در دولت هاي نهم و دهم 63 هزار و 251 كيلومتر انواع راه شامل آزادراه ، بزرگراه ، راه اصلي و فرعي ، آسفالت راه روستايي و راه‌آهن احداث و به بهره‌برداري رسيده است كه اين اقدام در دولت‌هاي هفتم و هشتم 36 هزار و 143 كيلومتر بوده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،در گزارشي كه علي نيكزاد خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامي ارائه داد به روند ساخت آزاد راه ها در 8 سال پيش از آغاز دولت نهم اشاره شده و آمده است: در حالي كه از سال 76 تا 84 ، 374 كيلومتر آزاد راه احداث شده بود، در دولت نهم و دهم در مجموع 1263 كيلومتر آزاد راه احداث شد و هم اكنون نيز 2185 كيلومتر آزاد راه در دست ساخت است.

بنابراين گزارش ؛ بررسي آمارهاي 8 سال گذشته حاكي از رشد 3.4 برابري احداث بزرگراه ها است تاجايي كه در اين مدت 8510 كيلومتر آزاد راه در كشور به بهره برداري رسيد و 9856 كيلومتر ديگر نيز در دست ساخت است .

بنابر اين گزارش؛ وزارت راه و شهرسازي در دولت هاي نهم و دهم 4255 كيلومتر انواع راه‌هاي اصلي و فرعي احداث كرده است كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه پيش از اين دولت ها، 9.1 درصد رشد را نشان مي‌دهد.

همچنين از 13 هزار و 471 كيلومتر توسعه خطوط اصلي و فرعي راه آهن كشور، 23 درصد آن در 8 سال گذشته ا حداث شده كه معادل 3085 كيلومتر است. از سوي ديگر وزارت راه وشهرسازي هم اكنون احداث 8 هزار كيلومتر خطوط اصلي و فرعي راه آهن را مديريت مي كند.

لازم به ذكر است؛ظرفيت بنادري تجاري كشور با 71 ميليون تن افزايش در دولت هاي نهم و دهم به 184 ميليون تن و ظرفيت كانتينتري بنادر تجاري با 5225 TEU افزايش در 8 سال گذشته به 7100 TEU رسيد.

  اين گزارش مي افزايد، در حالي كه طرح مسكن مهر با تخصيص زمين رايگان و با تبديل واسطه هاي مالكيتي به مديريتي در فرآيند توليد مسكن نشان داد مي توان پيشرفت توأم با عدالت را بصورت همزمان اجرايي كرد، 2 ميليون و 180 هزار واحد مسكوني شهري و يك ميليون و 600 هزار واحد مسكوني روستايي در قالب اين طرح و با استفاده از تسهيلات آن ساخته و تحويل متقاضيان شدند كه ميزان نوسازي واحدهاي مسكوني روستايي در مقايسه با 8 سال قبل از دولت نهم و دهم رشد 12.6 برابري را نشان مي دهد.

براساس اين گزارش، از تعداد 13 هزار و 103 طرح هادي اجرا شده تا كنون، 8 هزار و 878 مورد آن در دولت هاي نهم و دهم اجرا شد كه رشد 2.6 برابري نسبت به دولتهاي هفتم و هشتم را نشان مي دهد.

بنابراين گزارش، بررسي آمارها نشانگر به بهره برداري رسيدن 110 پروژه درماني و اضافه شدن 8145 تخت بيمارستاني توسط وزارت راه و شهرسازي در دولت هاي نهم و دهم است ، درحالي كه در دو دولت قبلي 66 پروژه بيمارستاني بيمارستاني احداث شده بود.

اين گزارش حاكي است در حال حاضر 94 پروژه بيمارستاني با ظرفيت مجموع 20 هزار و 596 تخت توسط دولت در دست اجرا است.

در اين گزارش آمده است: در 8 سال گذشته ظرفيت صنعتي سازي مسكن از 2.5 درصد به 34.5 درصد افزايش يافت كه حاكي از رشد 13.8 برابري عملكرد دولت هاي نهم و دهم نسبت به دو دولت قبلي خود در اين زمينه است.

اين گزارش مي افزايد: بازسازي سالن اجلاس سران در مدت كمتر از 6 ماه براي برگزاري باشكوه اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در سال 1391 در كنار بازسازي 10 هزار واحد مسكوني دايمي، ساخت و نصب 10 هزار كانكس اسكان موقت و ايجاد 10 هزار واحد نگهداري دام پس از زلزله آذربايجان شرقي در مدت 3 ماه از ديگر اقدامات وزارت راه و شهرسازي در 8 سال گذشته است.

برپايه اين گزارش با وجودي كه در دولت هاي نهم و دهم شاهد رشد سه برابري تعداد وسايل نقليه و افزايش چشمگير تعداد سفرهاي جاده‌اي نسبت به گذشته بوديم ،‌ انجام اقدامات پيش گيرانه سبب جلوگيري از افزايش تلفات رانندگي و آغاز روند كاهشي تلفات شده است.

در گزارش ارائه شده آمده است ميزان كل بار جابه‌جا شده در دولت نهم و دهم 406 ميليون تن و تعداد مسافر جابجا شده با سفرهاي عمومي 273 ميليون نفر است كه در مقايسه با دولت هاي هفتم و هشتم به ترتيب از رشد 4/1 و 1/1 درصدي برخوردار بوده اند.

همچنين ميزان ترانزيت كالا از 5.1 ميليون تن در دولت هاي هفتم و هشتم به 12 ميليون تن در هشت سال گذشته افزايش يافت كه حاكي از رشد 2.4 درصدي عملكردي دولت هاي نهم و دهم در اين زمينه است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار