روزنامه نيويورك تايمز در ستوني ويژه به بررسي وضعيت كنوني شورشيان سوري پرداخته و به وجود آمدن درگيري بين تروريست ها را مايه شكست آنها در برابر ارتش دولت قانوني سوريه مي داند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نيويورك تايمز ؛ "هويدا سعد" ، تحليلگر و مقاله نويس اين روزنامه از بيروت لبنان گزارش مي دهد كه خبرهاي رسيده از درگيري و اختلافات فرقه ای بين تروريست هاي سوري در مناطقي همچون "رقه" سوريه را نشان از رسيدن مخالفين به بن بستي معنادار عنوان كرده است كه اكنون وارد مرحله اي دشوار براي مبارزه با ارتش سوريه شده است.

در اين گزارش آمده است ; در حاليكه درگيري ها و ناآرامي بين تروريست ها و ارتش سوريه در مناطقي استراتژيك همچون حومه دمشق ،‌حلب و درعا ادامه دارد ، موجي از نزاع داخلي بين تعدادی از تروريست ها با ديگر تروريست هاي افراطي همچون تكفيري هاي وابسته به گروهك القاعده موجب شده است تا نگراني هاي خاصي از جانب برخي كشورهاي عربي حوزه خليج فارس پيرامون آينده مخالفين در اين كشور به وجود آيد.

نويسنده اين مقاله اعتقاد به اين موضوع دارد كه ورود نيروهاي خارجي به گروهك هاي تروريستي مانع از ارسال كمك هاي مستقيم آمريكا به شورشيان شده است و حتي غرب كه همواره به حمايت خود از شورشيان اعتراف كرده است ، در خصوص استفاده سلاح هاي كمكي بر عليه مردم بي گناه ترديد دارد.

*ترديد كشورهاي غربي در حمايت از دوستان قديمي شان

مقامات كشورهاي غربي در جديدترين مواضع خود عنوان كرده اند كه به دليل بوجود آمدن ترديد در استفاده از سلاح های ارسالي بر عليه مردم توسط شورشيان سوري ، كمك هاي نظامي خود را كاهش داده اند تا از كشتار مردم بي دفاع به نوعي معنادار جلوگيري كنند.

در كنار اين تصميم بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه كاهش كمك هاي نظامي آمريكا و متحدانش به شورشيان سوري بر شعله ور كردن درگیري بين احزاب مختلف مخالفان و وقوع جنگ بين گروهك ها بر پايه عقايدشان تاثير چشمگيري گذاشته است كه مي تواند خسارت هاي بسياري را بر آينده سوريه وارد كرده و مردم بي گناه بيشتري را به كشتن دهد.

*سرانجامي شوم در انتظار همه جناح هاي تروريست در سوريه

در همين حال گزارش هاي رسيده از درگيري هاي صورت گرفته بين گروهك هاي تروريست در شهر رقه سوريه حكايت از آن دارد كه اين درگيري انتها نخواهد داشت و شايد حتي در صورت نرسيدن به توافق شمار بسياري از نيروهاي دوطرف به هلاكت برسد.

در ادامه اين گزارش ذكر شده است كه شرايط حاضر براي پيشروي و پيروزي نيروهاي ارتش سوريه بسيار مهيا بوده و شايد تنها چيزي كه مردم جهان از تروريست هاي سوري در آينده به خاطر خواهند آورد ، قتل و خون ريزي هاي مردمان بي گناهي باشد كه آنها در خلال تحميل ايدئولوژي هاي خودشان با بدترين وضعيت (سر بريدن و استفاده از سلاح هاي شيميايي) اعمال كردند.

در همين حال نويسنده اين گزارش اذعان مي كند كه به نظر نمي رسد كه اين گروهك هاي مخالف در سوريه در آينده اي نزديك بتوانند حزبي متحد را تشكيل دهند و در واقع اختلافات بوجود آمده در بين آنها ، مخالفان را از مسير اصلي شان كاملا منحرف كرده است.

*مثال هايي از رفتارهاي وحشيانه تروريست ها بر عليه يكديگر

در همين حال عنوان شده است كه گروهك های تروریستی در نزديكي رقه ،‌شماري از شورشيان ميانه رو را مشاهده كرده اند كه در كنار خوردن و استفاده از مشروبات الكلي ، دست به اقدامات وحشيانه اي همچون تجاوز به زنان بي دفاع در منطقه را انجام داده اند و شنيده شدن اين موضوع دامنه اختلافات و خشم را در بين مخالفان به طور چشمگيري افزايش داده است.

اما از سوي ديگر سر بريدن دو عضو گروهك هاي ميانه رو توسط افراطيان افراطی در نزديكي شهر "الدانا" سوريه (در نزديكي مرز با سوريه) و انداختن سر آنها در سطل زباله و پخش فيلم آن نيز بهانه اي را به دست ميانه رو ها داده است تا به مقابله با آنها به پا خيزند.

علاوه بر كشته شدن بسياري از تروريست هاي سوري در اين منازعات خبرهاي رسيده از محل وقوع نزاع بين مخالفين حاكي از وقوع بحران مادي عميق در بين آنها حكايت دارد و وخامت اوضاع به حدي است كه آنها در تامين مواد غذايي خود دست به سرقت از ساكنين وحشت زده مناطق اشغالي زده اند.

جبهه النصره و ارتش آزاد سوريه به عنوان دو قطب اصلي تروريست ها با دو ايده مخالف هم در حالي به حضور خود ادامه مي دهند كه بصورت دائمي يكديگر را به سوء استفاده از ناآرامي ها در سوريه متهم مي كنند ،‌حال اينكه فاش شدن اقدامات آنها از جانب يكديگر از زمان آغاز ناآرامي ها باعث تخريب شديد چهره آنها در بين مزدم سوريه و جهانيان شده است و تا جايي وخامت بار است كه اين تروريست ها را به نابودگران سوريه و خاورميانه تشبيه كرده اند.

ديگر واقعيت پشت پرده اي كه اكنون فاش شده است ، آنست كه ارتش آزاد سوريه در تلاش است تا با فروش چاه هاي نفتي تسخير شده كه سرمايه اي ملي در سوريه تلقي مي شود قصد دارند تا به بحران مواجه شده با آن پايان بخشند.

در سوي ديگر نيز تكفيري هاي النصره با حمله به اراضي تحت كشت گندم كه صاحبان آنها مردمان بي گناه هستند و غارت و چپاول آن در نقاطي همچون حلب و ادلب ، به بحران خود پايان بخشند و آن را به عنوان پشتوانه خود در تداوم مبارزات تلقي كرده اند.

ادعاي اين گروهك ها در تصاحب سرمايه هاي ملي سوريه كه تعلق خاطر به مردم اين كشور دارد خود به تنهايي حتي موجبات حيرت طرفداران اين گروهك ها در خارج از اين كشور را نيز فراهم كرده است و باعث شده تا آنها نيز از حمايت از اين گروهك ها امتناع ورزند.

*كاهش داوطلبان عضويت در گروهك هاي تروريستي با ظاهر شدن چهره واقعي آنها 

همزمان با افزايش دامنه اختلافات در بين شورشيان ،‌بحران ديگري كه در ميان آنها مشهود است ، كاهش چشمگير داوطلبان جنگي است كه پس از آشكار شدن هويت مخدوش اين گروهك ها از هرگونه همكاري با آنها خوددداري مي كنند و اكنون اين گروه ها با بحران كمبود سرباز نيز مواجه شده اند.

در جديدترين سخنان فرماندهان تروريست ها در سوريه عنوان شده است كه آنها به سربازاني نياز دارند كه هيچگونه ترحمي در وجودشان نباشد تا به راحتي بتوانند انسان هاي مخالف عقيده شان را بكشند اما اين موضوع را نيز بايد بدانند كه در پس اينگونه اقداماتي كه انجام خواهند داد ، پاداشي به آنها تعلق نمي گيرد و آنها تنها براي آزادي وطن خود مبارزه مي كنند.

حال اينكه اكنون مشخص شده است كه فرماندهان سوري با استفاده ابزاري از جواناني كه هنوز هم از خواب غفلت بيدار نشده اند ، استفاده اي مادي گرايانه مي كنند تا علاوه بر به شهرت رسيدنشان در ميان حاميان غربي اين مخالفان ،‌ از فرصت هاي بوجود آمده در پي ناآرامي استفاده كنند تا به ثروتي چشمگير دست پيدا كنند.

در برابر اينگونه وقايع آشكار كه اكنون غالب مردم سوريه از آن آگاه بوده و طرد شدن اين گروهك ها توسط مردم ، تروريست ها سعي دارند تا از كودكاني كه هنوز به سن قانوني نرسيده اند ، در جنگ استفاده كرده و آنها را وادار به انجام عمليات انتحاري در مقابل ارتش سوريه كرده اند.

*سركوب و كشتار مردم بي گناه توسط تكفيري ها 

 "هويدا سعد " همچنين با اشاره به گزارش مدافعان حقوق بشر مستقر در سوريه مبني بر سركوب اعتراضات نسبت به بي ساماني ها در سوريه توسط تروريست هاي تكفيري ،‌پردهع از كشته شدن بسياري از انسان هاي بي گناهي برداشته كه با آمدن به خيابان ها بدون حتي يك سلاح تنها خواستار پايان دادن به ناآرامي ها و برقراري صلح وثبات در كشورشان بوده اند.

در ميان معترضيني كه توسط تكفيري ها آنها را به قتل رسانده اند ، شمار بسياري از زنان و كودكاني به چشم مي خورد كه مدتها از داشتن زندگي آسوده دور مانده اند.

اين نويسنده در پايان گزارش خود باز هم بر اين موضوع تكيه مي كند كه وقوع نزاع و درگيري هاي خونين در بين شورشيان سوري در آينده اي نه چندان دور شالوده ايدئولوژي هر دو جناح را منهدم خواهد كرد و شايد با اين وضعيت آنها انجام مذاكرات صلح و پايان بخشيدن به خشونت ها را بپذيرند.

در وضعيتي كه همگان نگران شيوع فقر و بيماري در خاك سوريه هستند ، مقامات و روزنامه هاي غربي كماكان به ادامه حمايت كوركورانه خود از برخي گروهك هاي شورشي ادامه مي دهند و معتقدند كه گروه هاي مورد حمايت آنها هيچگونه جرمي درباره كشته شدن مردم و فرار ميليون ها سوري از وطنشان  مرتكب نشده اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار