ميزان افزايش سرمايه کشورها در سال 91 حدود 11 هزار ميليارد تومان بوده اين در حالي است در سال 90 تنها 10 هزار ميليارد تومان بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، يکه تازي بازار سهام تهران در سال جاري تا به امروز باعث شده تا عده‌اي از سرمايه‌گذاران جهت جهش يک طرفه قيمتها نگاهي تامل برانگيز داشته باشند، نگاهي که عده‌اي را روي هيجانات خريد سهام قرار داده و خيلي‌ها را نيز نسبت به خريد سهام ارزنده منصرف کرده است.

بازدهي غير منتظره بورس از ابتداي سال همچنان ادامه داشته و صعود قيمتها در صنايع پالايشي و پتروشيمي علي رغم تحريم‌ها کارشناسان را متعجب کرده است.

بر اساس اين گزارش؛ وضعيت بازار سهام اين روزها هر چه هست،  نياز شرکتها براي تامين مالي را به خوبي پاسخ داده و لبخند رضايت را بر لبان سهامداران نشانه رفته است، روندي که بسياري از کارشناسان با توجه به آرامش فضاي سياسي کشور نسبت به تداوم آن اميدوار هستند.

در همين رابطه "علي حسيني" معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس اوراق بهادار، گفت: عوامل متعددي چون رکود بازارهاي موازي بورس همچون بازارهاي سکه و ارز و مسکن در رشد شاخص ماههاي اخير دخيل بودند .

 وي تصريح کرد: با رکود اين بازارها منابع مالي خوبي وارد بازار سرمايه، بخصوص بورس شده است.

وي ادامه داد: علت ديگر رونق بازار سهام، تثبيت نرخ ارز در قيمتهاي فعلي است که باعث افزايش قيمت جايگزيني شرکتهاي بورس شده است.

وي گفت: در برخي از صنايع دلايل رشد قيمتها به نحوه تحليل سرمايه‌گذاران و استفاده از مدلهاي قيمت‌گذاري مبتني بر ارزشهاي جايگزيني ارز صورت گرفته، که اين وضعيت بيشتر مورد توجه سرمايه‌گذاران که نگاه بلند مدت دارند انجام مي‌گيرد.

از سوي ديگر برخي از صنايع نيز با ديد سود آوري کوتاه مدت مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفته که در اين بخش نيز اين شرکتها با رونق قيمتها همراه بودند.

حسيني گفت: بازار سرمايه براساس انتظارات کار مي‌کند، در حال حاضر با توجه به مولفه‌هاي بنيادي که اتفاق افتاده اقبال خوبي از بازار صورت گرفته و اين فضاي مثبت با توجه تجربيات سالهاي گذشته بستر مناسبي را براي رشد معاملات فراهم کرده است.

وي تصريح کرد: به نظر مي‌رسد سرمايه‌گذاران از اين معاملات تحليل مثبتي دارند به همين دليل رونق قيمتها با منطق خاصي صورت گرفته که به هيچ وجه نمي‌توان براي آن رشد حبابي را ترسيم کرد.

اين مقام مسئول در خصوص افزايش معاملات روزانه سهام گفت: يکي از معيارهاي رونق بازار سهام، سنجش معاملات روانه است که خوشبختانه هر سال شاهد افزايش اين شاخص بازار بوده‌ايم.

حدود 3 سال قبل معاملات روزانه از 25 ميليارد تومان تجاوز نمي‌کرد اين در حالي است که بطور ميانگين امسال در حدود 200 ميليارد تومان حجم معاملات روزانه بازار سهام بوده است که 50 تا 100 درصد رشد را در صنايع مختلف شاهد بوده‌ايم.

وي همچنين افزود: ميزان افزايش سرمايه کشورها در سال 91 حدود 11 هزار ميليارد تومان بوده اين در حالي است در سال 90 تنها 10 هزار ميليارد تومان بوده است.

وي تصريح کرد: در سال 91 از طريق عرضه‌هاي اوليه افزايش سرمايه شرکتها و معاملات سلف بورس کالا، 30 هزار ميليارد تومان تامين مالي شرکتها در بازار سرمايه صورت گرفته است.

وي با اشاره به تشديد تحريم‌ها در سالهاي گذشته ف افزود: صنايع بورس از شرکتهاي متنوعي تشکيل شده‌اند که بخشي از محصولاتشان مصرف داخلي و بخشي صادرات مي‌شود.

تنوع در صنايع، تنوع در ترکيب درآمدها را به دنبال داشته که اين مزيت باعث شده در صنايعي همچون نفت، گاز و پتروشيمي، علي رغم تحريمهاي سنگين عليه کشورمان روند رو به رشدي را در سودآوري اين صنايع شاهد باشيم.

در حقيقت روند بازدهي سهام اين شرکتها نشان از افزايش توليد و صادرات محصولاتشان بوده به همين دليل معتقدم که تحريم‌ها بيشتر تحريم کنندگان را تحت فشار قرار داده است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس ادامه داد: بازده بورس در 2 سال گذشته، چنان بوده که بورس اوراق بهادار تهران در بين بورسهاي فدراسيون جهاني بورسها هميشه عناوين اول تا دوم را به خود اختصاص داده است.

حسيني در پايان با اشاره به اينکه سرمايه‌گذاران با تحليل وارد اين بازار شوند، گفت: حتما با اطلاعات حسابرسي شده دقيق شرکتها گام به اين بازار بگذارندو تشکيل پرتفويي از صنايع مختلف از ديگر راههايي است که مي‌تواند با ريسک کمتري نسبت به آينده سود بازده سرمايه خود اميدوار باشند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: تحریم ، سهام ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار