ماه رمضان فرصتي است كه علاوه بر طهارت روح، سلامت جسم و روان را براي روزه داران به ارمغان مي آورد.

كارشناس مسئول واحد تغذيه مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري، در خصوص روزه داري در ماه مبارك رمضان گفت: گرفتن روزه فوايد زيادي براي بدن و سلامتي دارد و روزه دارى مى تواند به تغذیه مناسب کمک شایانى نماید.
عنايت اله كليج اظهار داشت: تحقيقات نشان داده است در طول روزه داري دستگاه گوارش براي حدود چندين ساعت خالي مي ماند و در واقع اين دستگاه و سيستم اعصاب مركزي كه در هضم و جذب مواد غذايي دخالت دارند استراحت مي كند و بعد از روزه داري به نحو بهتري اعمال خود را انجام مي دهند و به عبارت ديگر متابوليسم بدن نرمال مي شود.
وي افزود: بدن انسان براى حفظ سلامتى خود همواره مقدارى از چربى موادغذایى را در نقاط مختلف ذخیره مى کند به مرور زمان چربى هاى ذخیره شده تغییر رنگ داده و فشرده مى شوند و احتمال اینکه مورد استفاده مجدد قرار بگیرند بسیار کمتر مى شود، روزه‌ داری به بدن فرصت می‌دهد تا این چربی‌های زمانمند را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه‌داری به جای آنها چربی تازه و مناسب‌تری را جایگزین نماید.
كليج تصریح کرد: همچنين برای افرادی که چربی زیادی در بدن خود ذخیره کرده‌اند، فرصت مغتنمی ‌فراهم می‌شود تا مقداری از چربی‌ها را برای تولید انرژی به مصرف رسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.
كارشناس مسئول واحد تغذيه مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري يادآور شد: اگر چه روزه حتی برای افراد لاغر نیز می‌تواند مفید باشد، ولی ذکر این نکته ضروری است که اگر فرد بسیار لاغر و یا دارای بیماری لطمه زننده و یا شرایط فیزیولوژیکی خاصی باشد که طبق نظر پزشک، روزه‌داری منجر به صدمه به بدن او می‌شود، روزه‌داری برای او توصیه نمي شود.
وی گفت: غذا خوردن سبب مى شود خون فراوانى به دستگاه گوارش سرازیر شود که به دنبال آن بى حالى و کاهش توان فعالیتهاى دقیق فکرى اتفاق مى افتد، روزه با استراحت دادن به دستگاه گوارش و فرستادن خون کافى به سراسر بدن بالاخص به سیستم اعصاب مى تواند به سلامتى بدن کمک كند.
كليج تصريح كرد: از نظر روانى هم روزه دارى بسیار مفید است چرا که مبارزه با خود در زمینه جلوگیرى از خوردن سبب افزایش اعتماد به نفس مى شود که عامل اساسى در پیشگیرى از مشکلات روانى است.
كارشناس مسئول واحد تغذيه مركز بهداشت استان چهارمحال و بختياري افزود: کنترل نیروهای نفسانی و مهاركردن تمايلات و خواسته هاي دروني، حس خود كنترلي در افراد روزه دار را تقويت کرده و اين امر موجب تقویت اعتماد به نفس شده و مهار كردن استرس و خشم را در افراد، قوي تر می کند.
وی، بر لزوم پيروي از يك برنامه غذايي صحيح در ايام ماه رمضان تاكيد كرد و افزود: در صورت داشتن يك برنامه غذايي صحيح است كه فرد مي تواند ضمن اصلاح عادات غذايي غلط از بركات معنوي اين ماه بهره مند شود./س
برچسب ها: روزه داری ، سلامت ، جسم ، روان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.