معاون وزیر خارجه ایران با توصیه به کشورهای غربی برای پرهیز از اعمال معیارهای دوگانه، از آن‌ها خواست از فرصت برقراری روابط دوستانه و همکاری سازنده با ایران بهره‌مند شوند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، رامین مهمان‌پرست، رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه در ادامه برنامه‌های خود در سفر به فیلیپین روز دوشنبه با حضور در نشستی تحت عنوان "دیپلماسی عمومی ایران" که در دانشکده مطالعات آسیایی در فیلیپین برگزار شد، در جمع اساتید و دانشجویان این دانشکده سخنرانی کرد و به پرسشهای آن‌ها در مورد چشم‌انداز و دورنمای دیپلماسی رسمی و عمومی ایران، روند تحولات داخلی کشورمان به‌ویژه بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و نیز رویکردهای سیاسی و روابط خارجی کشورمان در ارتباط با مسائل مهم منطقه‌یی و بین‌المللی پاسخ گفت.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت و حساسیت نقش افکار عمومی و شکل‌دهی آن در قالب برنامه‌های دیپلماسی عمومی کشورها، به تشریح ابعاد، اهمیت و تاثیرگذاری مقوله دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی و ابزارهای آن در پیشبرد اهداف سیاسی، روابط خارجی، منافع و مصالح ملی کشورهای مختلف از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌ها و چشم‌انداز آتی مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه کشورمان در دوره جدید پرداخت.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه با اشاره به روند سریع تغییر و تحول در نظام بین‌الملل و اهمیت فزاینده نقش افکار عمومی در این تحولات از جمله در خاورمیانه و موج بیداری اسلامی، قرن آینده را متعلق به کشورهای مستقل دانست اما در عین حال به تلاش و برنامه‌های قدرت‌های بزرگ برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهان و تغییر حقایق و واقعیات مرتبط با کشورهای مستقل در راستای مصالح و منافع خود با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف دیپلماسی عمومی و در راس آن رسانه‌های گروهی قدرتمند اشاره کرد و ضرورت فعالیت کشورهای مستقل جهت تشریح واقعیت‌های خود برای افکار عمومی جهان و در راستای منافع، مصالح و احقاق حقوق مشروع خود را یادآور شد.

وی در این راستا نقش رسانه‌های گروهی، به‌کارگیری فرهنگ، هنر و سینما و نیز تعامل و ارتباط مستمر با طیف‌های مختلف مردم به‌خصوص نخبگان علمی، دانشگاهی و فرهنگی در داخل و خارج کشور را جهت تشریح اهداف سیاست خارجی و پاسخ به سوالات و ابهامات ایشان حائز اهمیت دانست.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه سیاست و روابط خارجی و دیپلماسی رسمی موفق را نیازمند به‌کارگیری دیپلماسی عمومی فعال، کارآمد و هدفمند با همکاری متقابل بین کشورهای مختلف دانست.

مهمان‌پرست بر لزوم بهره‌گیری از ابزارهای موثر دیپلماسی عمومی به خصوص ابزارهای فرهنگی و رسانه‌یی برای آشنایی مردم با واقعیت‌ها تاکید و این مهم را نیازمند همکاری و تعامل سازنده بین کشورهای مستقل دانست و ابراز امیدواری کرد این سفر شروع جدیدی از همکاری جدی بین بخش‌های مرتبط در دو کشور در زمینه همکاری‌های دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی باشد.

در ادامه این نشست وی به پرسش‌های اساتید و دانشجویان مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه فیلیپین در ارتباط با تحولات داخلی و روابط خارجی ایران پاسخ داد.

مهمان‌پرست با اشاره به حضور گسترده و مستمر مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی ایران از جمله انتخابات دوره‌های مختلف ریاست جمهوری به خصوص انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، تاکید کرد: مردم ایران یک‌بار دیگر ثابت کردند که با حمایت از نظام خود در روندی مردم سالارانه، نقش مستقیم و موثری در تعیین سرنوشت و آینده کشورشان بر عهده دارند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه با تاکید بر اصول ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: رییسان‌جمهور و دولت‌های مختلف ضمن پایبندی به این مبانی و اصول، با به‌کارگیری تاکتیک‌ها و روش‌های مختلف، احقاق حقوق مردم و حمایت و دفاع از منافع و مصالح ملی کشورمان را دنبال می‌کنند.

مهمان‌پرست بر چشم‌انداز روشن توسعه و گسترش بیش از پیش روابط بین جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف به خصوص کشورهای همسایه و نیز کشورهای آسیایی در دولت جدید تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که این روابط در راستای منافع و مصالح متقابل ایران و این کشورها در همه ابعاد گسترش یابد.

وی به کشورهای غربی توصیه کرد تا ضمن پرهیز از اعمال معیارهای دوگانه، در راستای برقراری روابطی مبتنی بر منافع و احترام متقابل با ایران، به دیدگاه‌ها و حقوق مشروع ملت بزرگ ایران و حق کشورهای مستقل در بهره‌مندی از علوم و فن‌آوری‌های جدید در روند توسعه و پیشرفت این کشورها احترام بگذارند و از فرصت برقراری روابط دوستانه و همکاری سازنده با جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شوند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه هم‌چنین وجود ظرفیت‌های گسترده همکاری‌های اقتصادی، تجاری، بازرگانی و فرهنگی و علمی بین کشورهای قاره آسیا را یادآور شد و آینده را متعلق به آسیا دانست.

مهمان‌پرست هم‌چنین با اشاره به روند تحولات مهم و حساس در خاورمیانه، برقراری ثبات و امنیت در کشورهای منطقه را برای صلح و ثبات جهانی و نیز روند انتقال انرژی بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره همه ظرفیت خود را برای تثبیت صلح و ثبات در منطقه به‌کار گرفته است و به این تلاش خود ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به مداخلات بیگانگان در امور داخلی سوریه و دامن زدن به تنش و درگیری‌ها با ارسال سلاح و حمایت از معارضان مسلح در سوریه، تاکید کرد: کشورهای غربی بیش از آن که به دنبال مصالح و منافع کشورها و ملت‌های منطقه باشند، به‌دنبال تامین منافع خود و امنیت رژیم صهیونیستی هستند.

این دیپلمات ارشد ایرانی تنها راه حل مسائل سوریه را گفت‌وگوی ملی بین حکومت و معارضه دانست و خاطرنشان کرد: این مردم سوریه هستند که باید بدون دخالت و تحمیل خارجی در مورد سرنوشت و آینده کشورشان تصمیم بگیرند و به اعتقاد جمهوری اسلامی حل مسائل و مشکلات در دیگر کشورهای منطقه نیز توجه به خواست و مطالبات مشروع مردم و روندی مردم سالارانه به دور از هرگونه مداخله خارجی است.

وی با اشاره به روابط بسیار خوب بین ایران و فیلپیین، دو کشور را دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی برای گسترش و توسعه بیش از پیش روابط از طریق طراحی یک برنامه مشترک همکاری به‌ویژه در امور تجاری و اقتصادی و با مشارکت بخش‌های مختلف دولتی و به ویژه بخش‌های خصوصی دانست و ابراز امیدواری کرد که سال آینده و هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین تهران و مانیل شاهد جهشی همه جانبه در این روابط به خصوص در عرصه ارتباطات مردمی و گردشگری باشیم.

در این نشست رییس و برخی از اساتید دانشکده مطالعات آسیایی نیز در سخنانی بر اهمیت روند تحولات منطقه خاورمیانه و خلیج فارس و به خصوص تحولات و نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی در ابعاد منطقه‌یی و بین‌المللی تاکید کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار