رئیس جهاددانشگاهی واحد آذربایجان شرقی گفت: با راه اندازی مرکز تغذیه انترال ( تغذیه لوله ای ) و پرنترال جهاددانشگاهی، هزینه های بیماران نیازمند به این نوع تغذیه به یک پنجم هزینه های بیمارستان کاهش می یابد .

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  دکتر احمد فرشبافیان در برنامه گون آیدین شبکه استانی سهند گفت: توجه به حوزه پزشکی با توجه به وسعت استان، نیاز گسترده مردم و ظرفیت های گسترده ای که در استان ما وجود دارد ضروری بوده و جهاددانشگاهی با توجه به اینکه نهادی خدمتگذار است، به این حوزه نیز به صورت گسترده  وارد شده است .

وی ادامه داد: در این زمنیه یک مرکز پزشکی در تبریز و یک مجتمع پزشکی در منطقه آزاد ارس فعال بوده و  از دو سال گذشته نیز مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول های بنیادی را راه اندازی کردیم .

وی افزود: در حوزه پزشکی،  کلینیک تخصصی دیابت با  برنامه های  غربالگری، پیشگیری و درمان این بیماری و ارائه آموزش های لازم به  بیماران دیابتی در مرکز پزشکی تبریز ارائه خدمات می کند که تا به امروز حدود  دو هزار بیمار دیابتی تحت پوشش این کلینیک قرار گرفته است.

دکتر فرشبافیان با بیان اینکه فراهم کردن یک مسیر راحت برای بیماران از ابتکارات جهاددانشگاهی است ، گفت:  در حوزه طب سنتی نیز جهاددانشگاهی به صورت تخصصی وارد شده و با ایجاد مرکز و داروخانه تخصصی طب سنتی در محل مرکز پزشکی تبریز به مردم خدمات لازم را ارائه می کند.

وی یادآور شد: در حوزه طب کار نیز این نهاد فعال بوده و  تمام رانندگان وسایط سنگین و سبک استان توسط جهاد دانشگاهی کارت سلامت دریافت می کنند.

وی وجود آزمایشگاه های تخصصی و فوق تخصصی طبی  و ارائه سرویس به بیماران در سطح جامعه را از دیگر خدمات این نهاد انقلاب عنوان کرد و افزود: مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول های بنیادی نیز  با وجود پزشکان حاذق در سطح استان با ارائه خدمات مورد نیاز،  هزینه های مردم را  به یک سوم هزینه های دریافتی در بخش خصوص و غیره رسانده است .

 وی اظهار کرد: در حوزه تحقیقات سلول های بنیادی نیز تحقیقات گسترده ای آغاز شده و در آینده نزدیک در سالگرد جهاد نتیجه این تحقیقات را به اطلاع مردم می رسانیم .

وی همچنین از برنامه ریزی برای ایجاد مرکز تغذیه انترال و پرنتال جهاددانشگاهی طی روزهای گذشته خبر داد و گفت: درمان یک سری بیماری ها هزینه بسیار زیادی را در بردارد که البته جدای از هزینه درمان ، هزینه نگهداری بیمار برای دریافت تغذیه صحیح در بیمارستان نیز بستگان بیمار را آزار می دهد.

دکتر فرشبافیان گفت: جهاددانشگاهی با داشتن این دغدغه، مرکز  تغذیه لوله ای یا انترال و پرنترال افتتاح می کند   که این مرکز به بیماران با شرایط خاص مانند بیماران  سرطانی یا به  کما رفته که مجبور به تغذیه از راه دهان ، بینی یا ورید هستند  خدمات منحصر به فردی را ارائه می دهد.

وی یادآور شد: در برخی از بیمارستان های استان به روش سنتی،  از طریق ناصحیح از عصاره غذاهای معمول آشپزخانه این بیماران را تغذیه می  کنند  که این امر هزینه بالایی نیز برای بیماران دارد  که جهاددانشگاهی با همکاری متخصصان امر  یک سری تجهیزات پیشرفته که  در دنیا معمول است را  تهیه کرده تا به این بیماران  در منزل ارائه خدمات کند.

دکتر فرشبافیان گفت: دستگاه های مخصوص این بیماری به بیماران کرایه داده می شود  تا به خانه ببرند  و با کمک پرستاران تغذیه بیمار را به جای بستری کردن در بیمارستان و پرداخت هزینه های گزاف در منزل انجام دهند تا  خانواده از نظر روانی نیز دچار اضطراب نشوند.

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی ادامه داد: در آینده نزدیک نیز  با سازمان نظام پرستاری تفاهم نامه ای امضا خواهیم کرد تا جهاددانشگاهی بحث پرستاری در منزل را در سطح استان برعهده بگیرد همچنین این نهاد به زودی  خدمات آی سی یو در منزل را نیز ارائه خواهد داد.

وی اظهار کرد: در عرصه درمان ناباروری،  یک هفتم بیمارانی که به مراکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی مراجعه می کنند،  زوج های جوان کشورهای های همسایه هستند  که  البته نتیجه مثبت آنها بیش از نتیجه مثبت در بیماران داخلی است.

وی با بیان اینکه بیماران خارجی مبلغ توانمندی های جمهوری اسلامی هستند، گفت: امروز تمام تبلیغات ما در خارج از کشور از طریق خود بیماران صورت می گیرد و ما  برای اینکه ازدحام بیماران خارجی را در مراکزمان کاهش دهیم در منطقه آزد ارس یک مجتمع پزشکی با اغلب تخصص ها  راه اندازی کردیم تا بیماران کشورهای همسایه که از طریق نخجوان وارد استان می شوند در مرز جلفا خدمات درمانی را  دریافت کنند.

دکتر فرشبافیان گفت: امروز جهاددانشگاهی به عنوان  عضوی از شورای سلامت استان امیدوار است، بتواند خدمات رسانی خود را در روزها و ماه های آتی افزایش دهد./ج1

برچسب ها: تبریز ، تغذیه ، ناباروری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.