وزير راه و شهرسازي با مقايسه عملكرد دولت در هشت سال 76 تا 84 و سال هاي 84 تا 1392 بر رشد 1.8برابري ساخت انواع راه ها، 12.5 برابري ساخت مسكن روستايي و 4 برابرشدن ساخت مسكن شهري تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،  علي نيكزاد با تبيين نقش وزارت راه و شهرسازي در تحقق شعارحماسه سياسي، حماسه اقتصادي با تشريح عملكرد اين وزارتخانه در حوزه حمل ونقل اظهار داشت: در هشت سال دولت هفتم و هشتم به ميزان 36143 كيلومتر انواع راه ها شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلي و فرعي ، راه روستايي و راه آهن در كشور ساخته شده است در حالي كه در دولت هاي نهم و دهم اين عدد به 63251 كيلومتر رسيده است كه رشد 1.8 برابري در ساخت راه هاي را نشان مي دهد.

وي ادامه داد: در حال حاضر48160 كيلومتر انواع راه ها شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلي و فرعي ، راه روستايي و راه آهن در كشور در حال ساخت است كه شامل 2185 كيلومتر آزادراه، 9856 كيلومتر بزرگراه، 3121 كيلومتر راه اصلي و فرعي، 8000 كيلومتر راه آهن و 25000 كيلومتر راه روستايي است.

راه آسفالته روستايي 570 برابر شده است

وزير راه و شهرسازي بيان كرد: در سال 1357 در كشور 200 كيلومتر راه روستايي آسفالته وجود داشت كه اين ميزان در سال 1384 به 54 هزاركيلومتر و با ساخت و آسفالت 47 هزار كيلومتر راه روستايي در هشت سال اخير در سال 1392 طول راه هاي روستايي به 101 هزار و 450 كيلومتر رسيده است كه اين مقدار 570 برابرزمان انقلاب است.

اتصال 20 استان به شبكه ريلي

وي افزود: تا سال 1384در كشور از 11 هزار كيلومتر راه آهن بهره برداري مي شد در حالي كه در هشت سال اخير 2500 كيلومتر راه آهن در كشور ساخته شده است و 20استان كشور به شبكه ريلي متصل شده اند و 8000 كيلومتر راه آهن در حال ساخت است كه با تكميل آنها تمام استان هاي كشور به شبكه ريلي متصل مي شوند.

نيكزاد  اعلام كرد: راه آهن كشوربه منظور درآمد زايي و رشد ترانزييت از نقاط مختلف مرزي از جمله گرگان-اينچه برون، خواف-هرات، چابهار-سرخس, شلمچه، خسروي و ديگر موارد به كشورهاي همسايه و به كشورهاي آسياي مركزي، چين و روسيه متصل مي شوند.

وزير راه و شهرسازي  يادآور شد: تا سال 1384 در كشور 121 فروند هواپيما وجود داشته است كه اين عدد در دولت نهم و دهم به 224 فروند هواپيما رسيده است كه رشد 1.9 برابري را نشان مي دهد.

رشد 1.6 برابري واگن هاي مسافري در كشور

وي اضافه كرد: تعداد لكوموتيوها و واگن هاي مسافري در سال 1392 به ترتيب به 786 و 1779 دستگاه رسيده است كه به ترتيب رشد 1.4 و 1.6 برابري را در دولت نهم و دهم نشان مي دهد.

نيكزاد اظهارداشت: در بخش اتوبوس هاي برون شهري هم اكنون 1900 دستگاه مشغول به كار هستند كه رشد 1.6 برابري نسبت به سال هاي 76 تا 84 را نشان مي دهد. همچنين تعداد كاميونها و تريلرها در دولت هاي نهم و دهم به 37200 دستگاه رسيده است كه نسبت به هشت سال قبل رشد دو برابري را نشان مي دهد.

وي افزود: در حمل بار در كشور از 282 ميليون تن در سال 84 به 405 ميليون تن در سال 1392 رسيده ايم كه رشد 1.6 برابري را نشان مي دهد. همچنين با وجود تحريم هاي ظالمانه پنج ميليون تن ترانزيت در سال 1384 به 11.7 ميليون تن رسيده است كه رشد 2.3 برابري را نشان مي دهد.

ظرفيت 7 ميليون و 130 هزار تني بنادر نسبت به گذشته

نيكزاد بيان داشت: در سال ۸۴ ظرفيت تخليه و بارگيري كالا در بنادر كشور ۱۱۴ ميليون تن بود، اما در دولت هاي نهم و دهم اين ظرفيت به ۱۸۴ ميليون تن رسيده است؛ همچنين ظرفيت بنادراز 1.8ميليون TEU در سال 1384 به هفت ميليون و 130 هزار TEU رسيده است كه رشد چهار برابري را نشان مي دهد.

وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: در سال 1384تلفات جاده اي به 19 هزار و 82 نفر رسيد كه اگر با همين نرخ رشد حركت مي كرديم در سال91 به 54 هزار نفر مي رسيديم كه با توجه به سه برابر شدن تعداد وسايل نقليه و افزايش قابل توجه تعداد سفرها در سال 1391 تعداد تلفات سوانح رانندگي برون شهري به 13 هزار و 95 نفر رسيد كه نشان از عزم راسخ دولت براي كاهش تلفات دارد.

وي ادامه داد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه سالانه بايد 10 درصد كاهش تلفات رانندگي داشته باشيم در حالي كه با برنامه ريزي و هماهنگي دستگاه هاي اجرايي كاهش 15 درصدي محقق شده است و نوروز امسال نسبت به سال گذشته 7 درصد كاهش تلفات را تجربه كرديم.
 
رشد ساخت مسكن روستايي12.5 برابر و شهري 4 برابر
 

وي با اشاره به فرمان تاريخي رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره)، در خصوص تشكيل حساب 100 فرمودند: اينجانب حسابي به شماره يكصد(100) در تمام شعب بانك ملي افتتاح كرده و از همه كساني كه توانايي دارند دعوت مي كنم كه براي كمك به خانه سازي براي محرومان به اين حساب پول واريز كنند... تا با صرفه جويي و دقت كامل خانه هاي ارزان قيمتي بسازند و در اختيار محرومان قرار دهند و در اين طرح به هيچ پولي در برابر خريد زمين پرداخت نشود. من اميدوارم همه كساني كه زمينهاي وسيعي در اختيار دارند به اين امر مهم اسلامي و انساني كمك كنند.... و دولت نيز تصميمات لازم را در تأمين آب و برق و آسفالت و وسايل اياب و ذهاب و مدرسه و درمانگاه و ديگر نيازمنديهاي عمومي فراهم سازد.

نيكزاد افزود:همچنين مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در بيانات خود با اشاره‌ به‌ افزايش‌ جمعيت‌ و رشد شهرها و به‌ وجود آمدن‌ مشكل‌ مسكن‌ بويژه‌ براي قشر جوان‌ فرمودند كه مسأله‌ مسكن‌ با توجه‌ به‌ مسايل‌ اقتصادي‌، اكنون‌ به‌ صورت يك‌ مقوله اثرگذار در مسايل‌ معيشتي‌، روحي معنوي‌، اجتماعي‌ و اخلاقي‌ مردم‌ درآمده‌ كه‌ بايد با برنامه‌ريزي‌ صحيح‌ و با جديت‌، اين‌ معضل‌ برطرف‌ گردد.

وي تصريح كرد: همه اين مطالب بيانگر آن است كه در فرمايشات ائمه معصومين، حضرت امام (ره)، اصول 3،31 و 43 قانون اساسي و قوانين عادي مانند قانون ساماندهي وحمايت از توليد وعرضه مسكن و همچنين تاكيد مقام معظم رهبري، تهيه مسكن يك تكليف قانوني، ديني و انقلابي است و دولت آقاي احمدي نژاد كاري انقلابي در بازگشت به گفتمان امام راحل در تامين مسكن انجام داد يعني واگذاري زمين رايگان، تسهيلات 25 ميليون توماني قرض الحسنه و تامين خدمات اعم از آب ، سيستم دفع فاضلاب، برق و گاز و مخابرات با هزينه دولت انجام مي شود.

وزير راه وشهرسازي با ارائه گزارش عملكرد دولت در حوزه مسكن اعلام كرد: بيش از 600 مسجد با هزينه دولت در سايت هاي مسكن مهر توسط وزارت راه وشهرسازي در حال ساخت است و محوطه سازي و در حد توان مدرسه و سايت هاي تجاري و مكان هاي انتظامي و بسيج صورت پذيرفته است.

وي تاكيد كرد: در زمان تحريم ساخت مسكن با بيش از 100 رشته مرتبط و اشتغال بيش از دو ميليون نفر در اين حوزه به عنوان موتور محركه اقتصاد عمل كرد و بخش عمده ساخت مسكن نياز به ارزبري ندارد و اگرصنعت ساختمان متوقف شود افراد زيادي در كشور كاري براي انجام نخواهند داشت.

مسكن انبوه مي سازيم

وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: در زمينه صدور خدمات فني و مهندسي درسفرهايي كه به نيابت از دولت در كميسيون هاي مشترك اقتصادي و مذاكرات بين المللي حضور مي يابيم با عزت اعلام مي كنيم كه مي توانيم مسكن انبوه بسازيم و چنانچه در امريكاي لاتين و كشورهاي همسايه فرزندان اين مرز و بوم در حال ساخت وساز هستند.

وي بيان كرد: در سال 1384 روش صنعتي ساختمان 2.5 درصد بود كه اين ميزان امسال به 43 درصد رسيده است.

وي با اشاره بر اينكه هدف از ساخت مسكن تحكيم بنيان خانواده و تسهيل و تسريع ازدواج جوانان بوده است تاكيد كرد:همه اقدامات انجام شده در وزارت راه وشهرسازي بر اين اصل استوار بوده است كه بگوييم نظام اسلامي، نظامي كارآمد است و رضايتمندي از نظام اسلامي را در بخش مسكن موجب شويم.

وزير راه و شهرسازي توضيح داد: در سرشماري سال 1385 كه توسط مركز آمار انجام شده است نشان مي دهد در كشور 17.3 ميليون خانوار وجود دارند در حالي كه 15.7 ميليون واحد مسكوني صرف نظر از مالكيت وجود دارد.به عبارت ديگر عرضه و تقاضا بدون در نظرگرفتن مالكيت را محاسبه كنيد نشان مي دهد كه يك ميليون و 600 هزار واحد مسكوني به نسبت تعداد خانوارها كم است.

وي ادامه داد: حال در سال 1390 ، پنج سال پس از استقراردولت آقاي احمدي نژاد بر اساس اسناد مركز آمار 21.2ميليون خانوار شهري و روستايي در ايران اسلامي زندگي مي كنند در حالي كه تعداد واحد هاي مسكوني شمارش شده در همين سال 21 ميليون و 600 هزار واحد مسكوني را نشان مي دهد. در اينجا بحث مالكيت را نمي كنيم احتمال دارد يك نفر 10 خانه داشته باشد و 10 نفر يك خانه نداشته باشند. براي اولين بار400 واحد مسكوني در ايران اسلامي بيشتر ازتعداد خانوارها است كه بيانگر ساخت واحد مسكوني توسط دولت و بخش خصوصي است.

يك ميليون و 663 هزارواحد مسكوني در كشور خالي است

وي افزود:  يك ميليون و 663 هزارواحد مسكوني در كشور خالي است. كه بر اساس روال حاكم در كشورهاي دنيا بايد با وضع ماليات بر خانه هاي خالي، زمين هاي باير و معاملات مكرر اين موضوع كنترل شود.

وزير راه وشهرسازي ابراز داشت: در هشت سال دولت هفتم و هشتم ، 127 هزار واحد مسكوني روستايي در كشور مقاوم سازي شده است در حالي كه در هشت سال اخير دو ميليون و 120 هزار واحد مسكوني روستايي مقاوم سازي مي شود كه تاكنون يك ميليون و 600 هزارواحد آن به اتمام رسيده است.اين عملكرد رشد 12.5 برابري مقاوم سازي مسكن روستايي را نشان مي دهد.

وي اضافه كرد: واحد هاي مسكوني كه درزلزله هاي استان هاي آذربايجان شرقي، جنوب كرمان، لرستان، بوشهر، هرمزگان، خراسان جنوبي و سيل استان هاي مازندران و سيستان و بلوچستان تخريب نشدند و حذف كپر نشيني در جنوب استان كرمان به بركت مقاوم سازي واحدهاي مسكوني روستايي بوده است.

نيكزاد توضيح داد: درزلزله اي كه در آذربايجان شرقي اتفاق افتاد در يكي از روستاهاي آسيب ديده كه مقام معظم رهبري از آن بازديد داشتند در فاصله 50 متر كساني كه از وام مقاوم سازي استفاده كرده بودند تلفات جاني ومالي نداشتند اما كساني كه مقاوم سازي نكرده بودند هم خسارت جاني داشتند و هم خسارت مالي.

سه ميليون واحد مسكوني روستايي مقاوم سازي شده است

وي اعلام كرد: پنج ميليون و 127 هزار واحد مسكوني روستايي در كشور وجود دارد كه از اين تعداد سه ميليون واحد مسكوني مقاوم سازي شده است و بدانيد كه با زلزله اي حدود شش ريشترما در روستاها مصيبت خواهيم داشت و ما به جاي رسيدگي به مردم در زمان مصيبت در زمان سلامت و شادي آنها به مقاوم سازي واحد مسكوني آنها اقدام كنيم.

نيكزاد تصريح كرد: در هشت سال قبل از دولت هاي نهم و دهم 300 هزار واحد مسكوني شهري به عنوان مسكن حمايتي و سياست پاك در كشور ساخته و تحويل شد . در حالي كه در دو دولت نهم و دهم ساخت دو ميليون و 180هزار واحد مسكوني شهري آغاز شد كه تاكنون يك ميليون و 180 هزار واحد مسكوني تحويل داده شده است و مابقي از پيشرفت 70 درصدي برخوردار است. به عبارت ديگر رشد ساخت واحد هاي مسكوني شهري نسبت به دولت قبل چهار برابربوده است.

وزير را ه و شهرسازي اظهار داشت: در كشور 12 ميليون جوان در شرف ازدواج داريم كه نياز به شش ميليون واحد مسكوني داريم.سياستي بايد اتخاذ شود تا در بخش دولت و بخش خصوصي و لشكري به نام انبوه سازان و پيمانكاران و مشاوران با برنامه مشخص با قيمت مقطوع و كيفيت مناسب و زمان مقرر تعداد لازم تامين شود.

وي ادامه داد: ساختمان اجلاس سران در برنامه اي مشخص در اقدامي انقلابي در شش ماه ساخته و به بهره برداري رسيد. خيلي ها گفتند ساخت اين ساختمان در زمان مقرر تمام نخواهد شد و اجلاس در زمان مقرربرگزارنخواهد شد.

وزيرراه و شهرسازي با اشاره به زلزله آذربايجان شرقي وسخنان معاون اول رئيس جمهور مبني برساخت سريع خانه هاي مسكوني اظهار كرد: در مدت سه ماه در منطقه ارسباران 10 هزارواحد مسكوني، 10 هزار كانكس و 10 هزار واحد دامي ساخته شد كه در گزارشي كه بنده به عنوان خادم كوچك شما در دفتر اسكان سازمان ملل متحد (هپيتات) ارائه كردم تعجب همگان را برانگيخت كه تصوير بعد و قبل ازبازسازي را نمايش داديم.

تحويل 110 بينارستان طي هشت سال گذشته

وي بيان كرد: در سال هاي 76 تا 84 در كشور 66 بيمارستان در كشورساخته شد كه در هشت سال اخير 110بيمارستان ساخته و تحويل داده شده است.

نيكزاد تصريح كرد: در 1440روزكاري دولت، 43 روز را در ماموريت بودم كه يك سوم روزهاي كاري مي شود.از اين مقدار 41 مورد را در سفرهاي استاني هيات دولت، 172 مورد در افتتاح پروژه ها با حضور رئيس جمهور و معاون اول، 217 مورد هم سركشي و بازديد از پروژه هاي راه و شهرسازي در استان ها داشته ام.

وي تاكيد كرد: حدااقل در زمان وزارت هفت بار به استان هاي كشورسفركرده وپروژه ها را بازديد كرده ام.

وزير راه وشهرسازي در پايان سخنانش با قدرداني از سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه در انجام مصوبات لازم در دولت و مجلس و پيگيري قضايي پرونده ها به ويژه در زمينه زمين خواري تصريح كرد: از بيانات مقام معظم رهبري در نوروز 1391 در حرم رضوي نهايت امتنان را دارم زيرا كه خستگي را ازتن ما بيرون كرد و اميدواريم اين زحمات موجب عزت و سربلندي نظام اسلامي شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار