طرفداران محمد مرسی تظاهرات جدیدی را برای روز جمعه در قاهره با هدف درخواست بازگشت رئیس جمهور اسلام‌گرای برکنار شده مصر پیش بینی کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ; این درخواست یک روز پس از هشدار عدلی منصور رئیس جمهور موقت و ارتش مصر درباره هر گونه « توسل به خشونت» مطرح می شود.این تظاهرات به درخواست اخوان المسلمین، قرار است عصر و پس از نماز جمعه از 18 مسجد در محله های مختلف قاهره شروع شود.گروه های تظاهرکننده قرار است به سمت محل هایی که اسلام‌گرایان از حدود سه هفته پیش در اشغال خود دارند یعنی مسجد الرابعه العدویه در حومه شمال غربی پایتخت و اطراف دانشگاه قاهره در محله جیزه که به مرکز شهر نزدیک تر است ، حرکت کنند.

تجمعات مخالفان مرسی نیز در میدان تحریر و نزدیک کاخ ریاست جمهوری پیش بینی شده است. تجمعات نیروهای ضد مرسی با هدف برکنار کردن مرسی از قدرت به هدف خود رسید اما در عین حال، این تجمعات در مقایسه با تجمعات روزهای اخیر اسلام‌گرایان گستردگی کمتری دارد.
منصور پنجشنبه شب در سخنانی که از تلویزیون پخش شد اطمینان داد به مبارزه برای برقراری امنیت در برابر خواست اسلام‌گرایانی که همچنان تظاهرات خیابانی برگزار می کنند ، ادامه خواهد داد.خشونت ها پس از برکناری مرسی در سوم ژوئیه به کشته شدن بیش از 100 نفر منجر شده است.

بیش از 50 نفر نیز هشتم ژوئیه در برابر ستاد گارد جمهوری کشته شدند و این در حالی است که هفت نفر دیگر نیز دوشنبه شب در قاهره در درگیری ها در حاشیه تظاهرات جان خود را از دست دادند.منصور تاکید کرد :« ما در زمان سرنوشت ساز تاریخ مصر هستیم و برخی می خواهند ما را به سمت ناشناخته ها به پیش ببرند.» رئیس جمهوری موقت مصر یک قاضی حرفه ای است که چهارم ژوئیه برای تصدی این مقام سوگند یاد کرد .

در حالی که ارتش همچنان مرسی را در بازداشت دارد و موجی از بازداشت ها در میان اعضای اخوان المسلمین صورت گرفته است ، این گروه با هر گونه گفتگو با منصور مخالفت و اعلام کرده است به تجمعات خود برای درخواست بازگشت مرسی به راس کشور ادامه خواهد داد.ارتش نیز درباره هر گونه تخطی از بیان صلح آمیز افکار و همچنین هر گونه توسل به خشونت هشدار داده است.ارتش در بیانیه ای اعلام کرد : هرکس به خشونت در تظاهرات روز جمعه متوسل شود زندگی خود را به خطر می اندازد.

ارتش در عین حال تصریح می کند این درخواست خطاب به گروه های مختلف سیاسی است.
علاوه بر این، حکومت مصر با وخامت قابل ملاحظه اوضاع امنیتی در شبه جزیره سینا که در آن گروه های اسلام‌گرای افراطی حضور دارند ، مواجه است .حملات به پلیس و ارتش و همچنین به غیر نظامیان از سوم ژوئیه در این منطقه که در آن ارتش حضور خود را در تلاش برای برقراری امنیت تشدید کرده ، افزایش یافته است.به گفته منابع پزشکی ، چهار نفر از نیروهای پلیس در کمتر از 48 ساعت کشته شدند.یکی از نیروهای امنیتی مصر پنجشنبه شب هنگامی کشته شد که افراد مسلح به یک تانکر آب متعلق به نیروهای پلیس حمله کردند.


در جبهه دیپلماتیک ، بنابر اعلام وزارت امور خارجه مصر ، نبیل فهمی وزیر امور خارجه جدید مصر تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود درباره مسائل خاورمیانه و اوضاع داخلی مصر گفتگو کرد.فهمی که سه شنبه شب سوگند یاد کرد همچنین با همتایان فرانسوی ، ایتالیایی ، اسپانیایی ، یونانی و سوئدی خود گفتگو کرد.جامعه بین المللی به استثنای ترکیه به طور کلی از کودتا خواندن برکناری مرسی خودداری کرده است اما شمار زیادی از پایتخت ها نگرانی خود را در خصوص اوضاع مصر ابراز کرده اند و خواستار بازگشت سریع این کشور به مسیر دموکراسی شده اند.


برچسب ها: مقامات ، جدید ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار