راه آهن گرگان به بجنورد بخشی از پازل بزرگترین پروژه استراتژیک شمال شرق کشور بوده که گلستانیها سالها در آرزوی شنیدن سوت قطار این مسیر بسر می برند و باید دید قفل اجرای این پروژه از مسیر گرگان کی باز می شود.


به گزارش خبرنگار گروه استانها باشگاه خبرنگاران راه آهن گرگان – بجنورد نخستین بار در سال 88 با حضور رئیس مجلس و وزیر راه کلنگ زنی شد و سپس حدود دو سال بعد با حضور مسئولان ارشد تر دیگر دوباره کلنگ زنی شده است و اکنون برای اجرایی شدن این پروژه از مسیر گرگان باید سه باره کلنگ زنی شود تا بخش دیگری از پازل استراتژیک ریلی شمال شرق کشور تکمیل و از نقص خارج شود.
 
با گذشت سالها از آغاز این پروژه هنوز عملیات اجرایی مسیر گرگان به بجنورد آغاز نشده است و شاید کلید این پروژه مهم در دولت تدبیر و امید بازگشایی شود.
 
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با اشاره به اینکه پروژه خط ریلی گرگان – بجنورد از پروژه های مهم ریلی به شمار می رود، از تخصیص اعتبار در بودجه سالجاری برای این طرح خبر داد.
 
تخصیص 30 میلیارد تومان اعتبار
 
عیسی امامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: برای این پروژه 30 میلیارد تومان غیر از اعتبار مصوب نیز در نظر گرفته شد و این مصوبه از کمیسیون تلفیق گرفته شده است.
 
وی اظهار داشت: همچنین توانستیم 95 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح های انتفاعی استان بگیریم که بخشی از آن بری پروژه راه آهن گرگان – بجنورد در نظر گرفته شده است.
 
امامی افزود: علاوه بر این قرار است سهم 15 درصدی از فایناس نیز برای این پروژه درنظر گرفته شود و پیمانکار اجرای پروژه نیز مشخص شده است.
 
نماینده مردم گرگان و آق قلا گفت: با قرارگاه خاتم الانبیا برای پروژه گرگان – بجنورد به توافق رسیدیم و توانستیم این طرح را در مسیر اجرا قرار دهیم.
 
امامی با اشاره به آغاز اجرای طرح از مسیر بجنورد به مشهد گفت: ما بنا داریم این پروژه از مسیر گرگان نیز آغاز و به بجنورد متصل شود.
 
مطالعات مسیر گرگان - بجنورد
 
راه آهن گرگان بخشی از راه آ‌هن مشهد- بجنورد- گرگان بزرگترین پروژه استراتژیک شمال شرق کشور به طول 655 کیلومتر است که ارتباط جنوب و شرق کشور و همچنین اتصال به غرب کشور و کشورهای آسیای میانه را موجب می‌شود.
 
این پروژه با اعبتاری بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال به صورت یک رینگ اصلی در کشور به لحاظ اقتصادی و اجتماعی اثربخشی فراوانی در استان خراسان شمالی و به ویژه در کشور دارد.
 
احمد صادقی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز درباره این پروژه می گوید: بخش دیگر این پروژه، (یعنی مسیر گرگان- بجنورد) نیز با توجه به مأموریتهای وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی ومطالعه است.
 
وی اظهار داشت: بزودی عملیات احداث این بخش نیز در زمان مقرر خود شروع خواهد شد.
 
وی گفت: در پروژه بزرگ  گرگان - بجنورد - مشهد و در بخش راه آهن بجنورد -مشهد که به طول 300 کیلومتر  است، وجود بیش از 120 دستگاه پل خاص جاده‌ای و رودخانه ای، بیش از 20 هزار تن آرماتورمصرفی، 42 هزار تن ریل، یک میلیون و 200 هزار متر مکعب بالاس، 30 میلیون متر مکعب عملیات خاکی، 600 هزار عدد تراورس بتنی برای زیر ریلها، یک میلیون و 200 هزار متر مکعب حجم عملیات بتنی، وجود 10 ایستگاه در مسیر بجنورد-مشهد شامل ایستگاه های تشکیلاتی و ایستگاه های درجه یک و دو و... برخی ازمشخصات فنی این پروژه است.
 
صادقی اظهار داشت: شروع مسیر اصلی طرح راه‌آهن گرگان ـ مشهد از ایستگاه جدید گرگان واقع در استان گلستان در نظر گرفته شده است.
 
وی افزود: مسیر در حوالی کیلومتر 45 به ایستگاه علی‌آباد رسیده و در کیلومتر 85 به ایستگاه تشکیلات گنبد می‌رسد و سپس در جهت جنوب غربی و شمال شرقی به سمت ایستگاه درجه 2 آشخانه واقع در کیلومتر 280 ادامه مسیر می‌رسد و پس از 75 کیلومتر به ایستگاه تشکیلاتی بجنورد می‌رسد.
 
راه آهن گرگان – بجنورد – مشهد علاوه بر ظرفیتهای اقتصادی و ترانزیتی که در امر جابجایی کالا دارد در جابجایی مسافر نیز نقش ارزنده ای دارد و هر ساله شمار زیادی از علاقمندان به زیارت بارگاه ثامن الحجج (ع) را به مشهد مقدس منتقل خواهد کرد./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.