دکتر رياضي، رئيس 1490 در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: نحوه عملکرد سامانه 1490 به نحوه ايست که توسط 130 نفر از پرسنل در رشتههاي مختلف علوم پزشکي در سه بخش مشاوره، پزشکي، داروهاي کمياب و بخش درمان از طريق سامانه پيام کوتاه و تماس تلفني به سوالات عموم افراد در حوزه پزشکي پاسخ ميدهد.
وي در خصوص ساير خدمات 1490 در حوزه پزشکي بررسي انتقادات و پيشنهادات تمام افراد اشاره کرد: رسيدگي به شکاياتي نظير کمبود دارو که 65 درصد تماسها با 1490 در مورد کمبود دارويي است و مواجهه با زيرميزي با مشکلات مربوط به حمل و نقل آمبولانسها و پرسنلشان از مهمترين اين خدمات است.
رياضي با بيان اينکه نحوه عملکرد مرکز 1490 در پاسخگويي به تماسهاي تلفني افراد جامعه است افزود: روزانه بيش از 4000 تماس تلفني در خصوص کمبود دارو، مشاوره پزشکي، زير ميزي نحوه برخورد پزشکان و پرسنل بيمارستاني و اورژانس دريافت شده که خوشبختانه به علت افزايش کارشناسان پاسخگو، وجود افزايش تعداد تماسها، همگي از طريق اپراتور درست زمان کمتر از يك دقيقه پاسخ داده ميشود.
وي گفت: در حال حاضر 130 نفر در اين مرکز آماده پاسخگويي به مشکلات و تقاضاهاي عموم افراد جامعه از هر قشري هستند.
رياضي در ادامه گفت: در خرداد ماه سال جاري بيش از 300 مورد در غالب شکايت و تماس تلفني با مرکز 1490 صورت گرفت که از اين تعداد به بيش از نيمي از موردها رسيدگي شده و تعداد کثيري از آنان وجوه اخذ شده شان را مطالبه نموده و تعدادي نيز در حد اطلاعرساني بوده که نسبت به گزارش آنها نيز برخورد و رسيدگيهاي لازم با مرکز متخلف صورت گرفته شد.
وي در خاتمه گفت: موارد اورژانس در همان روز پيگيري و موارد غير اورژانسي به مدت يك ماه تا 3 ماه و علت طولاني شدن اين مدت بخاطر آن است که اين پروندهها بايد در مراجع قضايي پيشگيري شود./ح