سفير تاجيکستان در نشست خبري گفت: کنفرانس بين‌المللي آب طي 29 و 30 مرداد ماه آينده در شهر دوشنبه برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "دولت علي حاتم‌اف" سفير تاجيکستان در ايران با حضور در نشست خبري که در سفارتخانه اين کشور به مناسبت برگزاري کنفرانس بين‌المللي "آب" که در ماه آينده در کشورش برگزار مي‌شود ضمن عرض تبريک به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارک رمضان به مردم ايران، گفت: انتخابات بسيار با شکوه رياست جمهوري در ايران نشان دهنده دموکراتيک بودن اين کشور در جهان است چراکه انتخابات رياست جمهوري بار ديگر ثابت کرد که ملت ايران واقعا بر سر گهواره تمدن ايستاده است.

وي تصريح کرد: ماه آگوست در شهر "دوشنبه" کنفرانس بين‌المللي آب برگزار مي‌شود چراکه امام‌علي رحمان چندين مرتبه در سازمان ملل درباره آب سخنراني کرد و اين امر مورد پذيرش جامعه جهاني قرار گرفت.

حاتم‌اف درباره لزوم برگزاري اين کنفرانس اظهار داشت: جمعيت تاجيکستان 8 ميليون نفر است که 93 درصد از اين سرزمين را کوهسار و 7 درصد را دشت تشکيل داده و از لحاظ در اختيار داشتن ذخيره‌هاي آب در تاجيکستان در زمان حضور در اتحاد شوروي رتبه دوم و در جهان رتبه هشتم را دارا بود و هم اکنون 64 درصد آبهاي آسياي مرکزي قرار دارد و علاوه بر آن 700 رودخانه کوچک و بزرگ در کشورم موجود مي‌باشد که متاسفانه استفاده کلي از اين منابع آب در تاجيکستان فقط 5 درصد است.

حاتم‌اف افزود: امام‌علي رحمان سرور دولت تاجيکستان مشکلات آب را تقسيم نابرابر در حدود منطقه، دورنماي اجمالي کم شدن ذخاير آب، افزايش استعمال آب و افزايش و رشد اقتصادي، تکرار يافتن آفت‌هاي مربوط به آب يعني وقوع سيل که باعث ضرر 700 ميليون دلاري تاجيکستان شده، همکاري غير کافي کشورهاي منطقه جهت حل مسائل مبرم آب دانسته‌اند.

وي ادامه داد: هدف کنفرانس بين‌المللي آب مساعدت و همکاري فرا مرزي بين کشورها است.

سفير تاجيکستان در ايران اظهار داشت: همکاري براي رشد انساني، منفعت اقتصادي و اکوسيستم آب براي آينده‌اي که مي‌خواهيم داشته باشيم از جمله علل برگزاري اين کنفرانس است.

حاتم‌اف با بيان اينکه در حاشيه برگزاري اين کنفرانس نمايشگاه آب برگزار مي‌شود، بيان داشت: انتظار مي‌رود اولويت‌هاي همکاري براي حل مسئله آب و روش استفاده از ذخاير براي پيوند همکاري و نائل شدن به اهداف هزاره باشد و پيش‌بيني مي‌شود سند نهايي اين کنفرانس امضا شود.

وي در ادامه افزود: اعضاي کارشناس کنفرانس متشکل از 23 تيم کارشناسي بوده و تا به الان 16 کشور آمادگي خود را براي حضور در اين کنفرانس اعلام کرده‌اند و بايد گفت: معاون دبيرکل سازمان ملل، دبير کميته اجرايي سازمان ملل، مديرکل يونسکو، دبيرکل هواشناسي از جمله اشخاصي هستند که در کنفرانس بين‌المللي آب در شهر دوشنبه حضور مي‌يابند.

سفير تاجيکستان خاطر نشان کرد: کنفرانس بين‌المللي آب در 29 و 30 مرداد ماه آينده در شهر دوشنبه برگزار مي‌شود.

انتهي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار