یکی از بزرگترین نواحی لکه‌‌ های خورشیدی در سال‌های اخیر هم‌اکنون در حال گذر از سطح مادر منظومه شمسی ستاره خورشید است.

به گزارش خبرنگار گروه فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران در زمان گذز این لکه غول آسا ممکن است میدان‌های مغناطیسی حلقوی شکلی در منطقه شراره های خورشیدی به‌وجود آید  که در اثر آنها ذرات پرانرژی در منظومه شمسی رها شود که در صورت برخورد یکی از این ابرهای مغناطیسی با زمین خطر جبران ناپذیری برای فضانواردان و ماهواره‌هایی که در مدار زمین در حال چرخش هستند به وجود آورد.

اما یکی از مزیت های آن را می توان  ایجاد شفق های زیبا دانست زیرا زمانی که حتی یک ابر پرانرژی کوچک با جو زمین بر خورد می کند  شفق‌ قطبی چشم‌گیر و زیبایی را خلق کند که رصد آن خالی از لطف نیست.

راستترین قسمتی که در این لکه خورشید می بینید AR 11785 نام دارد و قسمت چپ آن نیز با نام AR 11787 نام‌گذاری شده که نواحی تاریکتر آن شامل میدان‌های مغناطیسی عمودی می باشد که ستاره شناسان آن را با نام سایه می شناسند و به  نواحی برنزی رنگ پیرامون این لکه‌ی خورشیدی نیم سایه می گویند که این رشته‌ها شارژ مغناطیسی را نشان می‌دهد، و دانه‌های خورشیدی کروی که پس‌زمینه‌ی زرد این ناحیه را تشکیل داده حدود هزار کیلومتر گستردگی دارد.

گفتنی است: هیچ کس نمی‌داند این منطقه که لکه‌ی خورشیدی نام دارد چه کار خواهد کرد، اما محققان آب‌وهوای فضایی آن‌‌ را از نزدیک زیر نظر دارند./س

برچسب ها: خورشید ، لکه ، منظومه ، شمسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار