پارلمان ترکيه يکي از مواد قانون اساسي مرتبط به اختيارات نيروهاي مسلح را که بارها براي کودتا درکشور به آن استناد شده بود اصلاح کرد تا مداخله ارتش ترکيه در سياست اين کشور محدودتر شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري المختصر؛ نمايندگان پارلمان ماده 35 قانون اساسي را که در آن آمده بود:« مسئوليت حفاظت از خاک کشور و جمهوري ترکيه بر اساس تعريف جمهوري در قانون اساسي از وظايف نيروهاي مسلح کشور است» اصلاح کردند.

به موجب اصلاحات به عمل آمده،  اين ماده  به روش زير تغيير يافته است.

مسئوليت حفاظت از خاک ترکيه عليه خطر و تهديد خارجي ، تقويت قدرت بازدارندگي نيروهاي مسلح، انجام ماموريت در خارج بر اساس آنچه که پارلمان کشور مشخص مي کند و حمايت از صلح بين المللي از وظايف نيروهاي مسلح در ترکيه به شمار مي آيد.

نيروهاي مسلح ترکيه که نفوذ سياسي گسترده اي داشتند ، در طول سال هاي 1960 تا 1997 چهار دولت اين کشور را با کودتاي نظامي برکنار کردند و در سال 2007 نيز به دولت اسلام گراي رجب طيب اردوغان هشدار دادند.

اصلاح ماده 35 قانون اساسي ترکيه بر اساس پيشنهاد نمايندگان فراکسيون حزب عدالت و توسعه و با هدف از بين بردن هرگونه دستاويز براي مداخله ارتش در امور داخلي کشور انجام گرفته است.

اين اصلاحات در شرايطي صورت پذيرفت که ترکيه از ماه ژوئن شاهد اعتراضات مخالفان دولت در شهرهاي مختلف است.

عبدالله گل پيش از اين گفته بود: قانون بايد به گونه اي اصلاح شود که سبب کج فهمي يا سوء ‌استفاده عده اي در آينده نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار