قلیان، وسیله ای كم خرج اما پرخطر است كه این روزها به عنوان اصلی ترین ابزار تفریح در اختیار برخی جوانان قرار گرفته و به عنوان یك همراه همیشگی در جمع برخی خانواده ها مشاهده می شود.

قليان ، از زمان صفويه وارد ايران شد ، به خاطر نحوه استفاده ، باب طبع برخی قرار گرفت و به سرعت بين مردم رواج يافت ، در همين زمان قهوه خانه ها نیز نخستین بار، در بيرون شهرها برای استراحت مسافران، راه اندازی شدند و قليان به خاطر رواجش ، اندک اندک يکی از عناصر تفکيک ناپذير آن شد.

هشدار ! قلیان مصرف خانوادگی پیدا کرده است!

در گذشته استفاده از قليان به سنين بالا محدود مي شد، در حالي كه اکنون با افزایش استفاده از قليان ، متاسفانه برخی نوجوانان و جوانان به طرفداران اصلي آن تبديل شده اند ، تأسف بار تر اینکه اخيراً قليان مصرف خانوادگی نیز پيدا کرده است.

خانوادگی شدن قليان سبب شروع عادت جوانان و نوجوانان به نيکوتين می شود.

دکتر حسن ضیاءالدینی ، روانپزشک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: خانوادگی شدن قليان باعث آغاز عادت به نيکوتين درجوانان و نوجوانان می شود و علاوه بر آن ، قباحت مصرف دخانیات از بين می رود.

وی افزود: به همين دلیل بعد از مدتی نوجوانی که به مصرف نيکوتين به وسيله قليان عادت کرده است، برای تأمين نيكوتين بدن خود به سيگار روی می آورد .

دکترضیاءالدینی دور کردن انواع وسایل مصرفی این مواد از محیط خانه را ضروری دانست و افزود: این اقدام اگر چه ممکن است به بعضی از لذت های آنها آسیب بزند ولی می تواند آنها را از آسیب های خیلی جدی تر در آینده که به نسل های بعد منتقل می شود مصون نگه دارد.

دود دخانیات دارای 400ماده مضر سمی و کشنده است.

دکتر سید مهدی هاشمی ، فوق تخصص بیماری های ریه نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: دود سیگار و قلیان دارای 400 ماده مضر سمی و کشنده است که می تواند باعث بیماریهای تنفسی و انواع سرطان های مختلف شود.

وی افزود: از عوارض ریوی مصرف قلیان می توان به بیماری برونشیت ، آمفیزم ، عفونت های تنفسی و سرطان های دستگاه تنفس اشاره کرد.

دکتر هاشمی ، بیماری های دهان و دندان ، زخم های گوارشی ، بیماری ها قلبی و عروقی ، افزایش سکته های قلبی و مغزی ، پیری و یائسگی زودرس در خانم ها، پوکی استخوان و سرطان های مری ، لوزالمعده، مثانه و ریه را از دیگر عوارض مصرف دخانیات به ویژه کشیدن قلیان برشمرد.

استفاده مشترک از نی قلیان ، عامل انتقال بیماری های واگیردار

دکتر هاشمی تصریح کرد : علاوه بر خطرناك بودن دود قليان براي سلامت دستگاه تنفس و قلب و عروق ، عامل منفي ديگرکشیدن قليان ، انتقال بيماريهاي مختلف از طريق دهان و دندان آلوده به وسيله استفاده مشترك چند نفر از يك ني قليان است كه باعث انتقال بيماريهايي مثل سل، هپاتيت وهرپس مي شود.

عوارض کشیدن قلیان میوه ای

این فوق تخصص بیماری های ریه خاطر نشان کرد: متأسفانه به بیشتر تنباکو‌هایی که در سال های اخیر به بازار آمده اسانس‌هایی اضافه می‌ شود که این اسانس ها نه تنها سموم موجود در قلیان را منتقل می کند بلکه به خاطر اسانس های حساسیت زا باعث افزایش بیماری های تنفسی ،آسم ، سرفه های مزمن و خلط های طولانی مدت می شود.

کشیدن قلیان مقدمه شروع یک اعتیاد خطرناکتر

دکترضیاء الدینی ، روانپزشک با اشاره به اینکه عوامل روانشناختی در مصرف هر ماده ای که اعتیاد آور باشد ، نقش مؤثری دارند ، گفت : معمولأ افراد فکرمی کنند مصرف دخانیات از جمله کشیدن سیگار و قلیان به علت آنکه ابتدا کم مصرف می شود ، مشکل خاصی پیش نمی آورند، ولی باید گفت ، همین مسئله ساده می تواند مقدمه شروع یک اعتیاد خطرناکتر باشد.

وی افزود : همه موادی که ابتدا مصرف می شود برای لذت جویی ، تسکین و آرامش است اما مصرف این مواد باعث شروع مشکلات جدی تر است .

عوارض قلیان حتی از سیگار هم خطرناکتر است.

دکتر نخعی متخصص پزشکی اجتماعی هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، با تأکید بر اینکه سیگار به عنوان عاملی سرطان زا ، قاتل بسیاری از انسانهاست ، افزود: عده ای با توجیهی نادرست ، کشیدن قلیان را به دلیل بلند شدن دود آن از روی آب ،کم خطرتر از سیگار تلقی می کنند.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به تحقیقی که دو ماه پیش در یکی از مجلات معتبر دنیا منتشر شد ، خاطرنشان کرد: در این تحقیق از گروهی از افراد خواستند داوطلبانه قلیان بکشند سپس به همان افراد گفتند سیگار بکشند و بعد از گرفتن نمونه خون و ادرار این افراد مشخص شد منواکسیدکربن و بنزن که از عوامل مهم در سرطان خون هستند ، در خون و ادرار افرادی که قلیان می کشند 2ونیم برابر بیشتر از افرادی است که سیگار می کشند.

و اکنون چه آنهایی که به ادعای خودشان ، تفریحی قلیان می کشند و چه آنهایی که کار هر روزشان است باید بدانند کشیدن قلیان به تدریج آنها را در معرض انواع بیماریها قرار می دهد و ممکن است زمانی آثار خود را بروز دهد که دیگر کار از کار گذشته است و افسوس فایده ای ندارد!/س

گزارش از : میترا میرزادی



برچسب ها: گزارش ، قلیان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
میترا
۱۲:۴۷ ۱۸ تير ۱۳۹۲
سلام