یک طراح فرش گفت: در حال حاضر خرید فرش دستباف جنبه تفنی پیدا کرده است و دیگر یک احتیاج مبرم نیست.







عزت‌الله ابراهیمی در گفت‌و گو با گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه مرکزی، اظهارکرد: فرش اراک در دوره قاجاریه رونق بسیاری داشت به طوری که مورد استقبال اروپاییان قرار گرفت بر این اساس کمپانی‌های اروپایی و امریکایی برای تولید و صادرات فرش در اراک تجارت خانه به راه انداختند به همین ترتیب روز به روز به رونق فرش اراک اضافه شد.

وی تصریح کرد: این روند ادامه داشت تا در دوران انقلاب و بروز جنگ تحمیلی بازار فرش دستباف رونق خود را از دست داد و بیگانگان بازار را از دست ایران گرفتند.

ابراهیمی بی‌ارزش شدن پول ایران را از جمله عوامل از دست رفتن رونق فرش دستباف عنوان کرد و افزود: کم ارزش شدن پول ایران باعث شد فرش گران تمام شود، بنابراین فرش ایران وقتی به اروپا می‌رود نمی‌تواند از نظر قیمت با فرش کشورهای دیگر حتی پاکستان، افغانستان و چین رقابت کند.

این طراح برجسته فرش دستباف اراک خاطرنشان کرد: فرش دستباف به یک کالای تفننی و لوکس تبدیل شده و بخش بازرگانی را از دست داده است.

وی با ابراز نا امیدی در خصوص بازگشت فرش دستباف به بازار رقابتی گفت: دست در این صنعت زیاد شده است، زمانی فرش در انحصار ایران بود، اما کم کم ترکیه، بلغارستان و در زمان انقلاب هند و پاکستان و افغانستان به این بازار وارد شدند و اکنون ایران دیگر تولید کننده منحصر بفرد نیست به طوری که با کپی برداری از طرح و نقشه‌های ایران بازار را از دست ما گرفته‌اند.

این هنرمند اراکی یادآور شد: فرش دستباف جایگاه واقعی خود را از دست داده است. زمانی این صنعت بزرگ‌ترین صادرات کشور بود ولی امروز دیگر نمی‌توان همانند گذشته به بازار رقابتی این کالا وارد شد. /ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.