پيشگويي دكتر"احمدي‌نژاد" درست از آب درآمد.آقاي رئيس‌جمهور يك هفته پيش نامه‌اي به "جواد شمقدري" نوشت كه در آن مسئوليت سينمايي كشور را به دوري از تنگ‌نظري و عمل به حقوق صنوف دعوت كرد،‌

باشگاه خبرنگاران؛ پيشگويي دكتر"احمدي‌نژاد" درست از آب درآمد.آقاي رئيس‌جمهور يك هفته پيش نامه‌اي به "جواد شمقدري" نوشت كه در آن مسئوليت سينمايي كشور را به دوري از تنگ‌نظري و عمل به حقوق صنوف دعوت كرد،‌ ظاهرا آقاي رئيس‌جمهور به اين دليل چنان نامه‌اي نگاشته بود كه دقيقا منتظر تنگ‌نظري و عمل نشدن به حقوق صنوف در بخشي از مجموعه دولت دهم بود. چند ماهي مي شود كه چنين اختلافي بين رأس هرم دولت‌‌دهم و سكاندار وزارت‌ارشاد علني شده و نمود واضح آن را مي توان همان كنفرانس‌خبري دانست كه رئيس قوه‌مجريه در آن از بسته شدن  روزنامه شرق هنگامي كه او در كشور نبوده انتقاد كرد و حتي گفت(وزير‌ارشاد اشتباه كرده).

يكي از اساسي‌ترين موارد اختلاف بين چكاد دولت و متصديان امور در وزارت‌ارشاد، بحث خانه سينماست.

وزير‌ارشاد و "جواد شمقدري" عزم جدي دارند بعد از اين دولت هم به هر ترتيبي كه شده در سينماي ايران صاحب نفوذ و برش باقي بمانند،  براي همين خانه‌سينما را تعطيل كرده و سازمان سينمايي را راه‌اندازي كردند و در صحبت‌هايي كه در گوشه و كنار از آنها شنيده و يا خوانده مي‌شد بارها اين نكته هم مورد‌اشاره قرار مي‌گرفت كه ما قصد داريم اين نهاد را طوري طراحي كنيم كه دولت‌هاي بعدي هم ملزم به رعايت اصول زيرساختي آن باشند و حتي گاهي صحبت از اين مي‌شد كه مديران سازمان‌سينمايي نبايد عوض شوند. اما در جريان مناظرات انتخابات يازدهم رياست جمهوري سه نفر از كانديداهاي محترم(آقايان روحاني، قاليباف و عارف) از خانه‌سينما حمايت كردند يعني همان خانه سينمايي كه "محمد مهدي عسگرپور" مدير‌عامل آن و "فرهاد توحيدي" رئيس هيئت مديره آن بود، يعني خانه‌سينما با همان سياست‌گذاري‌ها و جهت‌گيري‌هاي سابق.

حالا يكي از آن سه نفر رئيس‌جمهور شده در حاليكه كار بذرپاشي بعضي از آقايان در سيستم سينمايي فعلي، براي برداشت در دولت‌هاي بعدي به اتمام نرسيده بود و همين نگراني كه ناگهان به خروش انجاميد باعث شد كه امروز كار به جنجال و هياهويي عجيب بكشد.

ديشب با دستور مستقيم وزير فرهنگ خانه‌سينما پلمپ شد و عده اي تصميم گرفتند مكاني را همين امروز راه‌اندازي كنند كه در افواه‌عموم به (خانه سينماي 2) معروف شده اين مكان جديد قرار است تضمين نفوذ افراد فعلي در سيستم مديريت بعدي سينما باشد.

اقدام اين عده كه به كميت هم مي توان به طور قاطع آنها را اقليت دانست با اعتراض بسياراني از اهالي هنر‌هفتم مواجه شده اما باني اصلي اتفاقات اخير دو سر قضيه را براي خود برد مي داند؛ يا خانه سينماي 2 برقرار مي شود و او به اهدافش خواهد رسيد و يا رئيس‌جمهور "احمدي‌نژاد"، اين آقا را عزل خواهد كرد كه او هم خيلي علاقمند است در روزهاي آخر دولت‌دهم اين اتفاق بيفتد تا بتواند محبوبيتي كسب كند.

در حقيقت خود ما سينمايي‌ها هستيم كه بايد از خواسته‌ها و حقوقمان دفاع كنيم تا اينطور نشان داده شود خانه سينما صنف است نه يك نهاد بوروكراتيك.

يادداشت از : ميلاد جليل زاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.