«سبعاوی ابراهیم الحسن»، برادر ناتنی صدام حسین، هفته گذشته به علت بیماری سرطان جان خود را از دست داد. سبعاوی که پس از سقوط صدام محکوم به اعدام شده بود، به علت وضعیت جسمانی اش به بیمارستان زندان منتقل شد. وی از آخرین بازماندگان ذکور خانواده صدام حسین بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه پراوداي روسيه، در سال 2003، در پی تجاوز آمریکا به خاک عراق، سبعاوی به سوریه گریخت و در سال 2005 به عراق منتقل شد و در آنجا به علت اتهام به رهبری و کمک به عملیات های ضدشورشی دستگیر شد. در لیست سیاه آمریکا، سبعاوی 36امین نفر از 55 عراقی بود که آمریکا به دنبال دستگیری شان بود.

در 1991، در جنگ ایران و عراق، سبعاوی الحسن ریاست بخش اطلاعات و امنیت جنگ را بعهده داشت و بعدها مشاور صدام حسین شد. پسر وی، ایمان سبعاوی ابراهیم نیز راه پدرش را ادامه داد و سرباز شد. او نیز در تکریت، زادگاه صدام حسین، دستگیر و به حبس ابد محکوم شد اما بعدها از زندان فرار کرد.

تا پیش از جنگ با ایران، دولت صدام از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و صنعتی وضعيت بدي نداشت. اما خیلی زود به سبب جنگ با ایران و دیگر کشورهای همسایه و بعدها درگیری با غرب، عراق به سرزمینی سوخته تبدیل شد و صدام حسین به اتهام قتل 148 شیعه عراقی در دسامبر 2006 به دار آویخته شد. 

صدام در خانواده ای فقیر به دنیا آمد. پدرش،«حسین المجید»، کشاورز فقیری بود که مدتی پس از تولد صدام درگذشت. مادرش،«صبحهطلفاحالمسلط»،زنی بود که باوجود انزوای زنان آن زمان عراق، اقتدار زیادی در خانه داشت. صدام پس از مرگ مادرش مقبره بزرگی برای وی در تکریت بنا کرد.

«ابراهیم الحسن»، ناپدری صدام حسین، چوپانی بیسواد بود. پسران وی -برادران صدام حسین- توانستند با استفاده از روابط خانوادگی شان در آژانس های امنیتی و اطلاعاتی کشور مقامات بالایی کسب کنند. صدام در 20 سالگی به حزب بعث پیوست.  یک سال بعد، در پی کودتایی نافرجام به مصر گریخت و پس از قدرت گرفتن حزب بعث در عراق به آنجا بازگشت. در 1968، معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب شد و پس از گذشت ده سال فرمانروای مطلق عراق گردید. 

دوره ریاست جمهوری صدام 23سال به طول انجامید. تنها 6 نفر از نسل وی محسوب میشوند: سه دختر به نام های «رغد»،«رعنا» و «حلا» و دو پسرش «عدی» و «قصی». گفته میشود صدام پسر سومی از همسر دومش «سمیرا شاه بندر» دارد. ازدواج اول صدام با «ساجده طلفاح» بود که در سال 1963 صورت گرفت. قرار این ازدواج از زمانی که صدام پنج ساله و ساجده هفت ساله بود گذاشته شده بود. انها یکدیگر را برای اولین بار در روز عروسی شان دیدند. ساجده دختردایی صدام بود و از وی صاحب 5 فرزند شد. 

«عدی»، پسر بزرگ صدام حسین، در 28 ژوئن 1964 متولد شد. وی به خشونت و ددمنشی معروف است. ده ها روزنامه و پرطرفدارترین ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی عراق زیر دست او بود. طبق گزارش یک موسسه آماری آمریکایی،میزان خالص سرمایه های وی به صدها میلیون دلار میرسید. او از راه های دیگر، مانند صنعت غذايي نیز درآمد داشت. صادرات نفت، بخش اعظمی از اقتصاد داخلی و همچنین مسائل مربوط به تحریم های بین المللی نیز تحت نظارت عدی بود.
به گفته نزدیکان وی، رفتار عدی با بیشتر شدن ثروتش بدتر میشد. هرچه درآمدش بیشتر میشد، وحشیانه تر عمل میکرد. شاید معروف ترین عمل وحشیانه اش، قتل پیشخدمت مخصوص صدام باشد. وی پس از این اقدام تبعید شد.

میزان قدرت و ثروت عدی همیشه رمزآلود بوده است. گمان بعضی ها این است که این پسران صدام بودند که امنیت شخصی وی را تامین میکردند. طبق گزارشات روزنامه نیوزویک، جای شک داشت که صدام رئیس خانواده و پسران خود باشد؛ گویا برعکس به نظر میرسید. عدی با زنان زیادی روابط نامشروع داشت و رابطه با زنان برایش سرگرمی بود. عدی و برادرش قصی در 22 جولای 2003 در حمله نیروهای آمریکایی در شمال عراق کشته شدند. 

اطلاعات زیادی درباره «قصی»، پسر دوم صدام، در دسترس نیست. وی در 16 می 1966 به دنیا آمد و رئیس نیروهای امنیتی صدام بود. کار او محافظت از وزرا و مقامات حزب بعث بود و هرگاه هریک از آنها دیگر مورد تایید صدام نبود، وی را دستگیر میکرد. از وظایف دیگر وی میتوان به نظارت بر مناطق کردنشین و بازرسان تسلیحات سازمان ملل متحد اشاره کرد. به گفته برخی، پس از اینکه عمویش از کشور گریخت و کشته شد، قصی وظیفه انتصاب مقامات اصلی فرماندهی را در دولت صدام به عهده گرفت.

به گزارش منابع سرآمد خبری عراق، قدرت سیاسی «قصی» بیش از قدرت برادرش «عدی» بود. احمد چلبی رئیس کنگره ملی عراق و رئیس گروه مخالفان بیان کرد که قصی بعنوان رئیس نیروهای امنیتی نسبت به عدی نفوذ بیشتر بر پدرش داشت. قصی ازدواج کرده بود و سه فرزند داشت. پسر بزرگش، مصطفی حسین، همراه پدر و عمویش در 2003 در موصل کشته شد.
«رغد حسین»، دختر بزرگ صدام، در دوم سپتامبر 1968 متولد شد. در اواخر جنگ عراق وی به اردن گریخت. اکنون دولت عراق به اتهام حمایت و کمک مالی به شورشیان و حزب بعث به دنبال او است. بااین حال، پادشاه اردن از تحویل دادن رغد به دولت عراق ممانعت میکند. رغد با حسین کامل ازدواج کرد و از وی صاحب 5 فرزند شد.

«رعنا حسین»، دختر دوم صدام، در 1971 به دنیا آمد. او نیز مانند رغد به اردن فرار کرد و آنجا از حقوق پدرش دفاع کرد. رعنا با صدام کامل ازدواج کرد و صاحب 4 فرزند است.

«حلا حسین»، دختر سوم صدام، در 1972 به دنیا آمد و میگویند صدام او را بیش از بقیه دخترانش دوست داشت. صدام در سال 1998 ازدواج حلا با کامل مصطفی عبدالله سلطان را ترتیب داد. او نیز مانند خواهرانش با دو فرزندش به اردن فرار کرد. درباره دختران صدام اطلاعات بسیار کمی وجود دارد. در سال 2003 که نیروهای آمریکایی به بغداد رسیدند، صدام دستور داد تمام اسناد مربوط به فرزندانش را ازبین ببرند. نزدیکان خانواده صدام میگویند که «حلا» روابط تیره ای با «عدی» داشت.
«علی حسین»، ثمره ازدواج صدام با سمیرا شاه بندر، در سال 1982 متولد شد. آوردن نام او همیشه برای رسانه ها تابو محسوب میشد. کسانی که جرات میکردند نام او را در رسانه ها بیاورند، با خشونت رژیم صدام مواجه میشدند. بااینهمه، صدام بسيار سمیرا را دوست داشت. او سمیرا را مجبور کرد از همسرش، نورالدین صفی، که مدیر هواپیمایی عراق بود طلاق بگیرد. علی هم اکنون 31 سال دارد. در پی تجاوز آمریکا، وی به همراه مادرش از عراق فرار کرد. آنها ابتدا به لبنان و سپس به کانادا رفتند. گفته می‌شود به محض اینکه حمله آمریکا به عراق قطعی شد، صدام به تمام اعضای خانواده اش دستور داد که از عراق فرار کرده و از کشورهای دیگر پناهندگی بگیرند. صدام به تمام آنان سرمایه ای کامل برای شروع یک زندگی جدید را داد.

امسال دهمین سالگرد حمله ی امریکا به عراق است. کشور عراق در تلاش است که از این نزاع سیاسی و تنش های فرقه ای رهایی یابد. امید به ثبات اقتصادی و تجلی حقوق بشر در عراق به تحقق نرسید. اعضای خانواده صدام که از تعقیب و مرگ گریختند، همگی در کشورهای دیگر زندگی میکنند و از دور شاهد اتفاقات عراق هستند درحاليکه تبعات جنايات و خوشگذراني ها و ريخت و پاش هاي آنها را هنوز مردم عراق مي بينند.


برچسب ها: صدام ، جنایت ، عراق ، خانواده ، عدی ، قصی ، رغد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار