رئیس‌دفتر حافظ منافع مصر در تهران گفت: ملت مصر مانند قطاري است که به سمت اهداف عالي خود پيش مي‌رود و هرکس جلوي آنها راه بگيرد نابود خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، " خالد عماره " نماينده دولت مصر و رئيس‌دفتر حافظ منافع اين کشور در تهران در نشست مطبوعاتي که ظهر امروز در دفتر روزنامه ايران برگزار شد دوران تحولي مصر را به سه دوران تقسيم کرد و گفت: در مرحله اول مردم موفق شدند حکومت نظامي را سرنگون کنند در مرحله دوم به حکومت مجلس شوراي نظامي حاکم پايان دادند و در حال حاضر در مرحله سوم به سر مي‌بريم.

وي در ادامه افزود: اکنون در مرحله‌اي هستيم که ملت مصر آينده خود را تعيين مي‌کند و تعيين سرنوشت تنها محدود به يک گروه چه اخوان المسلمين و چه گروه‌هاي ليبرال و چپ گرا و ديگر گروه‌ها محدود نمي‌شود.

عماره تصريح کرد: هدف در اين مرحله به وجود آوردن فضا براي آشتي ملي در مصر است تا همه بتوانند در حکومت شرکت داشته و نقش موثري ايفا کنند.

نماينده دولت مصر اظهار داشت: در حال حاضر انگيزه و تلاش بسياري براي آشتي ملي و توافق ملي در درون مصر ايجاد شده است و هدف از به وجود آمدن آن ميان گروه‌هاي سياسي و واقعي در مصر است و نه گروه‌هايي که بخواهند با درگيري‌هاي نظامي کار را پيش ببرند.

خالد عماره افزود: در حال حاضر کميته ملي براي تجميع آرا و نظرات همه گروه‌ها و همچنين به وجود آوردن زمينه براي توافق ملي در کشور ايجاد شده تا بتوان از طريق آن حکومتي که مورد نظر همه است برقرار شود.

وي اظهار داشت: رياست جمهوري و دولت موقت مصر اعلام کرده که همه گروه‌ها بايد در حکومت مشارکت داشته باشند؛ ما دنبال آن نيستيم که گروهي را از جامعه حذف کنيم و تنها گروه خاص سرکار باشد.

نماينده دولت مصر در ادامه افزود: انقلاب مصر يک کودتاي نظامي نيست چراکه در اين انقلاب ميليون‌ها مصري به خيابان‌ها آمدند و تمامي مسئولان از خواسته‌هاي آنها مطلع بودند؛ خواسته ملت مصر انتخابات زود هنگام بود که همگي بر سر آن توافق داشته و آن را پذيرفته بودند.

خالد عماره تصريح کرد: بيش از 35 ميليون مصري در همه شهرهاي مصر به خيابان آمدند و اعتراضات خود را به گوش مسئولان رساندند؛ هدف آنها از اعتراضات خياباني تصحيح مسير انقلاب مصر بود.

وي افزود: مردم مصر از روي کار آمدن حکومت ديکتاتوري مي‌ترسيدند چراکه پيش از اين با روند حکومتي ديکتاتور سابق اين کشور (حسني مبارک) مواجه بوده و در حال حاضر از احتکار قدرت در دستان دولت هراس دارند و نمي‌خواهند که آن حکومت ديکتاتوري بار ديگر در کشورشان تکرار شود.

خالد عماره با تاکيد براينکه ارتش تنها ضامن خاص ملت است و همان کاري را انجام مي‌دهد که آنها بخواهند، اظهار داشت: براي اينکه به يک بن بست سياسي نرسيم و درگيري‌هاي داخلي مصر بيش از پيش گسترش نيابد ارتش مصر وارد اين اعتراضات شده و براي تامين خاص مردم مداخله کرده است.

نماينده دولت مصر در ادامه افزود: در حال حاضر مصر وارد يک پروسه تصحيحي شده است تا بتواند روند گذشته را تصحيح کند؛ در حال حاضر از افرادي که در عرصه قدرت هستند نقشه راهي را مطرح کردند و همچنين رئيس قانون اساسي مصر طبق قوانين قدرت را در دست گرفته است تا قوانين را تغيير داده و انتخابات را برگزار کند.

خالد عماره تاکيد کرد: قرار است برنامه‌اي که مورد توافق همگاني باشد درمصر در دستور کار قرار گيرد.

وي تصريح کرد: افرادي که پيشنهاداتي براي حمل سلاح در درگيري‌هاي مصر مي‌دهند افرادي بي مسئوليت بوده که هيچگاه به عواقب کارهاي خود نمي‌انديشند و به طور حتم اين افراد به نتيجه دلخواه خود نخواهند رسيد.

خالد عماره با تاکيد براينکه خواسته مصلحانه در دولت مصر نه تنها آينده‌اي نخواهد داشت بلکه دولت و ملت اجازه چنين روندي را در کشور نخواهد داد، اظهار داشت: ما هرگونه تظاهرات مسالمت آميز و بدون هرگونه درگيري مسلحانه را مجاز مي‌دانيم و ملت هيچگاه اجازه نخواهند داد که برخي افراد عليه آنها سلاح حمل کنند و آنها را تهديد به حمل سلاح کنند.

نماينده دولت مصر تصريح کرد: ماجراي دموکراسي و انتخابات يک قراداد دو طرفه ميان ملت و شخص منتخب است.

وي ادامه داد: حاکم اعتبار خود را از مردم مي‌گيرند و مردم براساس شرايطي آن حکومت را به فرد مي‌دهند و چنانچه شرايط مدنظر آنها اجرايي نشود مي‌تواند آن حکومت را بازپس گيرند.

خالد عماره اظهار داشت: روزي که مرسي رئيس جمهور شد اعلام کرد چنانچه مردم از من راضي نباشند خود کناره گيري مي‌‌کنم.

نماينده دولت مصر در ادامه افزود: ارتش ضامن خواسته ملت و حاکم در کشور مصر است و دخالت‌هاي او به عنوان يک ضامن و اجرايي کردن خواسته ملت مصر انجام گرفت.

وي اظهار داشت: اتفاقات مصر يک خواسته داخلي و اتفاقي است که تنها ملت مصر آن را خواستند و هيچ کشور خارجي حق دخالت در سرنوشت و اتفاقات مصر را نداشته و نخواهد داشت.

خالد عماره تصريح کرد: آينده‌اي که ما داشتيم يا مردم سالاري درمصر تنها وابسته به خواسته مردم است؛ در حال حاضر يک قانون اساسي در مصر در حال تدوين است که مطابق با خواسته مردم صورت مي‌گيرد که اين اتفاق تا به حال در اين کشور رخ نداده و همه گروه‌هاي سياسي در آن دخيل هستند.

وي در ادامه افزود: اين احتمال وجود دارد که ملت مصر در آينده ببينند که مطالباتشان عملي نشده است و باز دست به اعتراض و انقلاب بزنند.

نماينده دولت مصر در رابطه با مواضع دولت جديد مصر در قبال بحران سوريه تصريح کرد: دولت موقت مصر امتداد 7 هزار ساله تمدن مصر است؛ اين دولت جديد نيست بلکه ما در مرحله جديدي از ساختن الگويي جديد در مصر هستيم.

وي تصريح کرد: درباره بحران سوريه نويد فهمي وزير خارجه دولت موقت موضع مصر را در برابر اين شکور اعلام کرده است؛ ما دنبال راه حل سياسي و نه نظامي در سوريه هستيم چراکه هيچ مشکلي در سوريه با راه حل نظامي حل نخواهد شد.

خالد عماره در ادامه افزود: برخي افراد در سوريه مي‌خواهند بحران اين کشور را ادامه دهند و به اختلافاتي فراتر از خاص مردم سوريه همچون به راه انداختن جنگ شيعه و سني دامن مي‌زنند.

وي تصريح کرد: ما به هيچ وجه به اين اختلافات و مسائل معتقد نبوده و دنبال به وجود آمدن فتنه‌ها در منطقه نيستيم؛ مسائل داخلي هر کشور صرفا مسائل داخلي آن کشور است؛ دولت مصر سوري‌ها را تشويق مي‌کند تا به دنبال راهکاري مسالمت آميز براي حل مسئله کشورشان باشند.

خالد عماره اظهار داشت: ما به دنبال اين هستيم که در کنفرانس ژنو 2 مسئله سوريه حل و فصل شود چراکه مي‌دانيم ملت سوريه خواست مشروع دارند و خواسته آنها دموکراسي و مشارکت در تعيين حکومتشان است.

نماينده دولت مصر تصريح کرد: ما از خواسته مردم مصر حمايت مي‌کنيم و تضمين مي‌کنيم که در امور داخلي اين کشور دخالت نخواهيم کرد و از همه سوري‌ها دعوت مي‌کنيم تا درباره مسائل و مشکلات کشورشان خود تصميم گيري کنند.

وي اخبار منتشر شده در رابطه با کانديداتوري عبدالله فتاح سيسي به عنوان رئيس جمهوري دولت موقت مصر را رد کرد و گفت: سخنگوي رسمي ارتش مصر اين خبر را رد کرده چراکه آن هيچ پايه و اساسي ندارد.

خالد عماره درباره روابط دولت جديد مصر با ايران اظهار داشت: وزير امرور خارجه مصر صحبت مفصلي درباره روابط مصر با کشورهاي منطقه‌اي داشته و درباره گفتگو با ايران صحبت کرده است؛ تصميم براي ارتباط با ايران ادامه دارد و متوقف نشده است.

وي در ادامه افزود: ما به دنبال روابط مستحکم و قوي با ايران هستيم و دنبال روابطي نيستيم که با يک باد بيايد و با يک باد برود.

نماينده دولت مصر درادامه افزود: در حال حاضر شفافيتي در فعاليت‌هاي اخوان الملسمين نيست و نمي‌توان رفتارهاي آنها را تجزيه تحليل کرد و پيش بيني کرد رفتار عادي آنها چه خواهد بود.

وي تصريح کرد: اتفاقي که در مصر پيش آمد مانند زلزله‌اي بود که ارتعاشات آن به ديگر مناطق خواهد کشيد؛ اخوان المسلمين مادر همه اخوان‌ها در کشورهاي ديگر است.

خالد عماره با بيان اينکه اگر امروزه کوچکترين اتفاقي در مصر به وجود بيايد انعکاس آن در جهان نمايان مي‌شود تجمع در ميدان التحرير اين کشور را يک الگو براي تمامي مردم جهان دانست و اظهار داشت: تمام کشورهاي منطقه خواهان الگوبرداري از انقلاب مصر براي اثرگذاري مسالمت آميز آن بر حکومتشان استفاده مي‌کنند.

وي ادامه داد: در حال حاضر تاثير اتفاقات در مصر در جهان بيش از پيش شده و ما امروزه در مرحله‌اي قرار داريم که انقلابمان مانند يک نوزادي است که در حال بزرگ شدن است و انرژي بالايي براي ساختن يک متر جديد دارد.

نماينده دولت مصر اظهار داشت: مصر در زمان مبارک به عنوان يک گنج استراتژيک براي رژيم صهيونيستي بود اما پس از سقوط اين ديکتاتور و روي کار آمدن محمد مرسي اين رژيم قاصب فهميد که اين فرد هيچ تغييري نسبت به سياست‌هاي کشورش در قبال آن ندارد.

وي در ادامه افزود: رژيم صهيونيستي از مصر مستقل و قدرتمند واهمه دارد و ما به دنبال چنين مصري هستيم تا تاثيرات خود را در منطقه حتي بيش از گذشته بگذارد.

وي در ادامه افزود: ملت مصر مانند قطاري است که به سمت اهداف عالي خود پيش مي‌رود و هرکس جلوي آنها راه بگيرد نابود خواهد شد.

نماينده دولت مصر در ادامه افزود: انقلابيون مصر در همان ابتدا اعلام کردند که مصر پايبند همه تعهدهاي بين‌‌المللي خودش است و مانند ديگر انقلاب‌ها نيست که به تعهدات خود پشت پا بزند.

خالد عماره با بيان اينکه سياست مصر در عدم دخالت در مسائل داخلي کشورها چه کشورهاي صميمي و چه ديگر کشورها مهمترين سياست کشورمان به شمار مي‌رود تصريح کرد: ممکن است اتفاقاتي که در مصر پيش بيايد به عنوان الگو نزد کشورهاي همسایه استفاده شود اما اين اتفاق به عنوان ابزار براي ما به کار گرفته مي‌شود.

وي افزود: برخي ممکن است از الگوي انقلابي مصر و جنبش تمرد استفاده کنند اما من مي‌توانم بگويم اين الگو در برخي مناطق مي‌تواند کارآمد باشد چراکه حکومت‌ها با يکديگر متفاوت هستند.

خالد عماره با بيان اينکه مصري‌ها از 1400 سال پيش بيدار شدند و در همه جنبش‌هاي اسلامي نقش تاثيرگذار ايفا کردند اظهار داشت: من فکر نمي‌کنم که ملت مصر اکنون بيدار شده بلکه اين ملت همواره بيدار بوده و خواهد بود.

نماينده دولت مصر با تاکيد براينکه من به مقامات عالي رتبه در نظام جمهوري اسلامي ايران همواره توضيح داده‌ام که وقايع مصر را از لنز انقلاب اسلامي نگاه نکنند، تصريح کرد: چيزي که در مصر پيش مي‌آيد يک بيداري ملي است و اتفاقات رخ داده در آن انشعابات گسترده‌اي دارد که يکي از آن جنبش‌هاي بيداري اسلامي است که تا پيش از آن اجازه ابراز وجود نداشته و اکنون مي‌توانند خود را نشان دهند.

وي ادامه داد: گروه اخوان المسلمين فعلي يکي از گروه‌هايي بود که پيش از انقلاب از آن به عنوان گروه ممنوعه ياد مي‌کردند تا اينکه ملت مصر راه را براي اين گروه باز کرد تا بتوانند نقشي در قدرت مصر داشته باشند اما ظرف دو سال گذشته چه در مجلس و چه در رياست جمهوري مرد را از خود مايوس کردند.

نماينده مصر در پايان خاطرنشان کرد: اتفاقات مصر را نمي‌توان به عنوان بيداري اسلامي تلقي کرد چراکه ملت مصر از قرن‌ها پيش بيدار شده و اکنون هم بيدار است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: خالد ، عماره ، نماینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار