سرپرست نيروگاه رامين گفت: ظرفيت توليد برق اين نيروگاه از بين 5 نيروگاه حرارتي استان 65 درصد است و با احتساب كل نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي، ظرفيت توليد نيروگاه رامين در سال 91 معادل 2/42 درصد شبكه برق خوزستان بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، سيد عليرضاموسوي در نشست خبري به تشريح اقدامات انجام شده از ابتداي فعاليت نيروگاه رامين پرداخت و عنوان‌كرد: نخستين واحد اين نيروگاه در سال 58 وارد مدار شد و پس از آن هر 4 سال يك واحد وارد چرخه توليد شد تا اين‌كه در سال 77 واحد شماره 6 وارد چرخه توليد شد.

وي افزود: در مجموع ظرفيت توليدي اسمي 6 واحد اين نيروگاه 1850 مگاوات است و اين ميزان توليد در شرايطي است كه بيش از 30 سال از عمر تجهيزات اين نيروگاه مي‌گذرد و با وجود گرماي هوا در خوزستان و فرسودگي تجهيزات، همچنان سير توليد در جريان است و اين موارد از ويژگي‌هاي اين نيروگاه است.

موسوي بيان‌كرد: شبكه برق خوزستان بعد از شبكه برق تهران، بزرگترين مصرف كننده برق است. اين نيروگاه از يك سو وظيفه توليد انرژي و تزريق آن به شبكه را برعهده دارد و از سوي ديگر بايد با تزريق مگاوات، شبكه برق را در تمام نقاط شبكه ثابت نگه دارد. مصرف انرژي برقي صنايع استان بيش از 3 هزار و 300 مگاوات است و از بين صنايع استان، فولاد بزرگترين مصرف‌كننده برق است.

سرپرست نيروگاه رامين در ادامه با اشاره به طرح توسعه اين نيروگاه گفت: احداث واحدهاي 7 و 8 در قالب طرحت توسعه جزو مصوبات سفر رييس جمهور بود كه هم‌اكنون از سوي سازمان توسعه برق ايران در حال پيگيري است. پيمانكار و مشاور اين پروژه تعيين شده اما در حال حاضر براي تجهيز كارگاه آن با كمبود اعتبار و نقدينگي مواجه هستيم.

وي با تاكيد بر اين‌كه تكيه بر ساخت تجهيزات در داخل از خروج مبالغ بسيار زياد از كشور جلوگيري مي‌كند، عنوان‌كرد: از جمله اهداف بلندمدت ما در نيروگاه رامين توسعه زيرساخت‌ها براي دستيابي به تجهيزات ساخت داخل در جهت رفع محدوديت‌ها است. به همين منظور در سال 91 تعميرات اساسي واحد چهار انجام شد كه با توجه به تحريم‌ها توانستيم فرايند مدرنيزه كردن اين واحد را انجام دهيم.

موسوي ادامه‌داد: به عنوان مثال تعمير يك ژنراتور نيروگاه به 15 هزار يورو هزينه نياز داشت، در حالي كه براي اصلاح آن در داخل كشور فقط يك ميليون تومان هزينه شد و توانستيم با كاهش 60 درصد هزينه‌ها فرآيند تعميرات اساسي نيروگاه را انجام دهيم.

سرپرست نيروگاه رامين به اثرات تحريم‌هاي سال‌هاي اخير بر تامين تجهيزات نيز اشاره و تصريح‌كرد: اثرات تحريم‌ها پررنگ نبود؛ به‌گونه‌اي كه سيستمي دچار مشكل يا تعطيلي شود و از سوي ديگر توانستيم تجهيزات را در داخل تامين كنيم. در اين شرايط حتي توانستيم در 2 سال پياپي در سال‌هاي 90 و 91 ركورد توليد را نيز بشكنيم.

وي خاطرنشان‌كرد: در حال حاضر با 30 درصد كارگاه سازنده تجهيزات در  داخل استان همكاري داريم و از توليدات آن‌ها براي تجهيز نيروگاه استفاده مي‌كنيم. با همين تعداد سازنده و حتي بيش از آن نيز از سازندگان ساير نقاط كشور و ديگر استان‌ها در ارتباط هستيم و قطعات مورد نياز خود را تامين مي‌كنيم. در سال گذشته بيش از 12 هزار قطعه از سازندگان داخلي تامين شد.

موسوي همچنين به صادرات برق اشاره كرد و گفت: در حال حاضر فرايند تبادل و ترانزيت برق در حال انجام است؛ به اين صورت كه با استفاده از تفاوت پيك‌بار كشورهاي ارمنستان و تركمنستان حدود 400 مگاوات برق از اين 2 وارد و پس از آن 1200 مگاوات برق به كشورهاي عراق، تركيه و افغانستان صادر مي‌شود.

سرپرست نيروگاه رامين در خصوص اصلاح و رفع فرسودگي‌ها نيز عنوان‌كرد: سالانه اعتباري به منظور اجراي پروژه‌هاي بهينه‌سازي در جهت رفع فرسودگي‌ها در اين نيروگاه در نظر گرفته مي‌شود.

وي گفت: ظرفيت برق توليدي نيروگاه‌هاي استان 12 هزار مگاوات است در حالي كه پيش‌بيني پيك‌‌بار در تابستان امسال 5/7 هزار مگاوات مي‌باشد.

موسوي تعميرات اساسي واحد 6 و ارتقا پايداري شبكه برق استان و افزايش راندمان توليد را از جمله برنامه‌هاي سال آينده نيروگاه رامين برشمرد.

سرپرست نيروگاه رامين افزود: در شرايطي كه واحد 4 در حال تعمير بود، در سه ماهه امسال 2 ميليون و 600 هزار مگاوات برق در نيروگاه رامين توليد شده است.

وي يادآورشد: هم‌اكنون دانش ساخت واحدهاي نيروگاهي توليد برق 200 مگاواتي در كشور وجود دارد.

در جريان بازديد خبرنگاران از نيروگاه رامين، اسماعيل جمال‌پور، سرپرست روابط عمومي نيروگاه توضيحاتي در خصوص توليد برق در نيروگاه حرارتي رامين ارايه كرد و گفت: ويژگي منحصر به فرد اين نيروگاه تحمل فشار 275 اتمسفر با درجه حرارت 545 سانتي‌گراد است. در اين نوع نيروگاه‌ها انرژي فسيلي ابتدا به انرژي جنبشي ملكولي آب و بعد به انرژي مكانيكي و در نهايت به انرژي الكتريسيته تبديل مي‌شود.

وي گفت: مهمترين سوخت مصرفي در نيروگاه‌هاي حرارتي گاز و پس از آن سوخت مايع مازوت است.

نيروگاه رامين بزرگترين نيروگاه حرارتي كشور و توليدكننده نيمي از انرژي برق مصرفي استان خوزستان است. اين نيروگاه داراي 4 واحد 305 مگاواتي و 2 واحد 5/3 مگاواتي است. هر يك واحد 300 مگاواتي برق مورد نياز 60 هزار خانوار را تامين مي‌كند./س


برچسب ها: توسعه ، نیروگاه ، اعتبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.