سينا وليئي، عضو هيئت علمي دانشكده پرستاري و مامايي سنندج در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در پژوهش انجام شده عوامل موثر در بروز خطا شناسايي شدند كه به نظر پرستاران مشاركت كننده در پژوهش سبب بروز خطا از جانب آنها بودهاند.
وي گفت: در اين مدل مشخص شد كه يك سري عوامل مثل وجود سيستم حمايتي و تنبيه نشدن شانس گزارشدهي را افزايش ميدهد اما عواملي چون ترس از انگ خوردن ترس از عواقب احساسي عدم امنيت و ريشه يابي نشدن خطا شناسي حل و فصل كردن خطا توسط پرستاران را افزايش ميدادند.
وي تصريح كرد: يكي از نكات قابل توجه وجود مرحله عاطفي با حس رضايت مندي و يادآوري پس از حل و فصل كردن خطا بود در نهايت پرستاران وارد مرحله يادگيري ميشدند كه در آن با استفاده از راه كارهايي مانند افزايش دقت، به روز رساني اطلاعات ياد آوري و تذكر و اهميت بخشيدن به پيشگيري تلاش ميكردند كه از بروز مجدد خطاي پرستاري جلوگيري كنند./ح