تبریز/

بررسی مدیریت آبخوان ها با روش های هوش مصنوعی در دانشگاه تبریز

نخستین دانشجوی دکتری هیدروژئولوژی دانشگاه تبریز با دفاع از رساله خود با موضوع مقایسه کارائی مدل های عددی و هوش مصنوعی در مدیریت آبخوان ها از دانشکده علوم طبیعی این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، دکتر عطاالله ندیری با دفاع از رساله خود تحت عنوان "مقایسه کارائی مدل های عددی و هوش مصنوعی در مدیریت آبخوان ها (مطالعه موردی: دشت تسوج)" با کسب درجه عالی موفق به پایان تحصیلات خود در این رشته در مقطع دکتری شد.

دانش آموختۀ دانشگاه تبریز در این رساله، کارایی مدل های عددی و روش های هوش مصنوعی را برای مدلسازی و مدیریت آبخوان ها مقایسه و به عنوان مطالعه موردی آنها را در دشت تسوج اجرا کرده است.

ندیری با بیان اینکه به منظور بررسی کمّی آبخوان دشت تسوج، مدل های مختلف هوش مصنوعی برای پیش بینی هدایت هیدرولیکی و سطح آب زیرزمینی و بهینه سازی برداشت از آب زیرزمینی با استفادۀ حداکثری از منابع آب سطحی مورد استفاده قرار گرفته، تصریح کرد: در طی این تحقیق برای اولین بار جهت پیش بینی هدایت هیدرولیکی، با ترکیب روش بیزین و مدل های مختلف هوش مصنوعی روش جدید از مدل های چندگانه یا مرکب به نام BAIMA در این آبخوان ارایه شد و در مرحلۀ بعد، برای پیش بینی سطح آب زیرزمینی در آبخوان تسوج ابتدا با استفاده از مدل های هوش مصنوعی مذکور و سپس مدل هوش مصنوعی مرکب ارایه شده در این تحقیق نتایج پیش بینی، دقیق تر گردید.

وی گفت: با توجه به ضرورت مدیریت برداشت در دشت تسوج، برداشت از آب زیرزمینی با استفادۀ حداکثری از منابع آب سطحی با بکار گیری سه روش الگوریتم ژنتیک(GA) ، نورد شبیه سازی شده(SA) و الگوریتم جامعه ذرات(PSO) ، بهینه سازی شد و نتایج به دست آمده نشان داد که در صورت استفاده بهینه از منابع آب سطحی که عموماً به صورت سیلاب در دشت ظهور پیدا می کند می توان از کاهش سطح آب زیرزمینی در آبخوان دشت تسوج جلوگیری کرد.

وی در ادامه افزود: نوآوری تحیقیق فوق، ارایه مدل های جدید چندگانه یا مرکب هوش مصنوعی در مدیریت آبخوانها بود که منجر به ارایه دو مدل جدید BAIMA و SICM برای این منظور شد که می توان از این مدل ها در مدیریت آبخوان های کشور که عموماً با کاهش ذخیره آب مواجه اند، استفاده کرد.

یاد آور می شود که نتایج تحقیقات انجام یافته توسط دکتر ندیری با راهنمایی دکتر اصغر اصغری مقدم، منجر به ارایۀ 7 مقاله ISI،10 مقاله علمی پژوهشی و ارایه بیش از 30 مقاله در کنفرانس های داخلی و خارجی شده است.

بر اساس همین گزارش، دکتر اصغر اصغری مقدم، راهنمایی رساله و دکتر فرانک سای از دانشگاه ایالتی لوئیزیانای آمریکا، دکتر هیراد عبقری از دانشگاه ارومیه و دکتر محمد نخعی از دانشگاه خوارزمی مشاورۀ آن را به عهده داشتند و همچنین دکتر نوذر سامانی از دانشگاه شیراز، دکتر کامران زینال زاده از دانشگاه ارومیه و دکتر وحید نورانی از دانشگاه تبریز داور این رساله بودند.

گفتنی است: عطالله ندیری، دانشجوی ورودی 87 دکتری دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد خود را با کسب رتبه اول از دانشگاه تبریز اخذ نموده و از سال 1386 به عضویت بنیاد ملی نخبگان کشور درآمده است. همچنین وی از طرف انجمن زمین شناسی ایران و سازمان زمین شناسی کشور در سال 1389 به عنوان دانشجوی برتر زمین شناسی کشور انتخاب شده است.

لازم به ذکر است: گروه زمین شناسی دانشکده علوم طبیعی از سال 1377 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد هیدروژئولوژی نموده است/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.