كشاورزي پايدار، سالم و عاري از سموم نيازمند برخورداري از بستر كشت مناسب است كه براي تحقق اين امر، هيمويا مي تواند گامي مهم براي توليد محصولات سالم در ايران باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ با پيشرفت روزافزون علوم مختلف در كشور از جمله كشاورزي و بهره گيري از اين علوم هم اينك شاهد برداشتن گام هاي مهمي در افزايش راندمان توليد محصولات سالم و حذف بسياري از مشكلات كشاورزي بوده ايم كه علاوه بر افزايش توليد محصولات، بسياري از هزينه هاي معمول در گذشته را نيز كاهش داده يا از بين برده است.

شهرستان دماوند به دليل برخورداري از مناطق معتدل كوهستاني، شرايط مناسب آب و هوايي و استعداد خوب زمين هاي كشاورزي از جمله مناطق پيشگام در عرصه كشاورزي در استان تهران و توليد نيازهاي استان و كشور است.

از جمله اقدامهاي اساسي در امر كشاورزي در شهرستان دماوند را مي توان توليد كود آلي با بهره گيري از علوم روز يعني ورمي كمپوست دانست كه قادر خواهد بود در كاهش بسياري از هزينه ها و افزايش توليد محصول سالم و عاري از سموم در شهرستان نقش مهمي را ايفا كند.

ورمي كمپوست، كود آلي با ميزان درصد بالايي از مواد غني و مغذي نسبت به ساير كودها از قبيل كود گاوي، گوسفندي، اسبي و ... است، ميزان نيتروژن، پتاسيم و فسفر كه سه عنصر اصلي و حياتي رشد و نمو گياهان است در ورمي كمپوست تا ۱۰ برابر ساير كود ها وجود دارد، همچنين ميزان آهن موجود در ورمي كمپوست تا يك هزار برابر بيشتر از ساير كودهاي آلي است.

ورمي كمپوست حداقل مواد سمي و سنگين همچون جيوه، كادميوم و سرب را داراست كه در كشت هاي گلخانه اي بسيار حائز اهميت است، اين كود تقريباً فاقد بذرعلف هرز بوده زيرا اين بذر تا حدودي در اثر فعاليت كرم ها از بين مي رود.

كود ورمي كمپوست فاقد بوي نامطبوع و داراي مقاديري از هورمون هاي مؤثر همچون اكسين كه موجب تحريك رشد و نمو گياهان تا ۹۰ درصد مي شود.

ميزان مصرف ورمي كمپوست در زراعت يا باغباني به مراتب كمتر از ساير كود هاي آلي بطوريكه در برخي از كشت ها تا ۱۰ برابر كاهش مي يابد، ماندگاري و كارآيي اين كود در بهبود بافت خاك تا سه برابر ساير كود هاي آلي به عبارتي اگر براي كشت محصولات كشاورزي همچون گوجه يا كاهو نياز به كود دهي هر ساله باشد مي توان اين ميزان را با استفاده از ورمي كمپوست به سه سال يكبار كاهش داد.

كود آلي كمپوست در خاك هاي سنگين دانه بندي نفود پذيري و تهويه خاك را بهبود مي بخشند و در خاك هاي سبك با خاصيت اسيدي موجب جذب بعضي از مواد غذايي غير محلول كه از فرسايش خاك جلوگيري مي كند، مي شود.

كاهش حالت چسبندگي خاك، كاهش مقاومت خاك در مقابل ماشين آلات كشاورزي و كاهش انرژي مصرفي در عمليات زراعي با خاك از ديگر مزاياي استفده از اين كود است.

كمپوست علاوه بر كميت در ارتقا كيفيت محصول نقش مهمي را برعهده دارد زيرا هنگام كمپوست شدن درجه حرارت به ۶۰ درجه يا بيشتر مي رسد كه باعث نابودي عوامل پاتوژن و بيماري زا، تخم انگلها، بذر علفهاي هرز و در نتيجه توليد محصول سالم مي شود.

توليد ورمي كمپوست در دو سطح خانگي و انبوه مي باشد كه در سطح خانگي از مهمترين مشاغل خانگي در دنيا محسوب مي شود و بلحاظ كارآفريني، توسعه اقتصادي، ارزش افزوده بالا، بهره برداري سريع و در نهايت تأمين سلامت جامعه از اهميت بالايي برخوردار است./س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.