يکي از احزاب اصلاح‌طلب كه همزمان با آغاز به كار دولت نهم، فعاليت خود را آغاز کرد، اعتماد ملي بود.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، يکي از احزاب اصلاح‌طلب كه همزمان با آغاز به كار دولت نهم، فعاليت خود را آغاز کرد، اعتماد ملي بود.

"مهدي كروبي"، كانديداي شكست خورده انتخابات رياست‌جمهوري نهم به دنبال نااميدي از اصلاح طلبان با کناره گيري از دبيري مجمع روحانيون مبارز جرقه تشکيل حزب اعتماد ملي را زد.

وي هدف از تاسيس اين حزب و راه‌اندازي روزنامه اعتمادملي را آماده شدن براي انتخابات دهم رياست‌جمهوري و نهادينه كردن تحزب در كشور اعلام کرد. 

كروبي که پيش از اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز بود با عدم حمايت اين مجمع از خود در انتخابات 84 فکر تشکيل يک حزب مستقل را در سر پرواند.

مهدي کروبی که راه خود را از اصلاح‌طلبانی که پیشرو خوانده می‌شوند، جدا کرده، ‌بارها در اظهارات خود نشان داده است که اهل ائتلاف با هیچ حزب و گروهی نیست و تمایل دارد که به طور مستقل راه خود را ادامه دهد. وی که توانسته بود در شرایط حساس، مجمع روحانیون مبارز را تشکیل و بیست و پنج سال حرکت آن را تداوم بخشد، پس از انتخابات ریاست جمهوری نهم تشکیلات سابق خود را ترک و حزب جدید اعتماد ملی را سازمان داد.

دلخوری کروبی از دوستان مجمعی‌اش به دلیل عدم حمایت از او در انتخابات نهم را می‌توان یکی از دلایل جدایی وی از مجمع روحانیون دانست، اما به نظر می‌رسد این دلیل اصلی‌ترین این جدایی نبود، بلکه کروبی به این جمع‌بندی رسید که دیگر نمی‌توان در چارچوب محدود یک تشکیلات به کار ادامه داد. 

وي نیازمند گسترش تشکیلات به همه اقشار و گروهها و نه فقط روحانیون بوده این تغییر رویکرد شرایط بهتری را برای کروبی جهت استفاده از نیروهای علاقمند به کار سیاسی و تشکیلاتی فراهم می‌کرد. 

کروبی در مصاحبه‌ای در خصوص جدایی خود از مجمع روحانیون مبارز گفت: «من به تک ‌تک اعضای مجمع علاقه‌مندم. از آنها هم دلگیر نیستیم، اما احساس می‌کنم الان لازم است نقش جدیدی ایفا کنم. استقبال وسیعی هم که از ایده من برای تشکیل حزب جدید به عمل آمد، نشان داد من در تشخیص خود اشتباه نکرده‌ام، در مورد آنچه در مجمع گذشت، اکنون دیگر مهم نیست که ناشی از نقص من بوده یا کوتاهی دیگران یا اشکالات یک تشکل روحانی. مهم این است که ثابت شد نمی‌توانیم از سایر اقشار نیز استفاده کنیم، مثلاً نمی‌توانستیم از چهار تا دانشگاهی به همکاری دعوت کنیم. بعد از این مشکل بروز می‌کرد که فرهنگ سیاسی اینها با فرهنگ سیاسی آنها متفاوت بود.»
 
شاید مهمترین و اصلی‌ترین انگیزه کروبی برای تشکیل حزب اعتماد ملی و وسیع کردن دایره کار تشکیلاتی و سیاسی‌اش، توجه او به ضرورت‌های حضور در صحنه‌های سیاسی و کسب قدرت از راه‌های قانونی در گذشته بوده است.
 
ابوالفضل شكوري، مهدي كروبي، رسول منتجب‌نيا و محمدباقر ذاكري؛ چهار عضو مجمع روحانيون بودند كه در سال 84 با تشكيل حزب اعتمادملي، راه خود را از اين تشكل روحاني جدا كردند. 

حزب اعتماد ملي در طول چهار سال فعاليتش جلسات هفتگي خود را به طور منظم برقرار كرد. تا هنگامه انتخابات رياست‌جمهوري دهم، اوضاع اين حزب به گفته مهدي كروبي بر وفق مراد بود اما در زمان آغاز مباحث انتخاباتي برخي اعضاي اين حزب ساز ناهماهنگ كوك كردند و عنوان داشتند كه در انتخابات رياست‌جمهوري دهم از ميرحسين موسوي حمايت خواهند كرد. 

اين امر در حالي بود که اعضاي اصلي حزب اعتماد ملي حمايت خود از كانديداي ديگر را اعلام كرده‌اند اما برخي افراد سرشناس احزاب ديگر به ياري كروبي آمدند كه از آن جمله مي‌توان به غلامحسين كرباسچي، دبير كل حزب كارگزاران و علي ابطحي، عضو مجمع روحانيون مبارز اشاره كرد كه احزاب‌شان از حاميان اصلي ميرحسين موسوي بودند اما آنها به صف ياران كروبي در انتخابات پيوستند.
 
نگاهی به اسامی 52 نفره عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس ششم، مهمترین و اصلی‌ترین اعضای شورای مرکزی و یاران کروبی در حزب اعتماد ملی را تشکیل می‌دهند.

برخی از این اعـضا عبـارتند از: 

1- رسول منتجب‌نیا 2- ابراهیم امینی 3- جواد اطاعت 4- عبـدالحسین مـتقـدایـی 5- مـحمد جـواد حـق‌شـنـاس 6- الیـاس‌ حـضرتی 7- رضـا حجـتـی 8-سـیدرضا نـوروززاده 9- اسـماعیل گـرامی مـقدم 10- محـمدرضا خبـاز 11 - محمدباقر ذاکری 12- آزادی آزادمنش 13- رسول مهرپور 14- مـهدی آیتی 15- مهرانگیز مروتی 16- رضا انصاری 17- محمدصادق جوادی حصار  
18- محمد زمانی قمی 19- سیدرسول موسوی 20 – عبدالرضا سپهوند و ...  
 
پس از برگزاري انتخابات دهم و قضاياي پس از آن دفاتر برخي احزاب همانند مشاركت و اعتمادملي از سوي دادستاني تهران پلمپ شد. 

مهدي کروبي با القای احتمال دروغین  تقلب در انتخابات، این ذهنیت را تقویت نموده و زمینه نا آرامی و آشوبهای مدنی و اعمال فراقانونی را فراهم ساخت.

وي با حضور خود در تجمعات غير قانوني پس از انتخابات 88 و همچنین صدور بیانه‌هایی پی درپی و متعدد و همچنین تهمت‌های ناروا علیه نظام اسلامی نظیر شکنجه و آزار جنسی زندانیان، طرفداران اندکش را به ادامه تجمعات تحریک می کرد و متاسفانه هنوز هم از اقدامات خود پشیمان نیست بلکه بر مواضع خود اصرار دارد.

حزب مشاركت از آن پس ، جلسات شوراي مركزي را در خانه اعضا ادامه داد اما حزب اعتماد ملي فعاليت‌هاي خود را متوقف كرد و تعدادي از اعضاي استان‌ها از ادامه فعاليت در اين حزب انصراف دادند. 

پس از انتشار خبر عدم برگزاري جلسات هفتگي حزب اعتمادملي، قائم مقام اين حزب به توضيح وضعيت اين حزب چهارساله پرداخت. 

رسول منتجب‌نيا گفته است که حزب اصولا فعالیتی در حال حاضر ندارد و به طور کامل تعطیل است.  

وی همچنين تاکید کرده که برخي استان‌ها فعاليت خود را تعطيل كردند و منتظر مركز ماندند و برخي استان‌ها هم فعاليت خود را همچنان ادامه مي‌دهند و يكي، دو تا از استان‌ها نيز به خاطر اختلافي كه بين خود داشتند و از مركز نظارتي بر آنها انجام نگرفت، اطلاعيه دادند ‌يا اينكه اظهارنظرهايي كردند كه خلاف قواعد حزبي بوده است و مخالفان نيز همين را بهانه كردند و گفتند حزب در برخي استان‌ها دچار انشعاب و تعليق شده است. 

همانطور كه منتجب‌نيا اشاره كرد، تعدادي از دفاتر اين حزب اعلام انحلال كردند كه از آن جمله نيز مي‌توان به دفاتر استاني كردستان، كهگيلويه‌و‌بوير‌احمد و قزوين اشاره كرد.
 
دفتر مركزي اين حزب نيز پس از انتخابات دچار مشكلاتي شد،‌ به‌گونه‌اي كه اخباري مبني بر افزايش انتقاد‌هاي دروني نسبت به مواضع دبير كل منتشر شده كه صحت آن مشخص نيست. 

پس از آن حزب اعتماد ملي فعاليت بيروني خود را ادامه نداد اما منتجب‌نيا تاكيد داشت با رفع پلمپ دفتر اين حزب در تهران ، جلسات هفتگي همانند گذشته برقرار خواهد شد و انسجام به دفاتر استاني باز مي‌گردد اما پس از آن حزب دچار مشكلات جدي شده و بازگشت آن به شرايط قبل دشوار شد.

پس از آن عباس‌زاده مشکيني رييس کميسيون ماده ده احزاب در مورد بررسي‌هاي انجام شده درباره حزب اعتماد ملي و چگونگي فعاليت اين حزب گفت: بناي كميسيون ماده 10 احزاب بر اين بوده كه با سعه‌صدر، بين عملكرد تشكيلاتي حزب و يك كانديداي ناكام انتخابات رياست جمهوري كه عضو اين حزب بوده تفكيك قائل شود و رفتارهاي آن كانديدا را به حساب اين حزب نگذارد.
 
وي افزود: ما قبلا هم گفته‌ايم علاقمنديم متوليان اين حزب موضع خودشان را در قبال برخي رفتارها كه خواسته يا ناخواسته ممكن است در افكار عمومي به حساب حزب گذاشته شود، مشخص كنند و اگرچه برخي از اعضاي اين حزب به مناسبت‌هاي مختلف يا در برخي مصاحبه‌ها سعي كردند موضع حزب اعتماد ملي را از موضع فرد ياد شده تفكيك كنند؛ اما هنوز در اين راستا هيچ مطلبي به طور رسمي به كميسيون ارسال نشده است.

پس از آن فعاليت حزب اعتماد ملي به صورت کمرنگ پيش رفت تا زمان انتخابات رياست جمهوري يازدهم و انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني به عنوان منتخب مردم در دولت يازدهم.

چند روز پيش محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اعلام خبر آغاز فعالیت مجدد حزب اعتماد ملی اظهار داشت: شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یک بار بعد از انتخابات تشکیل جلسه داد و چندین مطلب را مورد بحث و چند مصوبه هم داشت.
 
عضو شورای مرکزی اعتماد ملی با اعلام خبر آغاز فعالیت مجدد این حزب، گفت: قرار بر این شده تا پایان سال جلسات به صورت فصلی برگزار شود و جلسه تابستان نیز در شهریورماه برگزار خواهد شد.

حق شناس همچنین خاطر نشان کرد: سومین مصوبه این بود که اگر آقای روحانی تمایل داشته باشد، حزب این امکان را به اعضای خودش می دهد که با رئیس جهمور همکاری کنند و حزب رسماً آمادگی خود را برای همکاری های لازم با دولت جدید اعلام می کند.  
 
وی اضافه کرد: آخرین مصوبه نیز این بود که شورای مرکزی جلسات خود را به دفتر سیاسی حزب محول کند و دفتر سیاسی با هماهنگی قائم مقام حزب بتواند در غیاب شورای مرکزی، تصمیم گیری و امور را دنبال کند.

نکته جالب توجه اين است که حق شناس با بیان اینکه شورای مرکزی تا پایان سال جلسات فصلی را برگزار خواهد کرد، اظهار داشته است " قرار شد جلسات غیرفصلی را دفتر سیاسی حزب با نظر قائم مقام حزب یعنی منتجب نیا برگزار و بتوانیم مسائل را مورد بحث قرار دهیم؛ در صورتی هم که تصمیمی گرفته شد، با تایید قائم مقام حزب آن تصمیم اجرایی شود. "

انتهاي پيام/

برچسب ها: احزاب ، اصلاح طلب ، جلسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار