دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: بر اساس نظر برخی از مراجع تقلید دریافت جریمه دیرکرد در صورت تاخیر در پرداخت اقساط حرام است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله رضا استادی طی سخنان در مسجد اعظم قم با بیان اینکه بانک‌های کشور در صورت تاخیر در پرداخت اقساط جریمه‌ای را از مشتریان و وام گیرندگان اخذ می‌کنند اظهار کرد: برخی مراجع تقلید جریمه دیرکرد را حرام قطعی می‌دانند.

وی افزود: در مقابل بعضی از اعضای شورای نگهبان می‌گویند این مبلغ را باید نوعی جریمه دانست و اطلاق جریمه دیرکرد بر آن صحیح نیست و همین توضیح برخی مراجع تقلید را قانع کرده و بعضی دیگر هم راضی نشده‌اند زیرا می‌گویند تنها واژگان تغییر یافته و اصل قضیه تغییری نکرده است بنابراین مقلدان باید به مراجع تقلید خود در این مسئله مراجعه کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به واژه هدایت در قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: هدایت بر دو نوع است؛ تکوینی و تشریعی که در نوع تشریعی خداوند به وسیله پیامبرانش مردم را هدایت می‌کند و انسان‌ها هم به وسیله عقل خدادادی می‌توانند با اختیار کامل راه سعادت یا شقاوت را برگزینند.

وی با بیان اینکه هدایت دارای مصادیق گوناگونی است که یکی از آنها عمل صالح است گفت: هرگاه آدمی روز خود را با کار نیکی آغاز کند تا پایان روز احساس می‌کند توفیق انجام اعمال صالح دیگر را هم یافته است و این امر به میزان ایمان فرد هم بستگی دارد./س

برچسب ها: قم ، نظر ، مراجع ، جریمه ، دیرکرد ، وام ، حرام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.