مدیركل انتقال خون استان كرمان گفت : به استناد استفتائات از مراجع گرانقدر تقلید، اهدای خون نه تنها باعث ابطال روزه نمی شود بلكه واجب كفایی هم شمرده شده است.

دکتر مهدیزاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با اشاره به اینکه كاهش اهدای خون در ماه مبارک رمضان موجب كاهش ذخایر خونی می شود ، خاطرنشان کرد: هزار و 200 بیمار تالاسمی در استان برای بقای خود نیازمند دریافت حداقل دو بار خون در ماه هستند بطوریكه 35 تا 40 درصد خون تولیدی به مصرف بیماران تالاسمی می رسد.

وی با بیان اینکه پایگاه های انتقال خون کرمان ، سیرجان ، رفسنجان ، جیرفت ، بم وکهنوج در ماه مبارک رمضان در ساعات اداری آماده خدمت به شهروندان هستند ، خاطرنشان کرد: مرکز اهدای خون شریعتی (روبروی مسجد جامع کرمان ) تا دو ساعت بعد از افطار نیز به همشهریان روزه دار خدمات ارائه می کند.

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به اینکه در شب های قدر مراكز اهدای خون با ازدحام جمعیت مواجه می شود از اهدا كنندگان خواست به شب های دیگر نیز برای اهدای خون توجه داشته باشند تا میزان اهدای خون به طور متعادل در ماه مبارك رمضان توزیع شود.

دکترمهدیزاده خاطرنشان کرد: هم اکنون در استان به همه‌ گروه‌ های خونی نیاز است، اما نیاز به گروه‌ های خون منفی بیشتر است.

وی برای اطلاع اهداکنندگان خون سالم یادآورشد: به همراه داشتن كارت ملی ، سن بالاي 17 سال و كمتر از 65 ، وزن بالاي 50 كيلوگرم ، برخورداري از سلامت كامل جسمي به تشخيص پزشك پايگاه ، رعايت فواصل زماني سه ماه براي آقايان و4 ماه براي خانمها از شرایط اهدا کنندگان خون است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت : برای جلوگیری از ضعف و بی حالی، بعد از اهدای خون توصیه می شود روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات به ویژه نوشیدنی های شیرین مصرف و در صورت امکان، در همان ساعات آغازین صبح به مراكز اهدای خون مراجعه شود./س


برچسب ها: اهدای ، خون ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.