نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که تدوین برنامه های بلند مدت توسعه، نخستین گام حماسه اقتصادی است، گفت: عمر سیاست های اقتصادی نباید محدود به دولت ها باشد و برنامه های اقتصادی باید فرا دولتی و بلند مدت در نظر گرفته شود.

غلامحسین شافعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد اظهار کرد: بعد از انقلاب هر دولت برای خود استراتژی جداگانه ای در زمینه فعالیت های اقتصادی تعریف کرده که این سیاست ها با پایان دولت نیز به اتمام رسیده است و دولت بعدی آن را کنار گذاشته خود به تعریف برنامه های دیگری پرداخته و در حال حاضر ما برنامه منسجم بلند مدت اقتصادی در کشور نداریم .

به گفته وی یکی از علل اتلاف منابع در کشور ما که صدمات فراوانی نیز وارد کرده است ، نداشتن برنامه باند مدت در صنعت است .

مهندس شافعی به عنوان پیشنهاد گفت :برای واحدهای صنعتی که نقشی در بروز بحران نداشته اند ،دولت تنفسی اعلام نماید و سرمایه در گردش بر اساس نیاز سنجی در اختیارشان قرار بگیرد تا واحدهای دچار بحران احیا شوند .

وی در بخش دیگر سخنانش اظهار امیدواری کرد : با تثبیت قوانین و مقررات و سرمایه گذاری بلند مدت در بخش صنعتی می توان چشم اندازی از آینده را ترسیم کرد که این باعث می شود امنیت برای سرمایه گذار در بخش تولید و صنعت اتفاق بیافتد .

به گفته وی این اتفاق باعث می شود امنیت برای سرمایه گذار در بخش تولید و صنعت اتفاق بیافتد و بسیاری از سرمایه های سرگردان به سمت تولید سوق داده شوند .

وی تصریح کرد زمانی که آینده ی تولید با افق روشنی نشان داده شود این اتفاق در کشور می افتد که که نقدینگی از واسطه گری به سمت کار های مولد هدایت می شود.

رئیس اتاق مشهد خاطر نشان کرد :ما باید شرایط مناسب کاری را برای تولید کننده فراهم کنیم و با تامین سرمایه در گردش واحدها را به تولید انبوه برسانیم تا سودآوری بالا رود و ظرفیت ها افزایش پیدا کند .

به اعتقاد وی زمانی که ارز تک نرخی می شود شکاف و رانت خواری از بین خواهد رفت و جذابیت بازار ارز کم می شود و وقتی تلاطم های موجود را از بازار ارز برداریم سود کمتری به سمت معاملات ارزی می رود و بخشی از آن به سمت تولید هدایت خواهد شد و این وضعیت را با برنامه ای کوتاه مدت می توانیم ایجاد کنیم .

این فعال اقتصادی در ادامه اظهار داشت بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا شرایط امروز کشور ما را تجربه کرده اند ؛ اما با یک برنامه ریزی اصولی توسعه یافتگی را افزایش داده اند و این در حالی است که منابعی که آنها در اختیار داشته اند قابل مقایسه با منابع انسانی و طبیعی موجود در کشور ما نیست .

شافعی در ادامه گفت : ایجاد حماسه مشارکت عمومی را می طلبد و باید اقتصاد مردمی شود و تصدی گری دولت باید برداشته شود و دولت تنها در مقام نظارت و حمایت قرار بگیرد و میدان فعالیت را شفاف سازی نماید تا تمامی کسانی که تمایل به شرکت در اقتصاد کشور را دارند ، مداخله نمایند و با امیدواری به جلو بروند .

رئیس اتاق مشهد ضمن اشاره به فعالیت هایی که رئیس جمهوری منتخب در راستای وعده های انتخاباتی اش در حال عمل است ، خاطرنشان کرد : مشارکت فعالان اقتصادی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها می توانددر اجرای قانون محیط کسب و کار موثر باشد و باید استفاده از امکانات کشور برای تمامی مردم فراهم باشد که اینها زمینه های شروع حماسه اقتصادی است ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.