به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی در هفمین جلسه درس تفسیر خود که درجمع نمازگزاران مهدیه مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه «لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ» به ادامه تفسیر سوره مبارکه «بینة» پرداخت.
وی با اشاره به کلمه«مِنْ» در این آیه به تفاوت دو گروه «أَهْلِ الْکِتَابِ» وَ«الْمُشْرِکِینَ» پرداخت و افزود: برخی «من» در این آیه را به معنای تبعیضیه گرفته اند به این معنا که بعضی از اهل کتاب و مشرکان کافر هستند.
امام جمعه مشهد اشکال وارد شده به این معنای «من» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: بعضی اشکال وارد کرده اند که اگر «من» به معنای تبعیضیه باشد، برخی از مشرکان و اهل کتاب کافر می شوند در حالی که همه آنها کافر هستند.
وی با نقل روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) درباره اینکه با اهل کتاب مانند مسلمانان معامله می شود، گفت: اما با زنان اهل کتاب ازدواج نکرده و ذبیحه آنها را نخورید، به استناد این روایت پیامبر اسلام برخی از فقها و همچنین رهبر معظم انقلاب قائل به طهارت اهل کتاب شده اند.
وی با تاکید براینکه یاد مرگ سبب دوری از دنیا می شود، گفت: جوانان تا وقتی به پیری نرسیده یا آن را احساس نکنند، فاصله زندگی تا مرگ را مانند جاده ای صاف و هموار می بینند، در حالیکه مرگ برای افراد مسن مانند گودالی است که بر لبه آن ایستاده اند.
آیت الله الهدی با بیان اینکه اگر کسی معاد را باور کند، مقام های دنیوی در نزدش بی ارزش می شود، تصریح کرد: جوانان به لحاظ این فاصله زمانی و مکانی حساب و اندیشه ای برای آینده خود ندارد،اما امیرشدن، مقام، ثروت و... برای افراد 80 ساله که می دانند در دو قدمی گودال قبر قرار دارند بی تفاوت است چرا که معمولا در این سن به باور مرگ دست یافته اند.
عضومجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: کسانی که معاد را خیال کرده اند آزاد و بی پروا دست به هر کاری می زنند و گرنه باور و مبانی اعتقادی معاد وابستگی به قدرت ، جاه و مقام، ثروت و دنیا نیست.
وی با بیان اینکه حفظ قدرت و مقام سیاسی گاهی ایمان را زیر سوال می برد، تاکید کرد: هیچ وقت به ایمان خود مطمئن نشوید، چرا که بزرگترین بحران ها و چالش ها که ایمان انسان را به خطر می اندازد، مسائل سیاسی است.
آیت الله الهدی در ادامه با بیان اینکه «بینة» از دوماده اشتقاق می شود، اظهار کرد: این واژه از بیان به معنای واضح و روشن و همچنین به گفته برخی مفسرین از بینونة به معنای جدایی ( حق و باطل) اشتقاق می شود.
عضومجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: به طور مثال «بینة» می تواند دلیلی بر اثبات خدا باشد و مشرک را باطل کند.
وی به توضیح واژه «بینة» در کتاب راغب اصفهانی پرداخت و گفت: راغب اصفهانی در یکی از کتاب هایش از «بیان» به معنای دلیل واضح و روشن کمک گرفته که ممکن است دلیل عقلی یا حسی و ممکن است گاهی دلیل عقلی روشن تر از دلیل حسی باشد.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه گاهی «بینة» دلیل حسی است، عنوان کرد: تعلق و مالکیت اموال از جمله این موارد است که وجود دو شاهد عادل«بینة» و دلیلی برای ادعاها و انواع مدعیان است.
آیت الله الهدی با اشاره به برخی تفاسیر دیگر پیامبر عظیم الاشان اسلام(ص) را «بینة» عنوان کرد و افزود: هرکس ادعایی پیامبری کرد بایدبر این ادعای رسالت خود بینه و دلیلی بیاورد، نبی مکرم اسلام از این جهت «بینة» خوانده می شوند که هنگام مبعوث شدن به رسالت در سن 40 سالگی شخصیت خود پیامبر (ص) جدای از معجزه ایشان دلیل واضح و روشنی بر پیامبری وی بود.
وی با بیان اینکه خداوند می فرماید اولین مخلوق من نور است، تصریح کرد: پیغمبر(ص) در ساختار روحانی اولین آفریده خداوند است چرا که پیامبر(ص) نیز نوری برای هدایت بشر است.
عضومجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: زمینه و مقدمه سازی رسالت پیامبر(ص) از ولادت تا بعثت دلیل واضحی بر «بینة» بودن حضرت محمد (ص) است و روایات و داستان های فراوانی زندگی پیامبر و همچنین اشاره های تورات و انجیل و بر این موضوع گواه هستند.
آیت الله علم الهدی در ادامه گفت: برخی از مفسران منظور از «بینة» را ملائکه و برخی دیگر وحی عنوان کرده اند که هیچ یک از این دو صحیح نیست چرا که در آیه بعد از «رسول » من الله آمده است./س