فصل جدید و هشتم محوطه باستانی قلی درویش با قدمت هفت هزار ساله با تصویب اعتبار طرح پژوهشی آغاز می‌شود.

عمار کاووسی معاون میراث فرهنگی استان قم به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت:‌تاکنون هفت فصل کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی قلی درویش انجام شده است. 
 
وی افزود: این محوطه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد تا هزاره اول قبل از میلاد بوده و تاکنون چندین مرحله معماری و دوره فرهنگی در آن کاوش شده است.  
 
کاووس تصریح کرد: آثار تاریخی هزاره اول قبل از میلاد که مربوط به عصر آهن بوده به فضاهای نیایش، سکونت و صنعت اختصاص دارد که نشان دهنده یک جامعه پیشرفته با ساختار اجتماعی پیچیده است.  
 
معاون میراث فرهنگی استان قم بیان کرد: در دوره هزاره اول قبل از میلاد در محوطه تاریخی قلی درویش شاهد تخصصی‌تر شدن  حرفه‌ها و کالاهایی که در آن زمان تجارت می‌شد همچون صدف‌هایی مربوط به خلیج فارس به خوب نمایان است.  
 
وی اظهار داشت: در لایه‌نگاری‌هایی که در محوطه تاریخی قلی درویش صورت گرفته به قدیمی‌ترین لایه‌ای که برخورد کردیم مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد حدود هفت هزار سال پیش است.  
 
کاووسی افزود:‌ پوشش اولیه اضطراری این محوطه تاریخی و 90 درصد دیوارکش‌ها انجام شده همچنین مسیر بازدید در نظر گرفته شده است.  
 
معاون میراث فرهنگی استان قم بیان کرد:‌محوطه تاریخی قلی درویش حدود 50 هکتار بوده که تاکنون 800 متر آن به ضخامت نیم متر در یک متر دو سه مرحله معماری آن کاوش شده است.  
 
وی تصریح کرد: فصل جدید کاوش این محوطه با تصویب اعتباری پژوهش آغاز می‌شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار