معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری گفت: این استان، ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید شیر کشور را داراست.

 

فرشاد زمانی، میانگین تولید روزانه شیر هر دام در استان چهارمحال و بختیاری را، 15 لیتر عنوان کرد و افزود: در صورت استفاده از حداکثر ظرفیت های موجود در این استان با به کارگیری طرح های تحقیقاتی و با توجه به تعداد دام موجود می توان تولید شیر هر دام را به 30 لیتر در روز افزایش داد.
زمانی با بیان اینکه پراکندگی و دامنه تغییرات تولید شیر در استان چهارمحال و بختیاری زیاد است، افزود: این موضوع بیانگر این نکته است که در برخی گاوداری ها تولید شیر هر دام، 10 لیتر و در برخی دیگر، 30 لیتر در روز است.
زمانی با بیان نبود تناسب بین دام و علوفه مورد استفاده در دامداری ها، رعایت این تناسب و کاهش ضریب تبدیل غذا را از دیگر اولویت ها و نیاز اصلی بخش دامداری و دامپروی استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.
وی اظهارداشت: اگر میزان ویتامین ها و مواد معدنی استفاده شده در مواد غذایی دام به میزان کافی و با رعایت تناسب نباشد تغذیه بیش از نیاز دام کمبود این پروتئین ها را جبران نمی کند و هزینه ای مازاد بر دامدار تحمیل می شود.

زمانی گفت: در صورت رعایت تناسب غذایی و کاهش ضریب تبدیل می توان با همین میزان علوفه مورد استفاده در دامداری ها، میزان شیر و فرآورده های بیشتری با قیمت تمام شده کمتری تولید کرد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در بخش کشاورزی به ویژه تولید گندم نیز می توان محصولات با ارقام با کیفیتی کشت کرد که با افزایش پروتئین گلوتن در آن، نان با کیفیت بیشتر و خاصیت بهتری تولید کرد.

زمانی انجام تحقیقات را زیربنای توسعه کشاورزی عنوان و بر اجرای پروژه های تحقیقاتی پیش از هر اقدام کشاورزی تاکید کرد.

استان چهارمحال و بختیاری با حدود دو میلیون و 700 هزار راس دام سبک و سنگین و تولید سالانه 250 هزار تن شیر،  2.5 درصد از تولید شیر کشور را به خود اختصاص داده است./س

برچسب ها: قطب ، تولید ، شیر ، کشور ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.