صادقی کاندیدای انتخابات شورای نگهبان تصریح کرد: به اعتقاد بنده نوع تعامل مجلس و شورای نگهبان در یک فرایند نظام‌مند و سیستماتیک باید آسیب‌شناسی و بازتعریف شود؛ بسیاری از مشکلاتی که در انجام وظایف نظارتی شورای نگهبان می‌بینیم بازگشت به فقدان نگرش سیستمی است و هر مصوبه مجلس اراده و هدف خاصی در تبیین آن دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمدهادی صادقی کاندیدای معرفی شده به مجلس برای انتخابات حقوقدانان شورای نگهبان در صحن علنی امروز (یکشنبه 23 تیرماه) بعد از سلام و تشکر از صبر و حوصله‌ای که نمایندگان در استماع صحبت‌های وی به خرج خواهند داد، گفت: قبل از هر چیز از ریاست قوه قضاییه به خاطر اعتمادی که به اینجانب داشتند تشکر می‌کنم و همچنین از ریاست مجلس و همه عزیزان حاضر قدردانی می‌نمایم.  
 
وی ادامه داد:‌ بنده عضو هیات علمی دانشگاه شیراز هستم و فعلا به عنوان رئیس بخش حقوق جزا و جرم‌شناسی مشغول می‌باشم؛ تخصص من در جزا و جرم‌شناسی است و در ارتباط با این حوزه دروس مختلفی را در طول 25 سال تدریس کرده‌ام.  
 
صادقی در ادامه بیان کرد: نزدیک به 20 سال به تدریس قانون اساسی در دانشگاه‌ها مشغول بودم و البته در کنار این مسئله هدایت دانشجویان دکتری و ارشد و هدایت و مشاوره بیش از 180 پایان‌نامه را بر عهده داشته‌ام که به لحاظ تولیدات علمی برخی از آنها در رزومه اظهار شده است، لکن بیشتر حجم فعالیت‌های علمی من که منتشر نشده است در راستای نظارت بر سیاست جناحی اسلام و جهت‌گیری‌های کلی است که در مقابله با بزهکاری مطرح شده است.
 
این کاندیدای انتخابات شورای نگهبان ادامه داد: ما تاسیسات بدیعی در فقه مبتنی بر فقهای امامیه و اهل سنت  در مقابله با بزهکاری داریم و شیوه‌های مختلفی را در این راستا تدوین کرده‌ایم که می‌تواند مساعدت و کمک کند.  
 
وی در بیان سوابق کاری خود اظهار داشت: در حال حاضر به عنوان رئیس بخش حقوق قضا و جرم‌شناسی علوم سیاسی دانشگاه شیراز فعال هستم و به مدت 5 سال نیز رئیس این دانشگاه بودم. همچنین در سمت رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشکده شیراز بیش از 8 سال خدمت کرده‌ام.  
 
صادقی با بیان این مطلب که دوستان در مورد اهمیت شورای نگهبان صحبت کرده‌اند، گفت: همین بس که در شکل‌گیری شورای نگهبان قانون اساسی سه مرجع عالی را مدخلیت داده؛ یکی مقام عظمای ولایت و رهبری، دوم مجلس شورای اسلامی و سوم قوه قضاییه که این مسئله بیانگر ویژگی رسالتی است که بر دوش شورای نگهبان گذاشته است و به دلالت این امر اهمیت رای نمایندگان محترم نیز مضاعف می‌شود.  
 
این کاندیدای انتخابات شورای نگهبان تصریح کرد: به اعتقاد بنده نوع تعامل مجلس و شورای نگهبان در یک فرایند نظام‌مند و سیستماتیک باید آسیب‌شناسی و بازتعریف شود؛ بسیاری از مشکلاتی که در انجام وظایف نظارتی شورای نگهبان می‌بینیم بازگشت به فقدان نگرش سیستمی است و هر مصوبه مجلس اراده و هدف خاصی در تبیین آن دارد.  
 
وی ادامه داد: وقتی مصوبه ای به شورای نگهبان می‌رود گاها می‌بینیم نه در مهلت مقرر بلکه چند سال این مصوبه بین شورای نگهبان و مجلس در حال رفت و آمد  بوده‌ که قانون مجازات اسلامی از نمونه‌های بارز آن است.  
 
صادقی گفت: به اعتقاد من این مشکل بازگشت به فرآیند تعریف‌ شده‌ای است که در تعامل بین شورای نگهبان و مجلس نیازمند بازنگری در عملکرد بین این دو قوه می‌شود،‌هر چند که برخی تلاش دارند که این تاخیر و تطویل امر را توجیه کنند اما این توجیهات در مقابل نص قانون اساسی و مهلت مقرر شده چندان قابل دفاع نیست.  
 
این کاندیدای انتخابات شورای نگهبان بیان کرد:‌نکته دیگر تقویت اعتماد عمومی و گروه‌های اجتماعی و سیاسی نسبت به سلامت شورای نگهبان و استحکام نظرات این شورا است، با توجه به این نکات احتراز از ورود به رقابت‌های حزبی و سیاسی به وسیله اعضای شورای نگهبان، تاکید بر ضابطه‌مندی مواضع و اقدامات نظارتی لازم است و اعضای شورا باید اعتقادشان این باشد که به مشارکت همه ظرفیت‌ها و استعداد همه گروه‌های سیاسی در اداره نظام ایمان داشته باشند.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: از خدا طلب می‌کنیم در ایام ماه مبارک رمضان توفیق بهره‌مندی از خوان نعمت ربوبی به ما عنایت فرماید.   

انتهای پیام/  

برچسب ها: صادقی ، شورای ، نگهبان ، حقوقدان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار