قوانین جدید اتحادیه اروپا که شهرک های صهیونیستی را سرزمین های اشغالی نامیده و سرمایه گذاری در آنها را محدود کرده ، واکنش شدید مقامات اسرائیلی را در پی داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  سی ان ان، اتحادیه اروپا از مدت ها پیش ساخت و ساز شهرک ها در سرزمین های اشغالی را غیر قانونی می دانسته و اکنون با صدور دستور العمل هایی سرمایه گذاری بر روی این پروژه ها را محدود کرده است.

فنولا سوئینی خبرنگار« سی ان ان» از بیت المقدس گزارش داد: بر اساس این دستورالعمل ها تجارت و تبادلات تجاری با این شهرک ها در کرانه باختری، قدس و بلندی های جولان ممنوع و خلاف قوانین بین المللی اعلام شده است.

این قوانین از سال آینده اجرا خواهد شد و طبق آن اتحادیه اروپا حتی پرداخت بورسیه دانشگاهی در برخی از مناطق را متوقف خواهد کرد.

این قوانین به زودی منتشر خواهد شد و تمامی بیست و دو عضو اتحادیه اروپا ملزم به رعایت آن خواهند شد و این مسئله نگرانی اسرائیلی را به همراه داشته است.

سوئینی افزود: در بسیاری از موارد تاثیر این قوانین بر اقتصاد اسرائیل نمایشی خواهد بود. از هشت میلیارد و سیصد میلیون دلارتجارتی که اسرائیل با اتحادیه اروپا دارد، تنها بیش از دویست میلیون دلار به شهرک ها اختصاص دارد. اما شکی نیست که این اقدام پیامی است که ممکن است این اقدامات به فراتر از کرانه باختری، قدس شرقی و بلندی های جولان توسعه پیدا کند.
در پی این اقدام برخی از جناح ها در اسرائیل خواستار تدابیر پیشگیرانه اسرائیل علیه اتحادیه اروپا شده اند.

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با نشریه آلمانی دی ولت گفته است: این اقدامی اشتباه است و تلاشی برای مجبور و محدود کردن مرزهای اسرائیل از طریق فشارهای اقتصادی است.

این اقدام در هر زمانی اشتباه است اما در زمانی که جان کری وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای وارد کردن شرکای خاورمیانه در مسیر مذاکرات است از همیشه اشتباه تر است. موضع نابرابر اروپایی ها باعث سخت تر شدن مواضع فلسطینی ها و از دست دادن اعتماد اسرائیلی ها می شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار