فرماندارشهرستان جلفا گفت: رسوبات موجود در رودخانه ارس از طريق پمپاژها وارد خطوط انتقال آب به اراضي كشاورزي و در نهايت سامانه آبياري قطره اي در باغات و مزارع شده و همين امر كشاورزان و باغداران را در آبياري به موقع مزارع و باغات با مشكلاتي مواجه كرده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، سيفي، با اشاره به اینکه طي روزهاي گذشته به دنبال بارش هاي قابل توجه كه در اكثر مواقع به جاري شدن سيل انجاميد، ميزان غلظت رودخانه ارس به شدت بالا رفته و همين امر باعث ايجاد مشكلاتي در انتقال آب به اراضي بالادست در ايستگاه هاي پمپاژ آب شده است گفت: سرازير شدن گل ولاي از رودخانه مراكان در آذربايجان غربي به رودخانه ارس دليل عمده آلودگي اين رودخانه است كه اين وضعيت آبزيان اين رودخانه را نيز تهديد مي كند، مشكل اصلي آلودگي رودخانه ارس ناشي از گردش آب به چرخه حيات از كوهستان همراه با آلودگي در حوضه آبريز مراكان است كه اين آب نه تنها مزيتي ندارد بلكه به محيط زيست نيز زيان آور است.

وی با بیان اینکه براي حل مشكل ضروري است مسئولین ذيربط استان های آذربايجان غربي و شرقي با ايجاد تغييرات اساسي درمنابع طبيعي به طرق ممكن از آلودگي رودخانه مراكان جلوگيري كنند، گفت: تثبيت خاك هاي سست و روان اطراف رودخانه از طريق جنگل كاري در حوضه آبريز رودخانه مراكان، درمیان مدت این مشکل را مرتفع می سازد.

سيفي اضافه نمود: اجرای پروژه های آبخیزداری در بالادست و كاشت درختان مثمر و غير مثمر در اطراف مراكان مي تواند درصد بالايي از آب زلال اين رودخانه را به رودخانه ارس هدايت كندو جلو فرسایش خاک را بگیرد. وی در ادامه سخنان خود همچنین افزود: مشكل كشاورزان و باغداران شهرستان جلف جدي است و بايد در كوتاه مدت براي مشكل چاره جويي كرد./ س

برچسب ها: رسوبات ، رودخانه ، ارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.