كودك و نوجوان در كشور بالا رود بايد همه ناشرين دست به‌دست هم بدهند تا اتفاق بزرگي در اين زمينه رخ دهد.
وي اظهار داشت: ناشريني كه به لحاظ فكري نزديك به هم هستند مي‌توانند كتاب و يا نشر مشتركي داشته باشند حتي مي‌توانيم در يك برنامه 5 ساله هدفمند به تيراژ ميليوني دست پيدا كنيم.
"رضايي " بيان كرد: متاسفانه در دنيا آنچا كه سرانه‌ي مطالعه محسوب مي‌شود به بالاي 17 سال اختصاص دارد در صورتي كه ما اعتقاد داريم كودكان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان حرفه‌اي‌تر و بيشتر كتاب مي‌خوانند.
مديرعامل كانون تاكيد كرد: در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هستند نوجواناني كه بيش از 1000 عنوان كتاب مي‌خوانند.
گفتني است؛ شانزدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان 15 تا 18 تير در مركز آفرينش‌هاي فكري كودكان و نوجوانان برپا است./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.