چند روز گذشته ارتش مصر طی کودتایی نظامی رییس جمهور این کشور را از سمت خود برکنار کرد اما این برکناری سقوط دموکراسی برای تمامی سیاستمداران و مقامات این کشور بود .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری اهرام آنلاین ؛ خلیل العنانی ، تحلیلگر سیاسی مصری در مقاله ای با اشاره به پیش بینی های خود درباره سقوط دولت مرسی و وقوع درگیریهای شدید در میان حامیان و مخالفان دولت ، نوشت : مداخله ارتش مصر در روند سیاسی کشور که برای نخستین بار از طریق برگزاری انتخابات و به شکل دموکراتیک برگزار شده بود موجب شد بار دیگر اجرای صحیح دموکراسی حقیقی در این کشور نابود شود . 

"اخوان المسلمین" بعنوان تنها حزب پس از دوران دیکتاتوری "حسنی مبارک" در انتخابات مصر نامزد معرفی کرد و "مرسی " توانست از این حزب نظر اکثریت مردم مصر را به خود جلب کند . 

کارشناسان امور سیاسی معتقدند هرگاه سیاست به بن بست برسد جنگ آغاز می شود و هرگاه اخلاقیات از بین برود جنایت و خشونت مشروعیت پیدا می کند . آنچه سوم جولای در مصر رخ داد و رییس جمهور قانونی این کشور برکنار شد ، مصداق بارز همین وضعیت است . با کودتای ارتش مصر هم اخلاقیات و هم راهکارهای سیاسی در این کشور نابود شده است .

در ادامه این مقاله آمده است : احزاب و گروه های غیراسلامی در مصر طی انتخابات ریاست جمهوری این کشور بارها تلاش کردند خود را در سمت های ارشد دولتی این کشور قرار دهند اما این مردم مصر هستند که با آنها مخالف بوده و به گروه های اسلامی از جمله "اخوان المسلمین" رای دادند .

اما پس از گذشت چند ماه از آغاز به کار مرسی و اخوان المسلمین سمت و سوی این حزب اسلامگرا تغییر کرد . مرسی بر ادامه روابط خود با رژیم اشغالگر قدس تاکید و اظهار کرد که معاهده "کمپ دیوید" به اعتبار خود باقی خواهد بود . این اقدام برخلاف وعده هایی بود که وی پیش از پیروزی در انتخابات به مردم مصر داده بود . 

دولت مرسی اندکی پس از قدرت گیری در دیدارهای خود با مقامات آمریکایی بر تداوم همکاری های دوجانبه میان قاهره و واشنگتن تاکید کرد . یکی از دلایلی که خشم مردم مصر را علیه مبارک برانگیخته بود همین رابطه وی و فرمانبرداری از سردمداران کاخ سفید بوده است . 

با این حال روشهای دموکراتیک برای اصلاح رفتار سیاسی مرسی وجود داشت . اما ارتش این کشور کودتا را بهترین روش برای ادامه قدرتمندی خود در این کشور برگزید . نظامیان در مصر در دوران دیکتاتوری مبارک نیز قدرت اول این کشور بودند . مرسی پس از شروع بکار خوددر مقام ریاست جمهوری باید این قدرت را در سطح خود کاهش می داد اما وی نیز همانند مبارک ترجیح داد همچنان افسران نظامی کنترل امور اصلی کشور را در دست داشته باشند . 

مرسی بارها در سخن و عمل از اقدامات این کشورها حمایت کرده و اعلام کرده از طرحی که آمریکا ، اسرائیل و کشورهای اتحادیه اروپا در لیبی اجرا و قطع اجرای دوباره آن در سوریه را دارند حمایت می کنند . طرح این کشورها در لیبی که مداخله نظامی و تجاوز به خاک این کشور بود میلیونها دلار خسارت مالی و قتل عام هزاران شهروند لیبیایی را به بار آورد . 

وی به تدریج و با تداوم اقدامات خصمانه خود علیه دولت "بشار اسد" و تعطیلی سفارت سوریه در قاهره روابط خود را با این کشور بطور کامل قطع و با قرار گرفتن در کنار رژیم صهیونیستی ، قطر و آمریکا جبهه ای در مقابل محور مقاومت " ایران _ لبنان _ سوریه " تشکیل داد . 

ایالات متحده نیز در واکنش به حوادث مصر تهدید کرد چنانچه ارتش دست به کودتا بزند بودجه سالانه نظامی به قاهره را متوقف خواهد کرد . با این حال این حادثه رخ داد ودر اقدامی غیردموکراتیک نظامیان رییس جمهوری مصر را از قدرت خلع کردند .

در انتهای این مقاله آمده است : نه تنها مرسی ، بلکه تمامی سیاسیون مصر از این حادثه آسیب دیدند چرا که از این پس هرگاه ارتش تمایل به حضور فردی در یکی از سمت های مهم دولتی نداشت براحتی و با برنامه ریزی کودتا اصول دموکراسی و قانون اساسی کشور را زیر پا گذاشته و وی را ساقط می کند . 

برچسب ها: مرسی ، اهرام ، دموکراسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار