رئیس مجلس در نشست دکتر روحانی و نمایندگان در مجلس گفت: جناب آقای روحانی جزو رجل سیاسی مجلسی محسوب می‌شوند، سال‌ها در پارلمان مسئولیت‌های مختلف داشتند از این جهت وی امروز به اصل خود بازگشته‌ است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ضیافت افطاری که عصر امروز (یکشنبه ۲۳ تیرماه) و با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی برگزار شد، به ایراد سخنانی پرداخت.

لاریجانی در ابتدای سخنان خود به قرائت حدیثی پرداخت و اظهار داشت: در حدیث معراج آمده است که خداوند به پیامبر فرمود" ای احمد آیا می‌دانی که ثمره روزه چیست؟ پیامبر گفت: خیر، خداوند فرمود: ثمره روزه کم خوردن و کم گفتن است، سپس فرمود: ثمره سکوت حکمت و ثمره حکمت معرفت و ثمره معرفت یقین است و هنگامی که بنده ای به یقین برسد دیگر ترس سپری کردن روزگار ندارد و برای او فرقی نمی‌کند که روزگار بر او سخت بگرد یاآسان."

وی در ادامه به فراز دیگری از این حدیث قدسی اشاره کرد و گفت: در این فراز آمده است؛ "سخن خوب و فرشتگانم را به سمع او می‌رسانم و راز خود که آنرا از همه مخفی کرده‌ام، بر او نمایان می‌سازم. خداوند در ادامه در این حدیث می‌فرماید؛ من عقل و خرد چنین بنده ای را در دریای معرفت و شناخت خود غوطه‌ور می‌سازم و میزان درک و فهم او را بالا می‌برم و مرگ و سختی‌ها و ترس آن را بر او آسان می‌کنم تا اینکه وارد بهشت شود و هنگامی که عزرائیل نزدیک او بیاید و بگوید آفرین به تو و خوشا به حالت زیرا که خداوند مشتاق توست، سپس خداوند می‌فرماید؛ من به بنده‌ام می‌گویم این بهشت من است، در آن آرام گیر و در مجاورت و همسایگی من سکنی گزین، روح این شخص عرض می‌کند، خداوندا ای معبود من تو خودت را به من شناساندی و من به وسیله این شناخت از تمامی خلق تو بی نیاز شدم، قسم به عزت و جلالت اگر رضای تو در این باشد که مرا قطعه قطعه کنند و به بدترین و فجیع‌ترین شکل ۷۰ بار مرا بکشند، باز رضا و خشنودی تو برای من دوست داشتنی‌تر است."

وی ادامه داد: تا بدانجا که خداوند عزوجل فرمود؛ "سوگند به عزت و جلالم من بین خودم و تو هیچ زمانی مانع قرار نمی‌دهم تا هر وقت که بخواهی بتوانی پیش من آیی و من اینگونه با دوستانم رفتار می‌کنم" و این یک نمونه از اخبار و روایاتی است که عظمت و حکمت روزه داری را به خوبی بیان می‌کند.

لاریجانی همچنین اظهار داشت: در حدیث قدسی دیگری که مرحوم شیخ بهایی و بسیاری از علما آنرا نقل کرده‌اند که خداوند می‌فرماید "روزه برای من است و من خود پاداش آن را می‌دهم برای هیچ معبودی روزه نبوده است بت پرستان برای بتهای خود قربانی داشند، اما روزه نمی‌گرفتند."

وی در ادامه تصریح کرد: ویژگی اصلی روزه داری ورود به مدرسه ای است که در آنجا تزکیه و تعلیم معارف حقه همه باهم صورت می‌گیرد چرا که شیاطین دربند هستند و فرصت تلقی معنوی فراهم است، امید است که در ماه مبارک رمضان که شهرالله است، میدان سازندگی معنوی برای همه همکاران فراهم گردد.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: خدمت برادر گرامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور محترم و همراهانشان خوش آمد عرض می‌کنم، البته جناب آقای روحانی جزو رجل سیاسی مجلسی محسوب می‌شوند، سال‌ها در پارلمان مسئولیت‌های مختلف داشتند از این جهت ایشان امروز به اصل خود بازگشته‌اند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: جناب آقای روحانی شما مهمان عزیزی برای ما هستید که امروز مسئولیت سنگین قوه مجریه را برعهده گرفته‌اید، خوشبختانه سال‌ها در مسئولیت مهم دبیری شورای عالی امنیت ملی با مسائل کلان کشور از نزدیک آشنا بودید، ما امیدواریم این دو وجه یعنی سابقه پارلمانی جنابعالی و سابقه شورای عالی امنیت ملی کمک کند تا در این شرایط حساس که مسائل کشور با پیچیدگی‌های مختلف مواجه است، بتوانید با تدبیر و اتخاذ تصمیمات عاقلانه و علمی مسیر کشور را هموار نماییم.


لاریجانی ادامه داد: البته مسائل کشور با یکدیگر ارتباط وسیعی دارند و طبعا نگاه جامع الاطراف برای اداره کشور نیاز است، اما می‌توان یک ارزیابی کلی از شرایط را در این زمان کوتاه بیان کرد، برای اینکه فتح بابی برای مذاکرات باشد.

لاریجانی در ادامه بیان داشت: در مسائل امنیت داخلی با مسئله پیچیده ای مواجه نیستیم گرچه مسائل خردی وجود دارد که امیدواریم با تدبیر در آینده به آن‌ها پرداخته شود تا تبدیل به زخم‌های مزمن نگردد، نظیر برخی از شرارت‌ها و سرقت‌های مسلحانه که آرامش روانی جامعه را برهم می‌زد و خوشبختانه هم قوه قضائیه و هم نیروهای انسانی و امنیتی به این موضوع توجه کردند و امروز یکی از مسائلی است که با آن درگیر هستند.

لاریجانی اظهار داشت: در مسائل سیاسی داخلی بیش از هر زمان وحدت و همدلی در سطوح مختلف ضرورت دارد تا در مصاف اقتصادی و بین‌المللی پشتوانه ملی قوی وجود داشته باشد، پس از انتخابات اخیر این زمینه بیشتر فراهم شده است، لذا نگهداری تعمیق این روحیه وفاق در کشور اهمیت بیشتری دارد، اولا قانون‌گرایی در این نگهداری وفاق اهمیت زیاد دارد، ثانیا ایجاد طرح وحدت به تمامی صاحبان آراء متکثر از طریق مشارکت دادن آنان در مسائل، سوم تقویت شعائر دینی و انقلابی و آرمان‌های امام (ره) و رهبر فرزانه انقلاب به این امر کمک می‌کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: برخی تندروی‌ها و بداخلاقی‌ها و حرمت شکنی‌ها و حتی حرمت حرم را نگه نداشتن، باعث تشدید اختلافات و آشفتگی در برخی صاحب‌های سیاسی شد که باید به عنوان ضایعه سیاسی از آن نام برد.

لاریجانی همچنین اظهار داشت: در بعد منطقه ای و در فضای پر مناظره چندساله اخیر و دخالت نیروهای زورگو استراتژی جمهوری اسلامی در مدد رساندن به ملت‌ها در جهت تحقق مردم سالاری در نهضت بیداری اسلامی بسیار سنجیده و حکیمانه بود و امروز چه در لبنان، فلسطین، عراق و افغانستان و چه کشورهای انقلاب شده ظرفیت‌های بزرگ مردم سالاری ایجاد شد که وحشت استکبار و صهیونیست را باعث گردیده البته به همین میزان مخاطراتی برای منطقه وجود دارد و گاه مخاطرات تصنعی ایجاد کردند که نمونه آن در ایجاد جریان‌های افراطی و تروریستی و دامن زدن به اختلافات مذهبی شیعه و سنی است.

لاریجانی تصریح کرد: امروز این جریان‌های افراطی و تندرو بلای جان مسلمان شدند که مستمراً ضربه به جامعه مسلمانان می‌زدند گرچه حوادث اخیر مصر نگرانی‌هایی را برای مسلمانان ایجاد کرده که خود ریبشه های مختلفی دارد اما باید تلاش کرد این حوادث بر روند دمکراسی خواهی منطقه لطمه نزند مخصوصاً در مصر که کشور مهمی در عالم اسلام و عرب است و ارتش این کشور به خاطر سوابق درخشان  از  افتخارات دفاعی اسلام محسوب می‌شوند، توقع این است که مراقبت کنند این اختلافات سیاسی تبدیل به جنگ داخلی و کشتار نشود.

رئیس قوه مقننه به تحولات بین الملی اشاره کرد و بیان داشت: در بعد بین‌المللی چندسالی است که مواجه با رفتار موجودات بدخیم بین‌المللی شدیم که شما به آن آشنا هستید، در مسئله هسته ای واقعا رفتار کشورهای بزرگ زورگویانه است و به دنبال بهانه جویی هستند و به همین جهت گاه در مسئله حقوق بشر نیز مکارانه اقداماتی را انجام می‌دهند، استقامت ملت در این بارزه ملی به آن‌ها نشان داده است در مسئله هسته ای این ملت و همه بخش‌ها هم‌صدا هستند و در این زمینه با توجه به تجربیات جنابعالی امید است با دیپلماسی فعال از حقوق ملت دفاع و میدان‌های جدیدی برای تحرکات دیپلماتیک فراهم گردد ، طبعاً به دلیل اهمیت موضوع همه ظرفیت‌های داخلی و منطقه ای و همه بخش‌های کشور باید با همگرایی مددرسانی کنند.

رئیس قوه مقننه در ادامه به مسائل اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: در بعد اقتصادی پیچیدگی‌های گوناگونی وجود دارد  که مستقیماً بر معیشت مردم تاثیر گذاشته است، امروز اقتصادی کشور دچار پدیده رکود و تورم است لذا به نظر می‌رسد اولا بخشی از این مشکلات مربوط به رفتار ماجراجویانه در تحریم‌هاست که باید با تدابیر مناسب از آن عبور کرد، ثانیاً برای حل بخش مهمی از مشکلات باید نگاه علمی بر اقتصاد حاکم گردد، درست است اقتصاد امری است که در زندگی همگان ساری و جاری است، اما مدیریت اقتصادی کشور علمی به غایت تخصصی است و اصولاً توسعه عادلانه کشور بدون یک برنامه علمی محقق نمی‌گردد که انتظار داریم تیم اقتصادی دولت جدید مقید به تئوری علمی روشنی در این زمینه باشد و در چارچوب سند چشم انداز و اسناد بالادستی و قانون برنامه و بودجه عمل کند تا تحرک در اقتصاد کشور به وجود آید و پایدار باشد که گفته‌اند که سه چیز پایدار نماند: مال بی تجارت، علم بی بحث و ملک بی سیاست.

لاریجانی ادامه داد: در کشور ما ظرفیت‌های ارزشمندی در حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات وجود دارد که متأسفانه واردات زیاد به بالفعل نمودن این استعدادها آسیب رسانده است، شاید تحریم‌ها فرصتی برای اندیشیدن و عمل نمودن به این مهم را برای رونق تولید ملی کشور که در چندسال اخیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای بدان تاکید فرموده‌اند، فراهم کرده باشد.

وی ادامه داد: طبعاً تمرکز بر تولید ملی صرفاً به معنای مصرف داخلی نخواهد بود چرا که بازارهای اطراف ما یک موهبت برای اقتصاد است و می‌تواند جزء هدف‌های اقتصادی ما قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایران از نظر موقعیت ژئوپلتیک در چهارراه استراتژیک شرق و غرب و شمال و جنوب قرار دارد و موقعیت ترانزیت ایران چه از بعد راه آهن و چه هوایی استثنایی است و اینجاست که پروژه های عمرانی در کشور باید بر اساس اولویت‌های مهم‌تر ساماندهی شود.

لاریجانی با اشاره به راه آهن چابهار به شمال ایران گفت: این راه آهن که مقداری از کار آن باقی مانده می‌تواند مسیر ترانزیت حمل کالا را از کشورهای زیادی به سوی آسیای میانه، قفقاز، افغانستان و آسیای مرکزی فراهم کند و در حوزه مهار آب‌ها نیز باید به طور جدی پیگیر بود، چرا که فرصت زیادی باقی نمانده است.

وی تصریح کرد: در بهره گیری از ذخایر نفتی و گازی مشترک باید نگاه ملی وجود داشته باشد و از تفرقه در کارهای عمرانی به سود این امور صرف‌نظر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تحقق عدالت باید با نگاه تعریف شده و عالمانه ای پیگیری شود که به بهبود ضریب جینی و رونق تولید توأمان بیانجامد که این مسئله نیازمند نظریه روشن در تئوری عدالت است و تأثیرات مستقیمی در ادامه روش کار در هدفمندکردن یارانه‌ها دارد.

لاریجانی اظهار داشت: ما امیدواریم با تدوین رویکرد دقیق بسیاری از مشکلات نیازمندان مانند درمان به خصوص برای بیماران صعب‌العلاج، بیمه همگانی و بیمه بیکاری شکل پایداری پیدا کند تا زندگی مردم از پیش بینی قابل قبولی برخوردار شود.

وی افزود: در بعد علمی و فناوری کشور از پیشرفت‌های خوبی به خصوص در زمینه هسته ای، نانو، سلول‌های بنیادین، هوافضا و بایو تکنولوژی برخوردار شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید مهم‌ترین کار برای توسعه علم و فناوری به نحوی که به رونق تولید داخل شکل سازمان یافته ای دهد، ایجاد ساز و کارهای مؤسسات و یا ایجاد شرکت‌های دانش بنیان است تا بتواند حلقه واسط درستی بین بخش علمی کشور و صنعت و تولید فراهم کند، در این زمینه برخی قوانین تصویب شده است اما ممکن است نیاز به قوانین مکمل نیز باشد که مجلس آماده همکاری با دولت ، دانشگاه‌ها و صنعتگران می‌باشد.

وی تاکید کرد: در بعد اجتماعی باید به مسئله اعتیاد موادمخدر و پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی توجه ویژه ای داشت که هم ریشه های اقتصادی دارد و در زمینه ترانزیت موادمخدر باید تدابیر نوینی در سطح منطقه و بین‌الملل اندیشیده شود تا هزینه‌ها کاهش یابد.

رئیس مجلس ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی به دلیل روحیه عدالت خواهی امکانات زیربنایی زیادی به سمت روستاها گسیل شد و علت اصلی که عامل مهاجرت شده است، چرخه معیوب اقتصاد روستاهاست که متأسفانه هنوز نیز توجه کافی به آن نشده است، در آمایش سرزمین و توسعه روستاها باید به مسئله اقتصاد در روستاها توجه ویژه ای کرد.

لاریجانی با اشاره به محیط زیست اظهار داشت: در این عرصه از قبل نیز نارسایی‌هایی در صیانت از محیط زیست وجود داشته است و این بخش بیشتر حاشیه نشین توسعه بوده است که باید از این عزلت درآید، اما پدیده ریزگردها و آلودگی هوا نه فقط در تهران بلکه در سایر استان‌ها مشکلات جدی برای سلامت و فعالیت اقتصادی کشور ایجاد کرده است البته اقداماتی صورت گرفته که مفید بوده اما روند آن نشان می‌دهد توسعه این پدیده وارداتی کنترل نشده است و باید با اقدامات سریع و همه جانبه منطقه ای به دنبال علاج آن بود.

وی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی معتقد است با اولویت قراردادن وضعیت معیشت مردم یعنی کنترل گرانی و مسئله اشتغال باید یک حرکت همه جانبه ملی در احیای تولید رشد و توسعه آن براساس نظامات تئوریک علمی فراهم شود، در غیر این صورت ممکن است کارهای عمرانی پراکنده بسیاری صورت بگیرد، اما برآیند آن در جهت حل مشکلات معیشتی مردم و بالابردن توان اقتصادی مردم نخواهد بود و معجزه ای از این مسیر صادر نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس بر این اعتقاد است که حضرتعالی می‌توانید با درنظر گرفتن کابینه ای توانمند، باتجربه، عاقل، عالم و متعهد که در مدیران کشور طی سال‌های پس از انقلاب وجود داشته، به این حرکت ملی قیام کنید که گفته‌اند ملک از خردمندان جمال گیرد و از حکمرانان پارسا کمال یابد که در این زمینه مجلس شورای اسلامی قطعا یاور شما و همکاران شما خواهد بود و در واقع برای تحقق این حرکت ملی مجلس و دولت دو رکن اساسی این محور هستند.

لاریجانی در پایان ضمن تشکر و سپاسگزاری و آرزوی توفیق برای حجت الاسلام و المسلمین روحانی و همکارانشان خاطرنشان کرد: این نشست یک نشست صمیمانه و مقدماتی است و بیشتر جنبه معارفه با جناب آقای روحانی دارد و ان‌شاءالله در آینده جلسات دیگری بین دولت و مجلس تدارک دیده خواهد شد تا همگرایی فکری بین این دو بخش مهم کشور به وجود آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار