استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در قالب توزیع نذری و فروش موادغذایی ویژه در حالی به واسطه ماه رمضان افزایش یافته که به عقیده کارشناسان بهداشت و محیط زیست این گروه از ظروف سرطان زا بوده و با انتقال 118 نوع بیماری سلامت مصرف کننده را تهدید می کند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ روزانه بالغ بر یک میلیون عدد ظرف یک بار مصرف در سطح استان اردبیل به فروش می رسد که به صورت مستقیم مورد استفاده هر یک از افراد خانواده قرار می گیرد.

لیوان یکبار مصرف، خرید شله زرد، حلیم، آش رشته و سایر غذاهای سفارشی که طبخ و سرو آن به صورت گرم انجام می شود، خرید برخی از لبنیات و حتی خرید شیرینی در روزهای آغازین ماه رمضان همگی در ظروفی است که با وجود آرایش سفره افطار تهدیدی برای سلامت اعضای خانواده محسوب می شود.

در کنار مصرف شخصی خانوارها، توزیع مواد غذایی در مهمانی ها و نذری ها در رستورانها، تالارها و غذاخوری ها موجب شده است، تمامی ذخیره سلامت جسمی روزه داران با مواد سرطان زای ظروف یکبار مصرف هدر رفته و در نهایت انواع بیماری ها را نیز به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف به منظور توزیع مواد غذایی گرم خبر داد .

محمد دانه زن با تاکید به کنترل مداوم واحدهای عرضه مواد غذایی استان تصریح کرد: در حال حاضر 14 اکیپ بازرسی با فعالیت 90 بازرس و دو اکیپ نظارتی در طول ماه رمضان از تمامی واحدهای توزیع و فروش مواد غذایی بازرسی می کنند.

وی گفت: ظروف یکبار مصرف 100 درصد سرطان زا بوده و استفاده از آن در واحدهای صنفی به خصوص در توزیع مواد غذایی گرم ممنوع است.

مدیر کل محیط زیست استان اردبیل نیز تصریح کرد: واحدهای تولید کننده ظروف یکبار مصرف بی توجه به مضررات آن به تولیدات خود ادامه می دهند.

علی حمیدی رضی با بیان اینکه قبلا مصوبه ای مبنی بر تغییر تولیدات این واحدها تصویب شده بود، افزود: با این وجود مشاهده می شود که روزانه حجم قابل توجهی آلودگی از طریق ظروف یکبار مصرف به طبیعت و محیط زیست تحمیل می شود.

وی گفت: در عین حال ظروف سلولزی گیاهی که قابلیت تجزیه پذیری در طبیعت را دارا است به عنوان راهکار تامین نیاز شهروندان به ظروف پلاستیکی است.

مدیر کل محیط زیست استان در ادامه افزود: به دلیل ضعف اطلاع رسانی و نظارت دستگاههای اجرایی ظروف گیاهی تولیدی در اردبیل به استان های دیگر کشور از جمله خراسان رضوی و اصفهان صادر شده و در بازار اردبیل توزیع نمی شود./س

برچسب ها: اردبیل ، ظروف ، یکبار ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.