رییس‌جمهور در مراسم افتتاحیه میدان نفتی هنگام با بيان اينكه لوله‌گذاري‌هاي انجام شده براي انتقال نفت و گاز توليدي در ميدان هنگام تا بندر عباس، زير بستر دريا انجام شده افزود: جزيره قشم در آينده نزديك به يكي از مناطق بزرگ نفتي و گازي كشور تبديل خواهد شد كه هزاران شغل در كنار ثروت و آباداني به مردم اين جزيره و ملت ايران تقديم خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمود احمدی‌نژاد در حاشیه بهره‌برداری از  طرح افزایش تولید میدان نفتی هنگام، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رمضان اظهار داشت: نفت منطقه‌ هنگام، بسيار با كيفيت بوده و كاري كه در اين محور انجام شد بسيار بزرگ و ارزشمند است.  
 
وی تصريح كرد: براي افزايش ظرفيت توليد ميدان نفتي هنگام، در دل دريا و در منطقه‌اي كه سرعت حجم عظيمي از آب به 2.5 متر در ثانيه بالغ مي‌شود حفاري صورت گرفته و تاسيسات استخراج و انتقال نفت و گاز نصب شده است كه اين از نظر فني كاري بسيار پيچيده و بزرگ است.  
 
رييس‌جمهوري با بيان اينكه لوله‌گذاري‌هاي انجام شده براي انتقال نفت و گاز توليدي در اين ميدان تا بندر عباس، زير بستر دريا انجام شده و پالايشگاه تصفيه و توليد گاز اين ميدان نيز در ‌آينده نزديك به بهره‌برداري خواهد رسيد، گفت: جزيره قشم در آينده نزديك به يكي از مناطق بزرگ نفتي و گازي كشور تبديل خواهد شد كه هزاران شغل در كنار ثروت و آباداني به مردم اين جزيره و ملت ايران تقديم خواهد كرد.  
 
احمدی‌نژاد یادآور شد: نفت میدان هنگام نفتی بسیار مرغوب و با ارزش است و نفت برداشت شده در این میدان از نظر غلظت، مایعی بین گازوئیل و بنزین و دارای صرفه بسیاری برای کشور است.
 
 وی ادامه داد: متخصصان ایرانی در راستای بهره‌برداری از این میدان در دل تنگه هرمز، چاه زده‌اند و تاسیسات ایجاد کردند که طی این پروسه روزانه 30 هزار بشکه نفت برداشت می‌شود.
 
احمدی نژاد با بیان اینکه طی برنامه‌های هدف، ظرفیت استحصال در استخراج نفت از میدان هنگام تا 45 هزار بشکه دیده شده است، یادآور شد: برای نخستین بار به وسیله یک خط لوله زیر بستر دریا، نفت و گاز توامان از میدان هنگام به قشم و سپس به پالایشگاه بندرعباس منتقل می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر گاز منتقل شده به پالایشگاه بندرعباس می‌سوزد که طی برآوردهای صورت گرفته طی 20 ماه آینده با بهره‌برداری از تاسیسات پالایش گاز، این 3 میلیون مترمکعب به چرخه باز می‌گردد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: قشم در آینده نزدیک به یکی از جزایر بزرگ نفتی و گازی در کشور تبدیل می‌شود. به گفته رییس جمهور، میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای توسعه میدان نفتی هنگام برابر با 720 میلیون دلار است که معادل 760 میلیارد تومان می‌شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: در اوایل دولت نهم، شرکت‌های نفتی خارجی در حالی که پروژه‌های واگذار شده به آنها یک میلیارد دلار ارزش داشت، بداخلاقی کردند و از ایران خارج شدند.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، احمدي‌نژاد افزود: آنها فکر می‌کردند که نفت ایران ملک پدریشان است و این احساس در حالی بود که آنها اجازه نمی‌دادند ما حتی از هوای خنک کشورهایشان نیز استفاده کنیم.
 
وی با بیان اینکه سودی که آنها از اجرای پروژه‌های نفتی می‌بردند برابر با 10 میلیارد دلار بود، گفت: آنها حتی با این شرایط نیز با منت برای ما کار انجام می‌دادند. رييس‌جمهور گفت: به همت متخصصان و كارگران صنعت نفت امروز مي‌توان ادعا كرد كه بخش عمده اين صنعت بعد از ۱۰۰ سال از آغاز آن در كشور به دست خودِ ملت ايران اداره مي‌شود.
 
رییس جمهور با تاكيد بر اينكه بايد ايران را با دست، همت و توان ايراني ساخت و اين شدني است، اظهار داشت: خدا را شاكريم كه امروز مسير حركت ملت ايران رو به جلو است و اگر چه دشمنان شرايط را بر ملت ايران سخت كرده‌اند اما عظمت ملت ايران بر همه سختي‌ها غلبه خواهد كرد؛ چرا كه ايرانيان يك ملت بزرگ با ۷ هزار سال سابقه تمدني درخشان هستند.  
 
 احمدي‌نژاد اضافه كرد: ملت ايران با سابقه‌ترين ملت تاريخ و با فرهنگ‌ترين و تمدن‌سازترين، هوشمندترين و آگاه‌ترين مردم را دارد و اگر قرار باشد روزي در آينده جهان، همه دنيا سرشار از عشق، كرامت و انسانيت در سايه توحيد و عدالت باشد و خبري از فقر و ذلت نباشد نقش ملت ايران در شكل‌گيري آن يگانه و به عنوان الگو و پيشگام مي‌باشد.  
 
گفتنی است، طرح افزایش تولید نفت از میدان مشترک هنگام روز پنج‌شنبه 20 تیرماه با حضور رییس جمهور و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت در جزیره قشم افتتاح شد.
 
با افتتاح این طرح، تولید روزانه میدان مشترک هنگام به ٣٠ هزار بشکه افزایش می‌یابد ضمن این که با بهره‌برداری از فازهای بعدی این پروژه، روزانه ٨٠ میلیون فوت مکعب گاز تولید شده و امکان افزایش آن تا سقف ١٦٠ میلیون فوت مکعب در روز نیز وجود دارد.
 
از جمله امتیازهای این طرح می‌توان به انجام همه پروژه‌ها و توسعه میدان از سوی پیمانکاران ایرانی، تولید سبک‌ترین و بهترین نفت صادراتی ایران با درجه ای‌پی‌آی(API)٤٦، ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز در منطقه قشم برای توسعه میدان‌های توسن، تفتان و هرمزها و... اشاره کرد.
 
بر پایه این گزارش، میدان هنگام در تنگه هرمز در بخش شرقی خلیج فارس واقع شده که حدود ٨٠ درصد آن در آب‌های ایران و باقی مانده در ناحیه دریایی عمان قرار گرفته است. این میدان در ٤٠ کیلومتری جنوب جزیره قشم، ٣٠ کیلومتری جزیره هنگام و ٧٠ کیلومتری خط ساحلی ایران قرار دارد.
 
شرکت نفت فلات قاره ایران طرح احداث تاسیسات لازم برای بهره‌برداری از این میدان را در دستور کار خود قرار داد و توانست با نزدیک به ٢ سال کار شبانه‌روزی و با بهره‌گیری از توان و تجربه متخصصان خود در اردیبهشت‌ماه سال ١٣٨٩ بهره‌برداری از این میدان را با ظرفیت تولید روزانه ٤ هزار بشکه نفت خام آغاز کند.
 
میدان هنگام با دارا بودن بیش از ٧٠٠ میلیون بشکه نفت و حدود ٢ تریلیون فوت مکعب گاز درجا،  بیست‌وسومین میدان مشترک نفت و گاز کشورمان با کشورهای همسایه است.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، هنگام ، قشم ، گاز ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار